Tellemarkk v hypnotické fúzi

8. leden 2018

Pozoruhodné nadžánrové trio Tellemarkk se zálibou v improvisingu či spíše „kompozici vznikající v reálném čase“ se konečně dočkalo debutového alba. Je krásné, jak harmonicky může souznít výpověď tří naprosto rozdílných, zralých individualit.

Hudbu Tellemarkku je těžká žánrově zařadit. Naštěstí. Kouzlo tria spočívá právě v nalézání originálního výrazu a zvuku napříč styly a hudebními kulturami, ve vybírání různých elementů podle vlastního citu. Nechejme tedy Pavla Hrubého, ať na úvod zaškatulkuje trio sám:

„Je to hudba přesahová, crossover na pomezí world music, ambientu a elektroniky,“ napsal v e-mailu.

Jakoby záměrně zapomněl na jazz, se kterým bývá spojován nejčastěji už díky členství v kapele Limbo. Ale posluchači ČRo Jazz se nemusejí obávat, jazzový výraz patří do jeho výrazového rejstříku naprosto přirozeně.

Hrubého hra se hladce prolíná i s „alternativními“ kořeny Doroty Barové, která si přece výborně rozumí s evropskými jazzovými východisky kapely Vertigo či s etnickými hudebními spády skladatele a multiinstrumentalisty Tomáše Reindla. Ten vždy zasvěceně spolupracoval s jazzmany (Jana Koubková, Milan Svoboda, Kryštof Marek), s hudebníky ze široké žánrové škatulky world music (Al-Yaman, Shahab Tolouie) i s tvůrci rozmáchlými do obou světů (Amit Chatterjee).

Esperanza Spalding srší invencí: Sledujte Jazz Test její desky Exposure

Esperanza Spalding: Exposure v Jazz Testu

Nové album Esperanzy Spalding bylo vyprodané ještě před vydáním, hodně se o něm mluví. Stojí ale skutečně za to? Sledujte první díl Jazz Testu, videorecenzí ČRo Jazz!

Když Barová dostala před lety nabídku přidat se k Tellemarkku, vzpomínala na „varování“ kamarádů, pochopitelně s nadhledem míněná: „Tam se dějou hrozný věci!“ Což nemělo vyjádřit nic negativního, ale spíše obdiv k nevázaným happeningům, ve které se občas vystoupení improvizačního spolku proměnilo.

Když pak k Tellemarkku skutečně nastoupila, shledala, že ve skutečnosti jde o velmi příjemnou hudbu. Pravda je taková, že právě Dorka dokázala zvuk formace zjemnit. Prostě jenom tím, že k celku přibyl další element, aniž by se ztratilo to dobré z minula.

Také na albu zůstal zachován smysl pro hudební humor a nadsázku. Pobaví například absurdní promluvy v úvodním kuse Kovárna. Ale hned jak se zasmějeme, přejde hudba v citlivou meditaci Lulu, ve které se Dorčin hlas vznáší jako světýlko nad ambientní zvukovou mlhou.

Stejně procítěně působí například i basklarinet Pavla Hrubého ve skladbě Meditace s kouzelným prstenem. Budeme-li chtít, můžeme tu hledat stopy minimalistického rozvoje, soudobé hudby i ambientu, popřípadě etnické nápěvy. Ve finále ovšem na podobném pitvání nesejde, protože jestli něco pohltí posluchače, je to feeling.

Píseň beze slov pak představuje skutečnou píseň. S jasnou, zpěvnou Dorčinou melodií, až folklórně čirou a přístupnou. Do koncepce desky přitom zapadne naprosto beze švů, zvláště když tuto skladbu vyváží před závěrem alba podobně čirý track Zahorelo.

Tomáš Reindl svoje přediva, ať už polyrytmické perkusivní podklady, drony nebo zvukové plochy, vytváří mimořádně pestře a členitě. Přesahují funkci pouhého rytmického mustru či nenápadné harmonické výplně. Perkuse v Tablescape převezmou dokonce i melodickou (!) funkci. A když přímočařeji sáhne po indických inspiracích v Párový tanec Šivy a Šakti, je v tom stejná nadsázka jako v názvu. No jasně, že když se spojí vědomí a energie, mužský a ženský princip, je to tanec.

To vše dohromady, v albovém celku, působí náramně příjemně a vyváženě. Pokud se v titulku článku mluví o hypnotické fúzi, je to míněno zcela konkrétně. Už za ono harmonické spojování odlišných světů, které dokáže posluchače uhranout, si debut Tellemarkku zaslouží volbu Albem týdne.

Tellemarkk

Dorota Barová – violoncello, zpěv, melodika

Tomáš Reindl – tabla, jihoindický buben kanjira a další perkusivní nástroje, elektronika, koncovka, hlas

Pavel Hrubý – sopránsaxofon, basklarinet, perkuse

Label: Amplion Records, 2017

www.tabla-tom.com/tellemarkk.htm

Spustit audio