Na čem dělá... saxofonista Michal Wróblewski

15. prosinec 2015

Mnoho inspirace na svých norských studiích načerpává saxofonista Michal Wróblewski. Již druhý rok žije v Oslu, kde byl letos přijat do magisterského programu na Norwegian Academy of Music. Jako hráč, autor a manažer se kromě dvou tamějších formací stíhá věnovat i dvěma českým.

„Mé aktivity se dají rozdělit do čtyř úzce souvisejících kategorií: komponování, zkoušení či živé vystupování, organizační činnost kolem mých hudebních projektů a výzkum. Koncertuji mnohem méně než v minulosti, ale zato pracuji především s vlastními kapelami. Vyhovuje mi to tak,“ sumarizuje náplň svých dní Wróblewski.

Společným znakem čtyř formací, v nichž působí, je snaha o propojení kompozice a improvizace. „Naším cílem je, aby od sebe nebyly vzájemně rozpoznatelné. Myslím, že proces hudební tvorby není pro posluchače v zásadě důležitý. Podstatný je slyšitelný výsledek.“

První z uskupení – KIAP – se spoluhráči Magnusem Grimnesem na kytaru a Magnusem Eidem na bicí, je česko-norské trio, jehož tvorbu lze popsat jako mix atonální hudby, newyorské jazzové avantgardy a rockových vlivů. „Právě jsme natočili debutové album, které by mělo vyjít v roce 2016. Máme nasmlouvané koncerty v Norsku a v červnu jedeme na turné po Japonsku,“ popisuje zajímavé plány saxofonista.

„Domlouvání tohoto turné, stejně jako jakýchkoliv jiných koncertů, žádosti o granty, propagace projektů, oslovování vydavatelství, organizace zkoušek a dalších záležitostí tvoří nezanedbatelnou část mého času,“ přiznává. „Ze začátku to byla noční můra, ale postupem času jsem pochopil, že bez této činnosti se člověk nehne z místa.“

E Converso v Rozhovoru měsíce: Živé album nám sluší

Jan Chalupa a Michal Wróblewski (E Converso)

Skupina E Converso se rozhodla své druhé album nahrát na koncertě. Přesněji šlo o koncerty dva, jeden v Praze a jeden v Brně. Nejen o novém albu a o chodu kapely, ale i o svých dalších hudebních aktivitách budou v listopadovém Rozhovoru měsíce za E Converso hovořit Michal Wróblewski (saxofon) a Jan Chalupa (bicí). Skupinu dále tvoří Vladimír Micenko (kontrabas) a Jan Pisklák (kytara).

Kapela E Converso, kterou kromě Wróblewského tvoří Jan Pisklák, Jan Chalupa a Vladimír Micenko, se v Čechách již etablovala. „Pokračujeme v práci, děláme dvě turné po Čechách každým rokem a plánujeme druhou desku. Hudba se samozřejmě vyvíjí a dnes již máme autentičtější tvář než dříve. Humor a nadhled však nadále zůstávají podstatnou složkou.“

Na příští rok E Converso plánují spolupráci se smyčcovým tělesem Kvintesence Quartet. Společně vystoupí v březnu na pražském festivalu Jazznění a v říjnu pak na Jazz Goes to Town.

„Oktet Michal Wroblewski Ensemble je můj druhý norský projekt, který jsem založil v rámci magisterského studia,“ představuje třetí ze svých formací. „Letos budeme koncertovat v Norsku a v rámci evropského turné na jaře 2017 bych ansámbl rád představil i českému publiku.“

E Converso. Zleva: Vladimír Micenko, Jan Chalupa, Michal Wróblewski, Jan Pisklák.

Stejně jako KIAP, pracuje i toto těleso hojně s polytonalitou a polymetry. „Kromě toho používáme vlastní systém interakčních a improvizačních pravidel či znamení, jimiž měníme hudbu v reálném čase,“ upřesňuje Wróblewski fungování oktetu.

