Organic Quartet – Terms and Conditions Apply

2. červen 2017

Z poslechu nového alba znovuzrozeného Organic Quartetu je zřejmá nejen hráčská vyzrálost všech čtyř hudebníků, ale také větší semknutí kapely – navzdory tomu, že se pánové mohou scházet a vídat jen sporadicky.

Před odchodem Ondřeje Pivce do Spojených států (2009) natočil a vydal Organic Quartet dvě studiová alba: Don’t Get Ideas (Cube Metier) a Never Enough (první titul jazzového vydavatelství Animal Music). U obou figurovalo Ondřejovo jméno na obalu a obě vedle kapelníkovy tvorby obsahovala také tvorbu kytaristy Libora Šmoldase, saxofonisty Jakuba Doležala a po jedné převzaté skladbě (McCoy Tyner, resp. Neal Hefti).

Novinka vyšla pouze pod hlavičkou Organic Quartetu a autorsky se na ní, i když nerovnoměrně, podílela kompletní čtveřice, tedy včetně bubeníka Tomáše Hobzeka. I z poslechu alba je však zřejmé, že Organic Quartet funguje jako kompaktní těleso, v němž každý z hráčů dostane zasloužený adekvátní prostor.

Pivec se za léta strávená za oceánem vyhrál a posunul se samozřejmě i jako autor. Jeho ponor v R&B, soulu a gospelu byl zřetelný na jeho zatím posledním sólovém CD The Green Card Album a tytéž hudební preference probleskují i ve skladbách na nové desce Organicu. Pivec se sice vrátil k sestavě, s níž před více než deseti lety sbíral první ocenění, ale nejde samozřejmě o návrat po přímce, ale spíše po spirále.

Ostatní hráči se sice nemohou chlubit nejprestižnější hudební cenou a spoluprací s jedním z nejlepších zpěváků planety, ale ani oni v mezičase nezaháleli. Mimochodem málokdo vydává alba – a nutno zdůraznit, že kvalitní alba – v takovém tempu jako kytarista Libor Šmoldas. K nahrávce s vlastní skupinou nedávno dospěl Jakub Doležal a z Tomáše Hobzeka se stal vyhledávaný koncertní bubeník, člen čistě tuzemských i mezinárodních sestav.

Pánové si devět skladeb na novém albu rozdělili v poměru 4–2–1–1 (Pivec, Šmoldas, Doležal, Hobzek). Ne vždy lze na první poslech poznat, kdo je autorem, kolekce má vyrovnanou úroveň, a přestože se kapela obešla bez hostů, album je dostatečně pestré.

Ondřej Pivec a jeho Organic Quartet

Za velmi šťastně zvolený považuji už začátek alba. Pivcova skladba April May March jakoby už svým názvem odkazovala ke skandovanému charakteru, práci s rytmem a ostře řezaným tónům saxofonu. Mimochodem podobný charakter má v druhé polovině alba pohodová a v tom nejlepším smyslu hitová Ondřejova skladba Bad Salad.

Libor Šmoldas se poprvé představí lehce bluesovou skladbou Fill in the Blanks, která se postupně rozvíjí od úvodního varhanního riffu přes kytarovou a saxofonovou jízdu k další výrazné varhanní pasáži v závěru. Zcela jinou atmosféru má jediná skladba Jakuba Doležala, rozvolněná, méně strukturovaná a především na souzvuku saxofonu a varhan postavená Costaguana.

Z celku lehce vybočuje i závěrečná skladba Tomáše Hobzeka One For LM s vyváženou melodickou a rytmickou složkou. A i když nejvýraznější a současně nejtypičtější kompozice přinesl Ondřej Pivec, sehranost a vyrovnanost kapely asi nejvíce vynikne u skladby Libora Šmoldase Later That Morning

Ondřej Pivec byl už ve svých začátcích autorem a interpretem sice hráčsky prvotřídního, nicméně posluchačsky přístupného jazzu. O tom, že nejen on, ale i jeho spoluhráči mají blízko k písňové tvorbě, svědčí nejen relativně krátké stopáže skladeb (průměrně 5 minut, ale například Pivcův Strait Jacket končí poměrně náhle po třech a půl minutách), ale také jasná struktura a napětí, které z alba přímo sálá.

Organic Quartet se i díky brzkému konci v roce 2009 stal legendou. Jeho návrat naštěstí není žádným vykopáváním kostlivců, ale plnohodnotným druhým startem. Startem, který všechny čtyři hráče a autory zastihl ve výborné formě.

Tu podtrhuje i čistě analogový způsob nahrávání, díky němuž má celek atmosféru povedeného koncertu. Album, které vydavatelství Animal Music pojalo jako dárek ke svým desátým narozeninám (a k deseti letům od předchozí desky Organicu), dopadlo výtečně.

Ondřej Pivec a jeho Organic Quartet

Organic Quartet – Terms and Conditions Apply

Ondřej Pivec – Hammondovy varhany

Libor Šmoldas – elektrická kytara

Jakub Doležal – tenor- a sopránsaxofon

Tomáš Hobzek – bicí

 

Label: Animal Music 2017

www.ondrejmusic.com

autor: Milan Tesař
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.