Procházka New Yorkem i černošská modlitba – Jan Hasenöhrl v Rozhovoru měsíce

4. březen 2015

Trumpetista Jan Hasenöhrl je zakladatelem a ředitelem Českého národního symfonického orchestru, ale současně se dlouhodobě věnuje také jazzu. V Rozhovoru měsíce si představíme jeho nové album, na kterém hraje nové kompozice argentinského autora Lala Schifrina a uznávaného amerického skladatele a aranžéra Vince Mendozy. Oba své nové koncerty věnovali přímo Janu Hasenöhrlovi. Pořad vysíláme 6. března od 14:00 na ČRo Jazz.

Trumpet Concerto Lala Schifrina se skládá ze tří vět, ve kterých Jan Hasenöhrl hraje na různé nástroje. Přiznává, že neví „o žádném dalším koncertu, který by byl napsán pro trubku a kde by se vystřídaly nejen tyto tři nástroje, ale také tři styly“. První věta Allegro moderato je „retro baroko pro smyčce a vysokou trumpetu, druhá věta Andantino je blues pro křídlovku a třetí věta Afrocuban Prayer je černošská modlitba pro velkou trubku“.

Vince Mendozu, který pro něj složil patnáctiminutovou skladbu New York Stories, charakterizuje Hasenöhrl především jako špičkového aranžéra, dnes – vedle Marie Schneider – možná nejvyhledávanějšího. Skládá sice i vlastní kompozice, ale většina jeho práce spočívá v aranžování a přípravě alb pro různé hvězdy od Björk po Stinga.

Jan Hasenöhrl jako sólista projektu Trumpet Summit:

New York Stories je „jednovětý koncert, procházka New Yorkem od noci do rána“. Jan Hasenöhrl zde hraje pouze na velkou B-trubku. Když má porovnat Schifrina a Mendozu jako autory, ihned řekne, že společného nemají téměř nic: „Nenapadá mě nic kromě absolutní kvality.“ A pak upřesňuje: „Lalo je z mého pohledu temperamentní a v dobrém slova smyslu méně ukázněný. Mendoza je přesnější, důslednější.“

Mendozova skladba měla koncertní premiéru v dubnu 2014, nahrávka vznikla v říjnu 2014. Počítá se však i s jejím dalším uváděním. Jan Hasenöhrl ji s Českým národním symfonickým orchestrem zahraje letos v létě na festivalu Prague Proms. „O večer se budu dělit s Branfordem Marsalisem, který bude hrát tentokrát klasiku. A Vince Mendoza bude dirigovat,“ prozrazuje trumpetista část programu.

V další části rozhovoru si stručně připomínáme minulost Českého národního symfonického orchestru pod Hasenöhrlovým vedením. Trumpetista vzpomíná, jak krátce po revoluci s několika přáteli skončil v Pražském komorním orchestru a založili nejprve Virtuosi de Praga a posléze Talichův komorní orchestr.

„Na jednom jeho koncertě byli přítomni japonští producenti z JVC, kteří projevili zájem natočit Dvořákovy symfonie. Řekli jsme jim, že máme další velký orchestr, který může tyto věci natočit.“ ČNSO tedy původně vznikl s tímto jediným cílem, ale postupně rozšiřoval svůj záběr.

Trumpetista Jan Hasenöhrl, zakladatel a šéf Českého národního symfonického orchestru

Na otázku, jaké je současné místo orchestru na scéně, jeho ředitel po chvilce váhání odpovídá: „Možná jsme všestranní, flexibilnější, nemáme nad sebou žádné umělecké rady a hrajeme, co chceme hrát. Filmovou hudbu i crossovery, ale kromě toho máme abonentní řadu, v jejímž rámci hrajeme opravdu klasickou hudbu.“

Jan Hasenöhrl se podílel i na dalším novém albu, nazvaném Duke Ellington – One Man Band. Líčí: „Poprosili jsme dirigenta a aranžéra Kryštofa Marka, aby pro náš Bigband sv. Blažeje připravil desku Ellingtonových skladeb. Napsal nová moderní aranžmá, ve kterých představil většinu sólistů bigbandu. O zpěv jsme požádali členy jednoho vynikajícího amerického sboru.“

Rozhovor s trumpetistou Janem Hasenöhrlem vede Milan Tesař (Radio Proglas). V pořadu uslyšíte skladbu Vince Mendozy New York Stories a dvě věty skladby Trumpet Concerto Lala Schifrina, vše v podání Jana Hasenöhrla a Českého národního symfonického orchestru.

autor: Milan Tesař
Spustit audio