Rozhovor měsíce: Alchymie Tomáše Sýkory
V aktuálním Rozhovoru měsíce Tomáš Sýkora přišel představit zbrusu nové album Alchemy, na kterém se podílel producent elektronické hudby Ondřej Mikula, vystupující pod pseudonymem Aid Kid. V pořadu však zazněla i unikátní Sýkorova kompozice ke 100. Výročí rozhlasu.
Na začátku rozhovoru Tomáš Sýkora líčí, že se s Aid Kidem poprvé potkal při natáčení jedné filmové hudby ve studiu. A protože plánoval projekt, ve kterém by jeho trio hrálo společně s producentem elektronické hudby, oslovil jej pro spolupráci. „Jsem rád, že Ondra ten nápad uvítal, a vlastně už fungujeme spolu docela dlouho a baví nás to,“ říká.
Sýkora vysvětluje, že album Alchemy, které jeho trio s Aid Kidem nahrálo, nemá žádné jednotící téma, „každá skladba je hodně svébytná“. Na otázku, jaké impulsy jako skladatel potřebuje, odpovídá: „Někdy mě inspiruje i něco mimo hudbu, ale já především hrozně rád skládám. Takže ten prvotní impuls pro mne často je už to, že začnu hledat nějaké hudební tvary, které mě zaujmou a s nimiž dále pracuji.“
Spolupráce s Aid Kidem
I když dál skládá klasicky u klavíru, v řadě případů se odráží od prvotního nápadu, zaznamenaného na papír nebo do telefonu, který potom dál rozvíjí a posouvá. Celkový zvuk alba potom dotvářeli společně s Aid Kidem. Ten mimochodem v jiném rozhovoru pro ČRo Jazz řekl, že před touto spoluprací neměl s jazzem prakticky žádné zkušenosti. Na otázku, jestli to vnímá jako výhodu, nebo nevýhodu, Tomáš Sýkora odpovídá:
„Ondra je v rámci svého elektronického set-upu schopný improvizovat a dělá to i ve svých jiných projektech. Tím pádem nejde o to, jakou zkušenost má s jazzem, protože jeho role je zde úplně jiná. Je postavená právě na té improvizaci. Podle mě je to výhoda. Je to prostě hudba a my se nesnažíme nějak zařazovat pouze v rámci jazzu.“
Sýkora v rozhovoru hovoří konkrétně i o některých skladbách ze svého nového alba. Jednou z těch, které v pořadu představí, je West in Blue. Říká o ní, že je pro něj „tak trochu politická“ a že reflektuje pocity, které má zhruba v posledním roce: „Doufám, že se ubráníme, že si zachováme svoje hodnoty a nepodlehneme pocitu melancholie.“ Na otázku, jestli může být cílem jazzové skladby něco konkrétního změnit, Tomáš reaguje slovy: „Myslím, že to začíná u toho, že jakmile člověk vyjádří své pocity uměním, slovem nebo jakýmkoli jiným způsobem, vyvolá to nějakou reakci. A v ten moment má umělec nebo kdokoli jiný rozhodně možnost něco změnit.“
V závěru pořadu zazněla bigbandová kompozice Swinging on the Radio Waves, kterou Sýkora složil u příležitosti 100. výročí Českého rozhlasu. Zajímavostí je, že pracuje s motivy historických rozhlasových znělek. Spolu s Aid Kidem vytvořil Sýkora také její „live-remix“.
Související
-
Aid Kid: Za jízdy se učím od těch nejlepších
Producent, hudebník a multimediální umělec Ondřej Mikula, známý jako Aid Kid, měl donedávna k jazzu poměrně daleko.
-
Tomáš Sýkora: Z rozhlasových znělek na mě dýchla nostalgie
Tvorba Tomáše Sýkory je rozkročena mezi jazzem, soudobou i elektronickou hudbou.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka