Shai Maestro Trio – Untold Stories

18. květen 2015

Izraelský pianista a skladatel Shai Maestro si své třetí album sám produkoval a je autorem a aranžérem všech skladeb s výjimkou jednoho kolektivního díla. Je však příznačné, že právě touto kolektivní skladbou Maya’s Song deska začíná. Mezinárodní Shai Maestro Trio, ať už bereme v potaz aktuální album nebo například nedávné vystoupení v rámci JazzFestu Brno, se totiž čím dál víc profiluje jako pevně semknuté seskupení tří výrazných osobností.

„Neomezuji se jen na hudbu, baví mě mnoho dalších věcí, například sport, letectví, zajímaly by mě počítače a nové technologie,“ řekl Shai Mestro v roce 2013 v rozhovoru pro časopis Harmonie. Nedokážu posoudit, do jaké míry tvoří v jeho mozku hudba a moderní technologie spojité nádoby, nicméně jeho nové album zní velmi moderně i při použití akustických nástrojů. Již dříve jsem upozorňoval na jistou ideovou spřízněnost s někdejším švédským triem E.S.T., což nyní zdůrazňuje také vydavatel v propagačních materiálech. A přirovnává Maestra a jeho spoluhráče také k dalšímu silnému hráči střední generace, Bradu Mehldauovi.

Jakékoli srovnání je však pouze pomocnou berličkou, která může nalákat neznalé. Ten, kdo Maestra sleduje od jeho někdejší spolupráce s Avishaiem Cohenem přes debutové album, nahrané v roce 2012, a kolekci The Road To Ithaca až po nové album, může si naplno uvědomit, jak stále ještě mladý Izraelec hráčsky i autorsky roste.

Jeho práce s rytmem byla hodna pozornosti už na minulé desce – Maestro ostatně studoval i hru na tabla a v kapele má vedle sebe dva výtečné rytmické hráče, kteří na sebe na koncertech náležitě upozorňují. Už na minulém albu také pianista dával najevo své sympatie k orientální hudbě a zároveň rozvíjel práci s repetitivními prvky. A právě vyvážený poměr mezi zdobností a minimalistickou jednoduchostí je jedním z rysů, které charakterizují novou desku.

 

Navzdory několika hybnějším kusům jsou pro album Untold Stories určující především balady. Autor si přitom – možná podvědomě – hlídá, aby posluchačům nabídl co nejpestřejší zvukovou škálu. A tak například skladba When You Stop Seeing s těžištěm v nižších polohách tvoří protipól ozdobnější Painting, nové verzi skladby z prvního alba tria. Mimochodem právě srovnání obou nahraných variant Painting, které od sebe dělí tři roky, ilustruje cestu, kterou kapela za relativně krátkou dobu urazila. Vedle Maestrovy hry přitom do uší příjemně udeří zejména invenční hra bubeníka Ziva Ravitze.

Bicí zaujmou i v dalších skladbách, ať už je to předehra s funkčním využitím krátkých pauz v Elusive nebo souhra činelů s pianem v Treelogy. V téže skladbě upozorňuji také na velmi pěkný kontrabas Jorgeho Roedera. Endless Winter se pomalu vyvíjí z impresionistické klavírní balady do plného zvuku celé kapely. Pro vnímání alba jako dramatického celku je pak příznačné, že následuje miniatura Shades, klavírní exhibice, která přece jen upozorňuje na to, kde je frontmanem projektu. Poslední slovo však nakonec dostane opět plný zvuk tria v Looking Back.

Mimochodem staré dilema, zda posluchačům předvést vycizelovanou nahrávku ze studia, nebo energií nabitý snímek z koncertu, vyřešilo trio moudře. Skombinovalo oba přístupy v poměru čtyři a čtyři skladby. Živé a studiové nahrávky se na albu střídají nepravidelně a přitom do sebe vše dokonale zapadá. I to svědčí o kvalitách kapely. „Každý z nás dokáže celek někam posunout a díky každého i další dva hrají lépe. Tak má fungovat správná kapela,“ pochvaloval si Shai Maestro v roce 2013 spolupráci s oběma kolegy. Nové album je dokladem toho, že Shai Maestro Trio funguje čím dál lépe.

02983352.jpeg

Shai Maestro Trio – Untold Stories Shai Maestro – klavír Jorge Roeder – kontrabas Ziv Ravitz – bicí Label: Continuité du Torrent, 2015

www.shaimaestro.com

autor: Milan Tesař
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Sestru se mi nikdy nepodařilo dočíst. Citlivého člověka jsem poslechla až do konce.

Iva Jonášová, šéfredaktorka Radia Wave

citlivy_clovek.jpg

Citlivý člověk

Koupit

Nový román českého básníka, prozaika, překladatele a publicisty, ve kterém se prolínají groteskní a tragické prvky a který vypráví příběh ze žhavé současnosti. Jáchym Topol získal za tento titul Státní cenu za literaturu.