Česká jazzová sklizeň 2013 – 2. díl

16. prosinec 2013

Přinášíme druhý díl seriálu Česká jazzová sklizeň – cyklu článků, kterým mapujeme všechna jazzová alba, která v roce 2013 v Česku vyšla. Zaměřujeme se na nahrávky jak čistě jazzové, tak výrazné počiny s přesahy do jiných žánrů.

NOCZ Quartet – Toys, Toys And Toys Česko-norská čtveřice, která se dala dohromady v Brně, se zaměřuje především na autorské skladby trumpetisty Didrika Ingvaldsena. Tomu však interpretačně i tvůrčím způsobem zdatně sekunduje brněnský saxofonista Radim Hanousek, který své zkušenosti sbíral nejen v jazzu, ale i v romské kapele Gulo čar nebo ve folkových skupinách. Podobně jako například Limbo nebo Points Quartet hraje i NOCZ Quartet bez harmonického nástroje (dva dechy + rytmika). Debutové album skupině vyšlo u košické společnosti Hevhetia.

Pořad Jazzofon o albu NOCZ Quartetu:

Robert Balzar Trio – Discover Who We AreZnámý kontrabasista a skladatel Robert Balzar změnil nedávno sestavu svého tria, když pianistu Stanislava Máchu nahradil mladým hudebníkem Jiřím Levíčkem, usazeným ve Spojených státech. Za oceánem se také natáčelo nové album, které obsahuje dvě převzaté skladby a dále autorské kompozice Roberta Balzara a Jiřího Levíčka. Kapelník v rozhovoru pro Čro Jazz líčil: „Skladby na desce jsou poměrně dlouhé. Protože jsme se v době natáčení ještě moc neznali, byli jsme k sobě ohleduplní a čekali jsme, až se jeden z nás vypovídá.“

Robert Balzar Trio - Discover Who We Are

Rozhovor s Robertem Balzarem o novém albu:

Martin Kratochvíl & Jazz Q – Znovu Legendární Jazz Q vydal po 28 letech nové studiové album. Kapelník Martin Kratochvíl mezi tím natočil několik komorních desek s kytaristou Tonym Ackermanem a složil a natočil velké množství filmové hudby – především k vlastním dokumentům z cest do Asie. A právě východní hudbou se částečně inspiruje i na novém albu své kapely. V ní po Kratochvílově boku hrají kytarista Zdeněk Fišer, baskytarista Přemysl Faukner a služebně i věkem nejmladší člen, bubeník „Vajco“ Deczi.

02885659.jpeg

Poslechněte si rozhovor s Martinem Kratochvílem o CD Znovu:

CPR Electrio – CPR Electrio CPR Electrio je společný projekt dvou Čechů usazených v New Yorku – hráče na klávesové nástroje Ondřeje Pivce a saxofonisty Karla Růžičky jr. – a jejich amerického kolegy, bubeníka Russella Cartera. Všichni tři střídají akustické nástroje s elektrickými (včetně dechového syntezátoru EWI nebo elektronických bicích) a hudebně vycházejí nejen z jazzu, ale také ze soulu, funku a gospelu. Autorsky je nejvíce zastoupen Karel Růžička jr., dvě skladby + intro a outro napsal Pivec, jednu skladbu Carter a v jediném standardu hostuje zpěvačka Jazzmeia Horn.

Ondřej Pivec, Karel Růžička Jr. (Struny podzimu 2011)

Joanna Kucharczyk Quartet – More Polská zpěvačka Joanna Kucharczyk se na svém novém albu spojila se dvěma svými krajany – kontrabasistou Maxem Muchou, známým u nás ze skupiny Inner Spaces, a s bubeníkem Karolem Domańskim – a s českým pianistou Vítem Křišťanem, také členem Inner Spaces a Domańského spoluhráčem ze skupiny Ephemeric Quintet. Výsledkem je příjemná fúze jazzu a kvalitního popového zpěvu, kterou může české publikum zaujmout nejen díky přítomnosti Víta Křišťana.

 

Šmoldas/Nussbaum/Anderson – Dreamtime

Album jazzových standardů, filmových melodií a dalších převzatých skladeb, natočené se dvěma americkými spoluhráči, vydal Libor Šmoldas prozatím pouze v limitovaném nákladu pro potřeby letního turné tria. Oficiálně by kolekce měla vyjít na značce New Port Line až v průběhu roku 2014. Český kytarista spolu s bubeníkem Adamem Nussbaumem a s kontrabasistou Jayem Andersonem hrají skladby například od Henryho Manciniho, Jeroma Kerna, Beatles nebo ústřední melodii z filmu Kmotr.

02891143.jpeg

Poslechněte si rozhovor s Liborem Šmoldasem o novém albu:

Scott Robinson & Emil Viklický – Záhadná Přesně deset let po svém předchozím společném albu Summertime natočilo americko-české duo Scott Robinson (saxofony) a Emil Viklický (piano) novinku, která sice vyšla v Americe, ale dostala české jméno Záhadná. Album stojí na velmi svobodných improvizovaných momentech (některé skladby mají „záhadné“ názvy odrážející někdejší Viklického studia matematiky) a obsahuje také úpravy několika moravských lidových písní. Oba hudebníci se znají už od roku 1977, kdy Viklický studoval na Berklee College of Music v Bostonu.

Poslechněte si rozhovor s Emilem Viklickým:

Pozn. Další česká jazzová alba roku 2013 představíme v následujících dílech.

autor: Milan Tesař
Spustit audio