1961: rok, kdy John Coltrane změnil svět jazzu

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Reedice alba Lush Life

Červencové vydání Vinyl Story je věnováno nahrávkám Johna Coltranea, natočeným přesně před 60 lety, tedy v roce 1961. Poslechněte si celý záznam pořadu!

Rok 1961 je pro Coltranea výjimečný. Především odchází od Atlantic Records a u labelu Impulse natáčí album Africa/Brass. Za jeden z důvodů přechodu označil své rozhodnutí natáčet své desky u věhlasného zvukového inženýra Rudyho Van Geldera. V témže roce vychází ovšem další alba ‒ Coltrane Jazz, Lush Life, Settin' the Pace a My Favorite Things. Jde tedy o jednoznačně nejplodnější rok v kariéře Johna Coltranea.

V tomto pořadu jsme se zaměřili hlavně na nahrávky, které dobře zaznamenávají proměnu Coltraneova způsobu hry. Kromě výše uvedených v záznamu pořadu můžete slyšet některé bonusové tracky, například skladbu Song of the Underground Railroad z alba Africa/Brass.

Pro tento jediný rok se ustálilo jeho kvarteto na složení McCoy Tyner na klavír, Elvin Jones na bicí a Reggie Workman na basu. A opět ve stejném roce se na nahrávkách Johna Coltranea objevuje i jeho souputník Eric Dolphy.

Obvyklým způsobem vzniku jazzových desek byla kombinace záznamů z několika nahrávacích sessions z různých dnů, často i v rozmezí několika let. Výjimkou je nahrávací frekvence z 25. května 1961, kdy vznikla celá deska Olé. Jde o jistou formu Coltraneovy odpovědi na album Sketches of Spain Milese Davise, které vyšlo v roce předcházejícím.

Fascinován dróny

Coltrane studoval africkou hudbu a ostatní hudbu domorodých národů celého světa. Byl  fascinován tzv. dronem. Dronem může být tón, nebo souzvuk, který se vyskytuje monotónně po celou skladbu.

Čtěte také

Typicky to může být například zvuk didgeridoo, nebo též zvuk některého dechového nástroje ‒ mohou to být například dudy, či vícehlasé píšťaly. Vyskytuje se též v indické karnatické, nebo hindské tradici. V indické hudbě tento repetitivní souzvuk obstarává nejčastěji strunný nástroj tampura.

Coltrane se chtěl ovšem přiblížit ve svých kompozicích spíše africké hudbě, a to především zvuku jihoafrických pygmejů. Tohoto zvuku chtěl docílit zdvojením kontrabasů. V našem pořadu uslyšíme dvojici kontrabasů hned několikrát. Například Reggie Workmana s Paulem Chambersem, nebo Arta Davise s Reggie Workmanem.

Coltrane byl velkým obdivovatelem Einsteina. Byl fascinován proměnou vnímání fungování světa, kterou měl na svědomí jediný člověk. Hlavní proměna spočívá v záměně lineárního vnímání jevů a času za nelineární. V dnešní době dokonce existují práce nacházející paralely mezi kompozicemi Johna Coltranea a způsobem, jakým vnímáme díky fyzice dnes vesmír.

O Coltraneovi se pak říká, že kompozice nerozvíjí lineárně, nýbrž v kruzích. Nejdůležitějšími kompozicemi pro Coltranea jsou ovšem evidentně ty, které přímo reflektují jeho hledání. Alespoň pokud to budeme posuzovat podle jejich stopáže. Skladba Africa z alba Africa/Brass má v plné délce 16 minut.

Coltrane, který neswinguje

Reakce na hudbu Johna Coltranea byly občas také velmi negativní. Jeho hudba byla dokonce  označována za anti-jazz. Coltrane se domníval, že to může být jednoduše proto, že jejich hudba neswinguje. Coltrane vysvětluje: „Je mnoho různých druhů swingu. V podstatě každá kapela má originální složení a má jiný druh frázování než leckterá další. Je těžké o někom říct, že neswinguje.“ Cílem Coltraneova snažení každopádně neměla být pouze zábava, ale jeho hudba měla být schopna posluchače od základu změnit.  

Čtěte také

Coltrane se zabýval Indií a indickou filozofií dávno před tím, než se z toho stala móda díky Beatles. I pro něj byl nicméně tím správným věrozvěstem Ravi Shankar, který později učil na sitár George Harrisona. V pořadu zazní i skladba z živého alba The Complete 1961 Village Vanguard Recordings s názvem India, která jakoby předznamenává vše, co bude v Coltraneově kariéře následovat později. Nejde pouze o hudbu, jde o poselství.

Hudební systém, který používáme v západní hudbě, se skládá z dvanácti půltónů, někdy jej tedy nazýváme dvanáctitónovým systémem. Coltrane byl fascinován myšlenkou, že vše se děje v nějakých cyklech. Sluší se připomenout, že od roku 1961 uběhlo celkem pět dvanáctiletých cyklů.

Spustit audio

Související