Nejlepší jazzové album roku 2018? Čtěte první díl ankety hudebních publicistů

14. leden 2019

Stanice Český rozhlas Jazz i letos oslovila odborníky z řad hudebních publicistů a promotérů a zeptala se jich, které české jazzové desky vydané v uplynulém roce je nejvíce zaujaly. Čtěte první část ankety!

Oslovené osobnosti měly volit nejlépe jedno album z těch, která vyšla v roce 2018 a na nichž se podíleli čeští jazzoví hudebníci (sídlo vydavatele nebo poměr českých a zahraničních účinkujících nehrál roli). Nakonec většina oslovených uvedla nahrávek více. A jejich komentáře, jejichž první část vám dnes přinášíme, dokládají, že rok 2018 byl na české jazzové opět silný.

TOMÁŠ S. POLÍVKA (hudební publicista)

Dorota Barová: Polština je pro mě při zpěvu jazykem první volby

Zpěvačka a cellistka Dorota Barová

Dorota Barová působí jako violoncellistka, baskytaristka a zpěvačka v několika kapelách a projektech různých žánrů. Známe ji z dua Tara Fuki, z jazzového Vertiga, z kapely Kuzmich Orchestra nebo ze slovensko-české skupiny Tugriki. Řadu dalších jejích projektů a spoluprací představilo v roce 2012 kompilační album Dorota Barová Feat. Až nyní však Dorotě vychází první skutečně sólové album, nazvané Iluzja. Více se o něm dozvíte v říjnovém Rozhovoru měsíce.

První sólové album Dorky Barové Iluzja bych asi neomezoval jazzovou škatulkou, je to prostě fantastická, svobodná muzika. Cituplná, niterná, přesto vybízející ke sdílení. Mému uchu i srdci jedna z nejmilejších domácích desek v rámci všech žánrů a hudebních světů.

Potěšilo mě také album Karla Růžičky Grace & Gratitude. Pochopitelně nejen tím, že na desce původem zdejšího, byť v New Yorku tvořícího a tudíž jiné možnosti majícího muzikanta hrají takoví mistři jako John Patitucci, Nate Smith a Jon Cowherd. Především díky skladatelské invenci Karla Růžičky, jeho smyslu pro melodii i pro správné proporce kompozic.

VILÉM SPILKA (JazzFest Brno, Struny podzimu, JAMU)

Dorota Barová – Iluzja (Animal Music)

Karel Růžička Quartet – Grace & Gratitude (Animal Music) 

MAXMILIAN WITTMANN (ČRo Brno)

Čtěte takéRoman Pokorný: Ellingtonovská pocta éře krystalického jazzu

Roman Pokorný – Cab to Cotton Club (MyRecords)

Roman se nebojí pracovat s křehkými tématy jazzové legendy. Pracuje s nimi s noblesou a řemeslnou zručností. Je to vynikající kytarista světového formátu, stejně jako jeho spoluhráči na albu.

Roman Pokorný při natáčení alba Cab to Cotton Club

JIRÍ ŠVÉDA (Jazz do regionů, Jazz Brno)

Nejvíce mě – bez pořadí – zaujaly tyto tituly:

Dorota Barová – Iluzja

Jan Kavka Trio – Past Stories

Jazz Q – Pozorovatelna (reedice)

Sylvie Krobová / Jan Jirucha – Divám se do noci

Marta Kloučková Quartet – Loving Season

Jiří Šimek – Electric Madness

JAN HOCEK (Jazz Port)

Anatomie lásky: Zpěvačka Marta Kloučková představuje sólový debut

Marta Kloučková

Všechny podoby lásky objevuje na sólovém debutu Loving Season zpěvačka Marta Kloučková. Vokalistka známá z vokálního uskupení Skety se inspirovala verši americké básnířky Sary Teasdale. V premiéře jej můžete slyšet v Rozhovoru měsíce.

Uvedu šest alb, která mě doslova zasáhla:

1. Vráťa Brabenec – Šaman bez kmene, bez rodu, bez prérie

Je to moje doslova srdcovka, a to z mnoha důvodů. Ta muzika snese podle mne i ta nejpřísnější umělecká hlediska (pakliže free-jazz uznáme jako umění).

2. E Converso – Umělecká sebevražda/Radikální kreativita

Michala Wróblewského považuju za avantgardně jazzového tvůrce, který na naší scéně chyběl. Co udělá, to mne posadí na zadek.

3. Jan Kavka Trio – Past Stories

Rojí se stále nová a nová klavírní tria. Ale málokteré je opravdu svoje. Tito jsou tak mladí! Jedna z největších nadějí našeho jazzu!

4. Marta Kloučková Quartet – Loving Season

Dlouho u nás nevzniklo takhle strhující a zároveň nádherné vokální album, které vyrve srdce z těla!

5. Otto Hejnic Trio – Beauties

Já je prostě žeru od první desky! Album přístupné všem, kdo mají uši, a přitom výsostný jazz jarrettovské síly.

Čtěte takéPavel Zlámal v Rozhovoru měsíce: Hudba bez předepsaných plánů

6. Pavel Zlámal/PQ – Tyče nevyhnutelné

Pavel Zlámal je nesmírně pracovitý a naštěstí nerozmělňuje sám sebe. Prostě génius. A jeho spoluhráči po jeho boku vždy vyrostou.

Byl to úspěšný rok. Vidím naši jazzovou budoucnost v jasném slunečním i měsíčním světle.

autor: Milan Tesař
Spustit audio

Související

Více o tématu