The Bad Plus Joshua Redman

11. květen 2015

Velmi „nestandardní“ americké pianové trio The Bad Plus a saxofonista Joshua Redman mají hodně společného. Zálibu v jazzové avantgardě, obdiv k rockové hudbě, chuť k žánrovým přesahům. Spojení veličin působí přirozeně, jakoby se po letech shledali sehraní spolužáci a hned navázali hovor na dávná oblíbená témata. Ani si nemuseli přidávat „&“ či „+“ do názvu společné desky The Bad Plus Joshua Redman. Už bylo dávno připravené, jakoby čekalo právě na tuhle příležitost.

Základy spolupráce hvězdného kvarteta byly důkladně vystavěny v roce 2011, kdy trio The Bad Plus přizvalo Joshuu Redmana k sérii vystoupení v newyorském klubu Blue Note. Koncerty zaznamenaly ohromnou pozitivní odezvu publika a tak není divu, že následovala další společná data. Setkávání vyvrcholila zdařilým společným titulem The Bad Plus Joshua Redman.

Už když The Bad Plus označovali za svoje inspirátory krom Ornetta Colemana třeba rockery Pixies, Nirvanu, Rush či Black Sabbath (a také s chutí upravovali jejich melodie) a Joshua Redman zdůrazňoval – taktéž vedle Ornetta Colemana – vliv The Beatles, The Police či Led Zeppelin, bylo jasné, že tahle parta si bude mít o čem povídat.

The Bad Plus uvádějí Jazz Update na Vltavě!

The Bad Plus

Americké trio the Bad Plus uslyšíme v pořadu Jazz Update také mluvit, a to víc než bývá obvyklé, uvedou totiž celý pořad sami.

Pojítky společného repertoáru jsou razance hry a důraz na čitelnou melodii. Nechybí ovšem ani post bopový „kvapík“ County Seat nebo řízená kakofonie Faith Through Error. Výše uvedené nevylučuje ani vzletnou baladu jako např. Lack The Faith But Not The Wine.

Potěší, že přitom nejde o rychle ušitý repertoár. Pánové se neuchýlili ani k jedné cover verzi, ani k jednomu standardu. Sedm propracovaných skladeb je úplně nových (dvě donesl Redman, o zbytek se podělili Anderson, Iverson i King) a dva kusy vznikly přearanžováním starších autorských kompozic The Bad Plus. 

Stejně důležité jako shody a podobnosti přístupů a jsou i rozdíly a jinakosti Redmana a The Bad Plus. Právě díky nim spolupráce jiskří a inspirativně nutí všechny zúčastněné opustit vyježděné koleje, vydat se na nové zvukové dráhy. Potvrdili to jak trio, tak saxofonista.

The Bad Plus

„Na koncertech hraje Josh úžasná dlouhá tenorová sóla, která jsou hodně ponořená v jazzové tradici. Což je přesně to, na co jsme se s The Bad Plus nikdy nezaměřovali. Je pro nás zábava užívat si ona prodloužená teritoria, zvláště s někým tak skvělým jako Josh. Nicméně na albu se soustředíme na kompozice,“ uvádí v tiskové zprávě k albu Ethan Iverson.

The Bad Plus: „Krásně zlí“ i v nové sestavě

The Bad Plus – Never Stop II (2018)

Populární trio mírných provokatérů v mezích jazzových zákonů stvrzuje zásadní změnu. Jak ji zvládlo na desce Never Stop II? Tak dobře, že ji volíme Albem týdne.

A Joshua Redman „z druhé strany“ souhlasí: „Hraní s The Bad Plus mi dovoluje objevovat tu část mého hraní a muzikantského dědictví, do které jsem nikdy dříve s žádnou kapelou a podobným způsobem nevstoupil. Dobrodružství s The Bad Plus mě tlačí proti mým hranicím a žene přímo k jádru.“

Joshua Redman navíc opět potvrzuje, že patří nejen ke skvělým sólistům, ale také týmovým hráčům. Smysl pro celkový sound mu v komplotu s The Bad Plus slouží stejně dobře jako třeba v rámci čtveřice James Farm. Věříme, že vás „součet“ veličin potěší i ve vysílání stanice ČRo Jazz.

The Bad Plus Joshua Redman

Reid Anderson – kontrabas

Ethan Iverson – piano

David King – bicí nástroje

Joshua Redman – tenorsaxofon

Label: Nonesuch, 2015

www.thebadplus.com

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.