Rozhovor měsíce: Emoce Štěpánky Balcarové
Základní lidské emoce ztvárněné řečí hudby. To je obsah nového autorského alba trumpetistky Štěpánky Balcarové. Představili jsme si je v Rozhovoru měsíce.
Ze všech nahrávek, pod kterými je tato úspěšná autorka a interpretka podepsaná, je právě novinka nejvíce zaměřena na trubku jako sólový nástroj. V rozhovoru však hovoříme i o dalších aktivitách letošní držitelky Anděla.
Za své předchozí album Štěstí, které obsahovalo zhudebněné verše polského básníka Juliana Tuwima a které Štěpánka Balcarová nahrála se svou česko-polskou kapelou a se SOČR, nezískala pouze Anděla, ale zvítězila také v anketě publicistů, kterou pořádal ČRo Jazz. V úvodu rozhovoru trumpetistka říká: „Tahle cena mi udělala obrovskou radost, protože přesně vím, kdo v těch cenách hlasuje. Dokonce jsem si mohla přečíst, co který publicista o desce říkal. A těch lidí si moc vážím.“
Jen s trubkou v ruce
Nové Štěpánčino album je čistě instrumentální, jmenuje se Emotions a autorka je opět natočila s česko-polskou kapelou, ve které hrají Jaromír Honzák (kontrabas), Nikola Kołodziejczyk (klavír) a Grzegorz Masłowski (bicí). Jedna skladba na albu – Surprise – je starší a pochází ještě z repertoáru skupiny Inner Spaces. „Ostatní kompozice jsem psala v průběhu roku nebo roku a půl a většinou právě pod vlivem nějaké silné emoce,“ vysvětluje Balcarová a dodává, že základní témata skládala s trubkou v ruce:
„Tam, kam chodím cvičit, nemám klavír, takže to opravdu vznikalo s mým nástrojem. Naopak když jsem zhudebňovala básně nebo když píšu pro větší tělesa, většinou skládám u klavíru, protože si nedokážu představit v hlavě všechny barvy a všechny akordy.“
Album ztvárňuje základní lidské emoce a podle nich jsou jednotlivé skladby také pojmenovány. „Chtěla jsem na desku původně napsat jen římské číslice a nedávat skladbám konkrétní název. Byla by to hezká hádanka a každý by to album mohl pojmout podle sebe,“ říká autorka a dodává: „Myslím, že ta hudba funguje sama za sebe a že ani nemusíme vědět, kterou emoci zrovna hrajeme. Stejně je to jenom můj pohled na věc.“
Nabitý podzim
Dalším tématem rozhovoru je operka O ztracené vodě, kterou Štěpánka Balcarová napsala nejen pro dětské publikum, ale především pro dětské interprety. Představení vzniklo ve spolupráci s Matějem Formanem a Divadlem bratří Formanů a Balcarová tuto práci považuje za velkou školu. V rozhovoru chválí děti z Broumova, které dílo nacvičily podle nahrávky: „Nekoukaly do not, což by je mohlo vyděsit, kdyby tam viděly ty liché takty. Takhle to odposlouchaly a daly to skvěle.“
Na podzim chystá Štěpánka Balcarová velký nový projekt se svým Concept Art Orchestra, a to ve spolupráci s norským skladatelem a hudebníkem Helgem Sundem. Sedm českých skladatelů plus Sunde si vybrali díla norských fotografů a nechali se inspirovat jejich pracemi. „Tyto fotografie budou během koncertů promítány na velkém plátně, a ještě vizuálně v reálném čase upravovány. Doprovázet to bude světelná choreografie.“ Projekt se bude jmenovat Music for Lights & Shadows a koncerty se budou konat v říjnu v Praze, v Brně, v Hradci Králové a v norském Oslu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.