Organic Quartet – Terms and Conditions Apply
Z poslechu nového alba znovuzrozeného Organic Quartetu je zřejmá nejen hráčská vyzrálost všech čtyř hudebníků, ale také větší semknutí kapely – navzdory tomu, že se pánové mohou scházet a vídat jen sporadicky.
Před odchodem Ondřeje Pivce do Spojených států (2009) natočil a vydal Organic Quartet dvě studiová alba: Don’t Get Ideas (Cube Metier) a Never Enough (první titul jazzového vydavatelství Animal Music). U obou figurovalo Ondřejovo jméno na obalu a obě vedle kapelníkovy tvorby obsahovala také tvorbu kytaristy Libora Šmoldase, saxofonisty Jakuba Doležala a po jedné převzaté skladbě (McCoy Tyner, resp. Neal Hefti).
Novinka vyšla pouze pod hlavičkou Organic Quartetu a autorsky se na ní, i když nerovnoměrně, podílela kompletní čtveřice, tedy včetně bubeníka Tomáše Hobzeka. I z poslechu alba je však zřejmé, že Organic Quartet funguje jako kompaktní těleso, v němž každý z hráčů dostane zasloužený adekvátní prostor.
Pivec se za léta strávená za oceánem vyhrál a posunul se samozřejmě i jako autor. Jeho ponor v R&B, soulu a gospelu byl zřetelný na jeho zatím posledním sólovém CD The Green Card Album a tytéž hudební preference probleskují i ve skladbách na nové desce Organicu. Pivec se sice vrátil k sestavě, s níž před více než deseti lety sbíral první ocenění, ale nejde samozřejmě o návrat po přímce, ale spíše po spirále.
Ostatní hráči se sice nemohou chlubit nejprestižnější hudební cenou a spoluprací s jedním z nejlepších zpěváků planety, ale ani oni v mezičase nezaháleli. Mimochodem málokdo vydává alba – a nutno zdůraznit, že kvalitní alba – v takovém tempu jako kytarista Libor Šmoldas. K nahrávce s vlastní skupinou nedávno dospěl Jakub Doležal a z Tomáše Hobzeka se stal vyhledávaný koncertní bubeník, člen čistě tuzemských i mezinárodních sestav.
Pánové si devět skladeb na novém albu rozdělili v poměru 4–2–1–1 (Pivec, Šmoldas, Doležal, Hobzek). Ne vždy lze na první poslech poznat, kdo je autorem, kolekce má vyrovnanou úroveň, a přestože se kapela obešla bez hostů, album je dostatečně pestré.
Za velmi šťastně zvolený považuji už začátek alba. Pivcova skladba April May March jakoby už svým názvem odkazovala ke skandovanému charakteru, práci s rytmem a ostře řezaným tónům saxofonu. Mimochodem podobný charakter má v druhé polovině alba pohodová a v tom nejlepším smyslu hitová Ondřejova skladba Bad Salad.
Libor Šmoldas se poprvé představí lehce bluesovou skladbou Fill in the Blanks, která se postupně rozvíjí od úvodního varhanního riffu přes kytarovou a saxofonovou jízdu k další výrazné varhanní pasáži v závěru. Zcela jinou atmosféru má jediná skladba Jakuba Doležala, rozvolněná, méně strukturovaná a především na souzvuku saxofonu a varhan postavená Costaguana.
Z celku lehce vybočuje i závěrečná skladba Tomáše Hobzeka One For LM s vyváženou melodickou a rytmickou složkou. A i když nejvýraznější a současně nejtypičtější kompozice přinesl Ondřej Pivec, sehranost a vyrovnanost kapely asi nejvíce vynikne u skladby Libora Šmoldase Later That Morning.
Ondřej Pivec byl už ve svých začátcích autorem a interpretem sice hráčsky prvotřídního, nicméně posluchačsky přístupného jazzu. O tom, že nejen on, ale i jeho spoluhráči mají blízko k písňové tvorbě, svědčí nejen relativně krátké stopáže skladeb (průměrně 5 minut, ale například Pivcův Strait Jacket končí poměrně náhle po třech a půl minutách), ale také jasná struktura a napětí, které z alba přímo sálá.
Organic Quartet se i díky brzkému konci v roce 2009 stal legendou. Jeho návrat naštěstí není žádným vykopáváním kostlivců, ale plnohodnotným druhým startem. Startem, který všechny čtyři hráče a autory zastihl ve výborné formě.
Tu podtrhuje i čistě analogový způsob nahrávání, díky němuž má celek atmosféru povedeného koncertu. Album, které vydavatelství Animal Music pojalo jako dárek ke svým desátým narozeninám (a k deseti letům od předchozí desky Organicu), dopadlo výtečně.
Organic Quartet – Terms and Conditions Apply
Ondřej Pivec – Hammondovy varhany
Libor Šmoldas – elektrická kytara
Jakub Doležal – tenor- a sopránsaxofon
Tomáš Hobzek – bicí
Label: Animal Music 2017
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.