Vytvořit napětí a udržet ho: Rozhovor měsíce o hudebních kompilacích

Lukáš Machata s kompilací Czech Up! Vol. 2: We’d Be Happy

Jak se dělá jazzová kompilace? Co musí splňovat, aby byla úspěšná i v éře streamovacích služeb? Potřebujete skvělou dramaturgii a neutuchající zaujetí pro věc, říkají svorně „hudební archeologové a badatelé“ Tomáš Padevět a Lukáš Machata, kteří jsou hosty zářijového Rozhovoru měsíce.

Tomáš Padevět jako nezávislý vydavatel přinesl na český trh zajímavé kompilace (Písně sametové revoluce, Protestsongy), alba s raritními nahrávkami Hany Hegerové či Viktora Sodomy nebo dva úctyhodné boxy sebraných nahrávek Orchestru Karla Vlacha.

Lukáš Machata sestavuje pro španělský Vampisoul kompilace české populární hudby, přičemž na zatím posledním albu Czech Up! Vol. 2 najdeme vedle Flamenga nebo Evy Pilarové nahrávku SHQ či méně známou jazzovou píseň v podání Karla Černocha.

Lukáš Machata vysvětluje, že při sestavování kompilací hodně vychází ze své zkušenosti DJe: „Třeba šest hodin jsem musel bavit publikum, aby tančilo a nezastavilo se. Střídal jsem žánry – soul, funk, oldies, jazz, hiphop –, snažil jsem se posluchače udržet v napětí. Musí tam být dobrý začátek, odtud se potřebujete někam dostat, uvolnit se, znovu rozjet…“

Lukáš Machata a Tomáš Padevět

Druhým důvodem je spolupráce se španělským vydavatelstvím, které nahrávky distribuuje do celého světa. „Nemůžu se tedy opírat o české texty písní, výběr musí fungovat hudebně,“ vysvětluje dramaturg.

Při sestavování kompilací Machata zpočátku čerpal ze své vlastní sbírky desek. V současné době má přístup k on-line digitálnímu archivu Supraphonu, z nějž si může prakticky cokoli poslechnout. Španělský vydavatel potom spolupracuje přímo se Supraphonem, od nějž získává digitální kopie masterů.

„Bohužel ale někdy bývají problémy s kvalitou přepisů,“ zmiňuje Lukáš Machata překážku, se kterou se pravidelně setkává. A zmiňuje, že když spolupracoval s českým vydavatelstvím Indies Happy Trails na digitalizaci nahrávek SHQ a dalších souborů Karla Velebného, bylo několik poskytnutých snímků tak špatných, že jednu nebo dvě skladby raději sám přepsal z původní gramodesky a zvukově vyčistil.

Tomáš Padevět vydal vedle boxů s nahrávkami Karla Vlacha několik zajímavých tematických kompilací. První z nich byly v roce 2014 Písně sametové revoluce. Při sestavování tohoto výběru se vydavatel dostal do „prekérní situace“, protože Jaroslav Hutka odmítal být na jednom albu s Jaromírem Nohavicou. Spor se podařilo vyřešit až díky intervenci Hutkova vydavatele, Lubomíra Houdka z vydavatelství Galén.

Podívejte se na klip ke kompilaci Czech Up! Vol. 2: We’d Be Happy:

U dalšího alba nazvaného Protestsongy se Padevětovi stalo nejen to, že někteří umělci odmítali zveřejnit jednu konkrétní píseň, ale jiní mu naopak „podsouvali“ skladby jiné, kterému se mu do dramaturgického záměru nehodily. „Snažím se vybrat písně, které mají kvalitu a korespondují s dobou. Odporné politické písně ze 70. a 80. let nevydávám, vybírám citlivě. I tak se mi stane, že interpret něco odmítne,“ říká Padevět. 

Čtěte takéSplatit dluh: Vychází archivní nahrávky Karla Velebného

Na otázku, zda je někdo překvapen výběrem své skladby na album určené pro světový trh, odpovídá Lukáš Machata, že podobné překvapení zažil zhruba před necelými deseti lety při vydání kompilace skladeb Marty Kubišové Ne! The Soul of Marta Kubišová: „Měla ohromnou radost. Ptala se, jestli to venku skutečně někoho zajímá.“ O tom, že to skutečně někoho zajímalo, svědčí mimochodem rozprodaný první náklad.

Machata v závěru rozhovoru přiznává, že by se rád o něco víc na svých kompilacích věnoval jazzu. V současné době jazz spíše po špetkách „subverzivně“ přidává mezi bigbít a soul, ale má k vydání připraveny i jazzové výběry a pouze čeká na zájem vydavatele.

Čtěte takéVinyl Story s Janem Konopáskem: Se Studiem 5 jsme měli hrát před Coltranem, soudruzi to překazili

Tomáš Padevět po dvou boxech s nahrávkami Karla Vlacha pracuje na kompilaci 5 CD k výročí 100 let republiky: „Bude se jmenovat Země československá, domov můj a bude mapovat sto let české písně. Bude to z každého roku jedna píseň, ale rozhodně nepůjde o největší hity. Každá píseň se bude obsahem vztahovat k republice – budou v nich názvy řek, měst a další souvislosti.“  

Rozhovor s hudebními dramaturgy, badateli a v neposlední řadě také výtvarníky Lukášem Machatou a Tomášem Padevětem vede Milan Tesař (Radio Proglas). Použité hudební ukázky pocházejí z boxu Karel Vlach Orchestra 1951–1957 (Tomáš Padevět) a z kompilace Czech Up! Vol. 2 (Lukáš Machata pro Vampisoul).