Rozhovor měsíce: Michal Wróblewski mezi Norskem a Japonskem

Kiap

Saxofonistu Michala Wróblewského jsme zastihli při jedné z jeho koncertních zastávek v Česku. Na turné se svou kapelou E Converso si „odskočil“ z Norska, kde momentálně studuje. Právě o studiích, o muzikantském životě nebo o turné v Japonsku bude řeč v Rozhovoru měsíce, který vysíláme na ČRo Jazz v pátek 6. května od 14:00.

„SWOMP je pak kvintet hrající v obsazení Martin Opršál, Jan Přibil, Vladimír Micenko a Kamil Slezák. Vznikl v Brně v rámci mého bakalářského studia na JAMU. Skladby, které jsem pro toto těleso napsal, jsou kombinací minimalismu a moderního evropského jazzu.“ I toto uskupení na příští rok plánuje koncerty, stejně jako natočení debutové desky.

Saxofonista nárazově spolupracuje také s norskými kapelami Bergljot Sextet, TOC, Didrik Ingvaldsen Orchestra, Grey Patterns, Streams of Eyebeams nebo Hocevar-Balvig-Wróblewski a občas vystupuje i sólově. V Čechách jej pak můžeme slyšet v kvartetu Janoušek-Wróblewski.

Otevřenost a individualita

Již druhým rokem žije v Oslu, kde letos začal studovat magisterský program na Norwegian Academy of Music. Nadšeně sděluje své dojmy:

Na čem dělá... Štěpán Janoušek

Štěpán Janoušek

Klatovský rodák Štěpán Janoušek je vyhledávaný pro svou hru na trombon, stejně jako pro svou bezchybnou pěveckou intonaci. A v řadě kapel dokonce zužitkuje obojí.

„Jedná se o projektové studium, kdy nemám prakticky žádný rozvrh. Očekává se ode mne jen soustředěná práce na magisterských projektech a průběžná vystoupení. To mi velmi vyhovuje, protože mohu často jezdit do Čech. Studium bych však nemohl realizovat bez finanční podpory Ministerstva kultury ČR a festivalu Struny podzimu, kterým bych chtěl touto cestou poděkovat.“

„V norském hudebním školství jsem objevil jeden fenomén, který je mi sympatický a který by se mohl více akcentovat i u nás. Jedná se o důraz na rozvíjení individuality. Dnes posluchače mnohem více zaujme výrazná osobnost než precizní provedení. Je jasné, že student musí být na školu přijímán na základě jisté úrovně, ovšem v případě přijetí by se měl rozvíjet konkrétní předmět jeho zájmu. Pokud jím není univerzálnost, neměl by k ní student být veden.“

Česká scéna se podle jeho názoru vyvíjí správným směrem ve všech ohledech. „Není důvod myslet si, že nemůžeme konkurovat zahraničním interpretům,“ dodává s jistotou.

Saxofonista Michal Wróblewski

„Zaznamenal jsem i pozitivní tendence otevírat se bez předsudků a předčasných hodnocení jiným žánrům a přístupům ke kompozici a improvizaci. To nám může přinést opravdu mnoho. Například moji přátelé a bývalí pedagogové Marcel Bárta, Petr Kalfus nebo David Dorůžka konfrontují své studenty s různými formami umění. Taková zkušenost je podle mne pro rozvoj hudebníka nepostradatelná. “

„I já se stále více zaměřuji na interdisciplinární umělecké projekty a pozoruji, jak mi spolupráce s lidmi, kteří mají jiné vidění světa a jiné vědomosti, otevírá myšlení a pozitivně ovlivňuje moji práci. Pokud totiž člověk dělá hudbu na plný úvazek, může se mu jednoduše stát – a teď mluvím z vlastní zkušenosti – že upadne do stereotypu. Jeho kreativita a kritické myšlení se přestanou vyvíjet a to může být potenciálně nebezpečné nejen pro něj jako umělce, ale i pro celou společnost,“ uzavírá Wróblewski s nadsázkou. „Takovému stavu je potřeba předejít.“

autor: Jan Mazura
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

Karel Klostermann Ze světa lesních samot

Ze světa lesních samot

Koupit

Román klasika české literatury zobrazuje dramatické změny poměrů na česko-bavorském pomezí v posledním čtvrtletí 19. století, kdy ustálený životní řád "světa lesních samot" narušila živelná katastrofa.