Rozhlas spojil jazz se symfoniky, nyní i v sérii alb
Cyklus Nové horizonty, spojující SOČR s (nejen) jazzovými skladateli, improvizátory a interprety, se neomezuje na pódium. Záznamy koncertů daly vzniknout také sérii živých alb. Nejnověji vyšly tituly s díly Michala Rataje/Oskara Töröka a Víta Krišťana. Připomeňme si ale i dvě nahrávky předchozí.
Michal Rataj, Oskar Török, SOČR, Bastien Stil – Letters From Sounds / Live
Název alba by mohl trochu mást odkazem na stejnojmennou desku skladatele soudobé hudby Michala Rataje a trumpetisty Oskara Töröka Letters From Sounds z roku 2022. Jenže ve skutečnosti jde o odlišná díla.
Shodná je jistě část koncepce, komunikace naživo ovládané elektroniky s akustickým nástrojem, prolínání kompozice připravené s kompozicí v reálném čase, či chcete-li volnou improvizací. V případě objednávky Symfonického orchestru Českého rozhlasu ovšem Rataj, jenž má bohaté zkušenosti nejen s artificiální elektronickou hudbou, ale také s komponováním pro orchestr, napsal novou hudbu. Nejde tudíž o orchestraci muziky z existující desky.
Jedinou výjimku z oné „novosti“ představuje úvodní motiv, vycházející ze soundtracku, který Rataj vytvořil pro celovečerní dokumentární film Death Of Death (2023) lotyšského režiséra Davise Simanise.
Pozoruhodná je už zvuková struktura skladby. Komunikace plné, nápadité orchestrace a dynamiky klasického tělesa řízeného nadžánrově empatickým dirigentem Bastienem Stilem (což platí i pro ostatní nahrávky) s Törökovou trubkou, ať už hrající psané motivy nebo lehce „davisovsky“ improvizující, a s elektronickými beaty i ambientní elektronikou, se kterou v reálném čase operuje Rataj.
Především ale Letters From Sounds nadchnou nadčasovou a nadžánrovou silou melodické invence a soudržností partitury. Jako kdyby propojení odlišných zvukových světů bylo tou nejpřirozenější věcí.
Vít Křišťan, Veronika Harcsa, SOČR, Concept Art Orchestra – Mandala
Vít Křišťan pojal svoji spolupráci se SOČRem opravdu velkoryse. V dobrém smyslu slova mu nestačilo symfonické těleso a pár jazzových spoluhráčů, ale přidal ještě žestě moderního big bandu. Partituru pro členy Concept Art Orchestra pak pomohla nastudovat Štěpánka Balcarová.
„Spojit dva orchestry není zrovna jednoduché, aby výsledek nebyl samoúčelný. Myslím ale, že zvolená kombinace je dobře vyvážená. Žesťová sekce bude mít také improvizační plochy a nebudou chybět krásná sóla,“ vysvětlil Vít krátce před koncertní premiérou díla, jež proběhla 11. května 2023, důvod redukce sestavy CAO a funkci jazzových žesťů.
Čtěte také
I co do atmosféry, pianistovi a skladateli se v programní suitě podařilo skloubit neslučitelné. Mohutný sound „spojených orchestrů“ s křehkým, duchovně - meditativním účinkem. Což si neprotiřečí ani s romantizujícím účinkem dramatických pasáží. I meditace přece může vést k vzedmutí citů.
Autorovy představy pomohla naplnit všestranná maďarská zpěvačka Veronika Harcsa (spolupráce např. Erik Truffaz či Nicola Conte, ale také Franz Liszt Chamber Orchestra nebo Concerto Budapest). Nedělá jí totiž nejmenší problém přecházet mezi jazzovým zpěvem, klasickými pěveckými technikami a experimentálními hlasovými polohami. A to často vše dohromady v jediné části suity, třeba té inspirované posvátnou horou Meru, aniž by změny žánru působily křečovitě nebo jen příliš ostře.
Všechny části suity pak Krišťan spolu s hudebníky poskládal dohromady jako onu mandalu. Řada odlišných prvků tvoří jediný harmonizující obrazec.
Luboš Soukup, SOČR, Concept Art Orchestra – Scandinavian Impressions
O Skandinávských impresích už se na webu Českého rozhlasu Jazz důkladně psalo. Připomeňme jen, že stejně jako jeho „kolega“ z Prague Six Vítek Křišťan skloubil také Soukup se symfonickým tělesem nejen jazzové combo, ale přidal i dechovou sekci moderního jazzového big bandu. Severskou autenticitu podpořil švédský kontrabasista Thommy Andersson.
Jaromír Honzák, SOČR – The Blues Of A String Hanging In The Wind
Stejného večera 10. listopadu 2023, kdy Martin Rataj a Oskar Török se SOČRem uvedli Letters From Sounds, proběhla i premiéra více než půlhodinové kompozice Blues struny visící ve větru. Jaromír Honzák tu velkoryse rozvinul původně pětiminutovou stejnojmennou skladbu, napsanou pro koncert vydavatelství Animal Music v Rudolfinu v roce 2008.
Místo někdejšího smyčcového kvarteta ovšem tentokrát souzní s jazzovým combem symfonické těleso a vznikla celá řada nových motivů a variací. Hvězdné chvilky s orchestrem za zády mají vedle autora i jeho spoluhráči, David Dorůžka, Vít Křišťan, Luboš Soukup a Martin Novák.
Šance na reprízy bývá u podobně náročných děl malá. Ale výborná motivická práce všech autorů i zdařilá aranžmá, a samozřejmě také nastudování SOČRu, to vše zdokumentováno a podtrženo záznamy, by snad mohlo podpořit i případný další pódiový život kompozic.
Koncertní série Nové horizonty v nejbližší dob pokračuje koncerty Ondřeje Pivce s Kennedy Administration (25. 10., Dox) či Marcela Bárty s Jakubem Zitkem (14. 2. 2025, Dox).
Související
-
Skandinávsky snivý Soukup sladil svou suitou symfoniky se synkopami
Ctitelé crossoveru jazzu a klasicizující symfonické orchestrace budou potěšeni.
-
Malá tělesa jsou mi bližší, říká Jaromír Honzák k novému albu
Koncem měsíce vychází nové album Jaromíra Honzáka s názvem Blues of a String Hanging in the Wind. V Rozhovoru měsíce zaznělo několik ukázek v předpremiéře.
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.