Vinyl Story: Laco Deczi na archivních rozhlasových nahrávkách

Ať už vnímáme Laca Decziho jako enfant terrible české jazzové scény nebo jako žijícího klasika, jisté je, že setkání s ním neuniknul snad žádný hudební fanoušek. Obdivuhodná je nejen vitalita, se kterou neustále podniká nové koncertní šňůry, ale i hráčské schopnosti, které jej (zdá se) neopouštějí. 

Velký podíl na tom pravděpodobně mají i spoluhráči, leckdy o dvě generace mladší. Rozhodli jsme se tedy Lacovi pogratulovat k 85. narozeninám speciálním vydáním pořadu Vinyl Story.

Tentokrát by to tedy spíše měla být „Tape Story“. Prohledali jsme archiv Českého rozhlasu a našli řadu zajímavých snímků. Jsme si celkem jisti, že některé z nich nebyly v rádiu hrány i několik desetiletí.

Čtěte také

Všeobecně je známo, že někdejší pracovníci Československého rozhlasu řadu starých jazzových záznamů smazali. Týkalo se to např. nahrávek muzikantů, kteří z ČSSR emigrovali za hranice všedních dnů. Rozhlasový archiv ale pořád skýtá spoustu pokladů - např. nahrávky z 1. Mezinárodního jazzového festivalu v Praze, který se konal v roce 1964. Laco Deczi zde vystoupil jako člen kapely SHQ - tehdy bez Karla Velebného, ale ještě s Janem Konopáskem na saxofon. A se zvláštním hostem, německým pianistou Joachimem Kühnem. Je to patrně první Decziho rozhlasový záznam.

O dva roky později se Deczi ještě v sestavě SHQ objeví - tentokrát s Karlem Velebným, basistou Jiřím Mrázem a bubeníkem Milanem Maderem. Mader i Mráz posléze emigrovali, Laco Deczi se stal členem Tanečního (resp. Jazzového) orchestru Českoslovenkého rozhlasu.

Zlatá éra JOČRu

Z období, kdy JOČRu pevnou rukou vládnul Karel Krautgartner, jsme vybrali skladbu polského pianisty Wojciecha Karolaka - a také verzi standardu On Green Dolphin Street, kterou Deczi nahrál s tehdejším Jazzovým studiem Luďka Holana (v podstatě tedy s rytmikou JOČRu).

Na rozhlasový big band byla personálně navázána i sestava Lacovy kapely Jazz Cellula, která v 70. letech nahrála legendární album Oheň až požár (1976) a stejnojmenné album v r. 1978. Z tohoto období je v archivu k nalezení koncertní záznam z Pražských jazzových dní 1976 - skladbu Polobotka jsme vybrali, přestože neobsahuje trumpetové sólo. Energii, se kterou Decziho kapela tehdy hrála, se ale podařilo zachytit výborně.

Čtěte také

Co se porevolučních dekád týče, máme zde Laca Decziho např. s příležitostnou sestavou, ve které hrál slovenský basista Marius Bartoň a také Decziho dávný souputník a kamarád, kytarista Zdeněk Fišer. Objeví se ještě jeden rozhlasový big band, tentokrát ovšem ostravský (nebo-li JORO), pod vedením Jiřího Urbánka.

Rámec pořadu tvoří dvě verze „porevoluční“ Celluly. Ta první je z roku 1991 - záznamy v archivu v tomto případě nehovoří o sestavě kapely. Což je úkol pro pamětníky nebo budoucí (současné?) Decziovské badatele - New York Cellula léta neměla pevnou sestavu a skupinou prošel nejeden zajímavý muzikant. Některých turné se neúčastnil ani Lacův syn, bubeník Vaico.

Ten ovšem hraje na nahrávce závěrečné. Český rozhlas ji pořídil v r. 2018 na festivalu Mladí ladí jazz. V sestavě Celluly tu najdeme Michaela Krásného (tehdy čtyřiatřicetiletého) a Jana Uviru (pětadvacetiletého), kapelník ten rok oslavil osmdesátku.

Dost řečí: Záznam pořadu je zde pro vás, přejeme příjemný poslech. A Lacovi Deczimu přejeme vše nejlepší k jubileu!

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.