Uloveno na síti: Jazzové hledání štěstí

3. červen 2024

V uplynulém měsíci se sešla řada alb inspirovaných silnými osobními příběhy. Je snadné sdílet je s bigbandovým skladatelem Christopherem Zuarem, pianistou Adamem Forkelidem či houslistou Jeremym Gignouxem. Nebo zavzpomínat na Esbjörna Svenssona s jeho bývalými spoluhráči.

Magnus Öström & Dan Berglund – e.s.t. 30

Na úvod trocha sentimentu prostřednictvím sestřihu ze dvou loňských koncertů ve Stockholmu, kterými „pozůstalí členové“ připomněli 30 let od vzniku dnes už legendárního Esbjörn Svensson Tria. Ke vzpomínání, samozřejmě krom publika, byli přizváni spříznění hudebníci, pianista Joel Lyssarides (v době vzniku E.S.T. mu byl rok, odkaz Esbjörna Svenssona je prostě nadgenerační), trumpetista Verneri Pohjola, saxofonista a flétnista Magnus Lindgren a kytarista Ulf Wakenius.

Jeremy Gignoux – Odd Stillness

„Před několika lety jsem si poranil nerv a pár měsíců nemohl hýbat levou rukou. Natož hrát na housle. Zbaven svých hlavních prostředků k uměleckému vyjádření jsem musel hledat jiný způsob tvorby hudby. Zrodil se koncept Odd Stillness,“ vypráví svůj příběh rodem francouzský, v Kanadě usazený houslista a skladatel.

A pokračuje: „Odhlédl jsem od složitého harmonického vývoje a virtuozity a nabízím posluchačům rozjímání, jakousi ambivalentní meditaci. Protože nepředstírám, že při pohledu do vlastního nitra je vše blažené. Ticho může uvolňovat, konejšit, ale může být i k zbláznění frustrující. Radostné, smyslné i ponuré.“ Hezky si se svojí frustrací poradil.

Fernando Brox Quintet – From Within

„Chtěl bych, aby lidé na tuhle hudbu tančili. Chci, aby moje hudba vyprávěla příběhy, kreslila krajiny a výhledy do imaginárních světů,“ přeje si se „začátečnickým“ nadšením španělský flétnista a skladatel Fernando Brox.

Žádný začátečník však není, to jen neztratil ono svěží nadšení. Má za sebou slušnou kariéru jako hráč klasické hudby. A From Within je jeho už čtvrtým profilovým albem poté, co přešel na jazzové vyznání, za pozornost stojí už debut Secreto (2017). Předchozí lásky ovšem nezapírá, sám zdůrazňuje „hlubokou inspiraci jak v klasické hudbě, tak ve folklorní tradici“.

Christopher Zuar Orchestra – Exuberance

Koncepce alba Exuberance (Bujarost) je vítaně pozitivní, zrcadlí „úspěšný romantický vztah“. Což demonstruje i fakt, že koncertní provedení díla doprovázejí filmové animace Anne Beal, autorovy manželky a spolupracovnice. Nejde přitom o povrchní selanku. Magazín Jazziz označil druhé album newyorského skladatele Christophera Zuara za „jedno z nejočekávanějších“, to kvůli kvalitám debutu Musings (2016).

Deska očekávání nezklamala, samotný Fred Hersch o ní napsal do bookletu: „Jde o zralý manifest velkého skladatele v jeho vrcholném období, provedený hvězdným ansámblem s vášní i pečlivostí.“

Zuar je sám kapelník a dirigent, ale k řízení orchestru tentokrát přizval někoho jiného. Nikoho menšího než žijící (nejen) bigbandovou legendu Mikea Holobera. Mimochodem, Holober jako autor také nezahálí, ale na jeho dle předběžného náslechu vynikající desku This Rock We’re On dojde až v příštím Uloveno.

Daan Herweg – In Search Of The Lost Chord

Amsterodamský pianista a skladatel Herweg se snaží při svém „Hledání ztraceného akordu“ o pozitivitu stejně jako Zuar. Jenže inspirací mu není šťastný vztah, ale naopak ztráta rodičů. Hledá „štěstí, které překoná smutek, uvnitř sebe“, protože hudba je dokonalá terapie.

„Akord tu přesahuje hudební význam slova. Směřuje k dobře navržené budově, nádherné kresbě listu spadlého ze stromu, dokonalé struktuře Beethovenovy sonáty… Jak stárneme, ztrácíme kontakt se svým vnitřním dítětem, které uchvátila hračka nebo hebkost peřinky. Stejně tak může studium hudby otupit náš pocit, když poprvé slyšíme krásný rozvoj akordu,“ vysvětluje.

Adam Forkelid – Turning Point

Uznávaný švédský pianista Adam Forkelid (spolupráce Maria Schneider, Angélique Kidjo, Norrbotten Big Band) se nechal inspirovat tím zdánlivě nejvšednějším: „Turning Point, Bod obratu, je zvukovým průzkumem nevyhnutelných životních změn, tvořících naše osobní příběhy.“ Celé album napsal za měsíc a v obsazení kvarteta (vedle autora exceluje především kytarista Carl Mörner Ringström) natočil za den. Hudba je ovšem melodicky nápaditá a pestrá „jako život sám“, se všemi překvapeními a zvraty.

Spustit audio

Související

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka