Beata Hlavenková – Scintilla
V nové suitě Scintilla, žánrově navazující na pásmo Theodoros, spolupracuje Beata Hlavenková se skandinávskými i americkými muzikanty. Ale především vytvořila svůj skladatelský majstrštyk, který volíme Albem týdne.
Klávesistka a skladatelka Beata Hlavenková se dnes pohybuje mezi odkazem evropské tradice, minimalismem a sofistikovaným popem, s jazzovým dědictvím někde v základech hudebního myšlení. To vše dokázala na albu Scintilla přirozeně propojit.
„Spolupracuji na desce s výborným norským pianistou Andersem Aarumem. Scintilla znamená v latině jiskru. Použila jsem to slovo a jeho význam jako spojující bod pro devět skladeb. Jméno každé z nich začíná jedním z devíti písmen slova Scintilla, všechny názvy přitom mají evokovat ‚životní jiskru‘,“ předeslala Beata natáčení alba v loňském rozhovoru pro časopis Harmonie. Spoluhráčů nakonec přibrala mnohem víc.
Anders Aarum zůstal na desce zásadním tvůrčím partnerem Hlavenkové. Podílel se na třech částech suity, kde se jeho klávesové nástroje elegantně proplétají s Beatinými, a navíc vypomohl koprodukcí. Norská scéna je ovšem na albu zastoupena hned třemi osobnostmi. Krom klávesisty Aaruma také hráčem na perkuse Kennethem Ekornesem a zpěvačkou Julií Dahle Aagård.
Právě písně představují v sólové diskografii Hlavenkové (nepočítáme-li album pro děti Pišlické příběhy) jisté novum. V Norsku velmi uznávaná Julie Dahle Aagård dala nejen hlas, ale také napsala text ke druhé části suity Companion. Vytržena z kontextu, mohla by křehká a snivá Companion fungovat jako vkusná dream popová balada. Ovšem písně z převážně instrumentálního celku nevyčnívají nijak nelogicky, naopak přirozeně zapadají do toku hudby a dotvářejí atmosféru.
O interpretaci druhé z písní, Litany, se s obvyklou pěveckou brilancí postaral písničkář Justin Lavash. Ten navíc zajímavě obohatil slide kytarou i zvuk části suity nazvané Landfall.
O sférickou hlasovou koloraturu (nápadně prozařuje skladbu Timelessness, kde komunikuje s mistrovským violoncellem Jiřího Bárty) se ovšem stará i samotná Beata Hlavenková. Je dobře, že se v poslední době začíná věnovat více také zpěvu, byla by škoda nechat tento z jejích talentů ladem.
Hvězdné hosty přizvala Hlavenková ze zámoří. Výborným nápadem se ukázalo obnovení spolupráce s kanadskou trumpetistkou Ingrid Jensen (Maria Schneider Orchestra, Jeff „Tain“ Watts, Dr. Lonnie Smith), která hrála i na prvním Beatině albu Joy For Joel. Jistě, role instrumentalistů je do jisté míry zastupitelná, ale když slyšíme výsledek muzikantského dialogu v kompozici Intimacy, těžko si představíme jiného hráče, který by dokázal podat melodii tak subtilně, křehce a jemně. Vyloženou uměleckou výhrou je účast Evana Ziporyna (Steve Reich, Bang On A Can All-Stars, Kronos Quartet), jehož minimalistické čarování s basklarinetem a klarinetem dává nový rozměr dvěma částem suity.
Ještě více než mimořádní hosté ovšem zaujme nádherně marnotratná skládačka nosných a přitom neotřelých melodických nápadů. Věříme, že je nepřeslechnete ani ve vysílání ČRo Jazz.
Beata Hlavenková – Scintilla
Beata Hlavenková – klavír, klávesové nástroje, zpěvAnders Aarun – klávesy, elektrické pianoEvan Ziporyn – basklarinet, klarinetJulie Dahle Aagård – zpěvJustin Lavash – zpěv, slide kytaraJiří Bárta - violoncelloIngrid Jensen – trubkaKenneth Ekornes - perkuse
Label: Animal Music, 2015
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.