Nechci se stát otrokem konceptu, říká Sisa Fehér

7. říjen 2024

V říjnovém Rozhovoru měsíce zazněla v předpremiéře nová deska zpěvačky Sisy Fehér, která vyjde příští měsíc u labelu Slnko Records. Album se jmenuje Mammatus a zpěvačka jej pojmenovala podle meteorologického jevu, takzvaných oblačných bublin, a zpracovala na něm svůj vlastní příběh – narození dcery.

Album obsahuje jednu starší skladbu, která se autorce hodila k tématu, ale jinak vzniklo v jednom časovém období. „Funguje to tak, že se dostanu do nějakého mentálního stavu a jsem zaměřená na nějaké téma. A skladbu pak naprosto přirozeně píšu ve spektru toho nápadu,“ odhaluje Sisa Fehér. A dodává, že kdyby přemýšlela pouze v konceptech, začala by hudba být „strašná nuda“. „Ale jisté procento konceptu je pro mne důležité, jen se člověk nesmí stát otrokem konceptu, což se ale na tomto albu nestalo,“ uzavírá toto téma.

Dvě bicí soupravy

Album Mammatus Sisa Fehér natočila v sestavě s Vojtěchem Procházkou (piano, syntezátory), Oskarem Törökem (trubka), Štěpánem Janouškem (trombón), Milošem Klápštěm (kontrabas, syntezátor) a s bubeníky Markem Urbánkem a Jakubem Kačicem. Ti v některých skladbách na desce alternují, ale hned ve třech písních účinkují oba. I když v koncertní verzi projektu hrává pouze jeden bubeník, autorka zvažovala, že na křest pozve oba: „Ale zase nevím, jestli to není zbytečně megalomanské. Musím ovšem uznat, že zvuk dvou bicích souprav v některých skladbách je opravdu super.“

Čtěte také

Vedle sexteta hrává Sisa Fehér tytéž skladby i v komornější variantě, v triu s Vojtěchem Procházkou a Oskarem Törökem. „To trio má trochu avantgardnější zvuk a zní méně jazzově, ale zároveň je tam hodně improvizace,“ říká zpěvačka.

Album Mammatus vyjde nejprve jako digitální release na všech obvyklých platformách, a poté bude následovat jeho fyzická podoba na vinylu. Autorka v rozhovoru říká, že měla jasnou představu o tom, jak bude vypadat obal desky, pouze hledala někoho, kdo by její nápad realizoval: „Oslovila jsem skvělou výtvarnici Luciu Večernou a už její první návrh se mi líbil. To se mi nestává moc často.“  

Práce s dětským sborem

Ve skladbě Money chtěla autorka pracovat s dětským sborem. V rozhovoru popisuje, jak během prázdnin, kdy je náročné dát dohromady skupinu dětí, oslovovala kamarády a rekrutovala malé zpěváky z jejich dětí: „Sehnala jsem čtyři děti. Tři měly šest let a jeden chlapec byl osmiletý a z něj se nakonec stal sólista. Bylo to časově dost omezené, ale práce s dětmi mě moc bavila. Byly to všechno velké osobnosti.“ Sbor na albu Sisa později doplnila školním sborem Superar z Veľkého Krtíše.

I když je hlavním námětem alba Mammatus mateřství a narození dcery, Sisa Fehér jako textařka se dostává i k dalším tématům. V souvislosti se skladbou Ride například říká: „Jsou to takové kontemplace. Zamyšlení nad tím, jestli je skutečně tak jednoduché pouze na základě pár informací rozlišovat dobro od zla a pravdu od lži.“ I toto téma však nepřímo souvisí s mateřstvím a se vztahem rodičů a dětí: „Týká se to výchovy a toho, jak zůstat otevřený.“

autor: Milan Tesař
Spustit audio

Související