Christian Scott aTunde Adjuah: Následník trůnu
Jen málokterý trumpetista by si v tak raném věku troufl postavit se výzvě „zastoupit“ Milese Davise, ale zároveň odvážně experimentovat a posouvat jazz nejrůznějšími směry. Aktuální vydání Jazz Profilu věnujeme trumpetistovi Christianu Scottovi.
Titulek článku se nevztahuje pouze ke spolupráci s baskytaristou Marcusem Millerem, se kterým se společně naživo věnovali tvorbě Milese Davise, ale také k jeho rodinným kořenům. Christian Scott totiž vyrůstal mezi členy skupiny Mardi Gras Indians, v rámci které Afroameričané ctí tradice původních obyvatel Severní Ameriky.
Strýc Donald Harrison Jr. je náčelníkem skupiny Congo Nation a dědeček Big Chief Donald Harrison Sr. byl náčelníkem hned čtyř skupin. I z tohoto důvod si před necelou dekádou změnil jméno a ze stejného zdroje pochází i Christianova slabost pro odvážné kostýmy.
Vedle výrazné image ale zaujal sebevědomou hrou a cílevědomostí, včetně vydávání vlastní tvorby, ještě během studií, které zahrnovaly i prestižní bostonskou Berklee College of Music. Obrovského talentu si mimo jiné všiml i legendární baskytarista Marcus Miller, který v talentovaném mladíkovi našel parťáka v rámci projektu Tutu Revisited.
Jednalo se o turné, které proběhlo v roce 2010 a o rok později bylo symbolicky uzavřeno vydáním live alba. Přesněji o čtvrt století později od vydání kultovního alba Tutu Milese Davise. Zahrát toho album naživo a navíc najít někoho, kdo by uměl Milesovi vzdát adekvátně hold, byla pořádná výzva, ale Christian byl i přes svůj věk ideálním kandidátem.
„Už dlouho mě baví jeho hra. Je sice z New Orleans, ale není tím svázaný. Respektuje tradice, ale snaží se vše posouvat dál, což na mě dělá velký dojem. Proto mě okamžitě napadl, když jsem tento projekt zvažoval a na místě se mi kvalita výběru potvrdila. Byl s námi v sestavě od začátku a byl jsem z něj nadšen. Přitom to pro něj vůbec nebylo snadné. Musíte hrát Milesovu melodii a přitom do toho promítnout sebe,“ říká Marcus Miller na adresu Christiana Scotta.
Boření kulturních rozdílů
Posouvání hranic ale nezmínil Marcus Miller v případě mladého trumpetisty náhodně. Christian se drží vlastní hudební filozofie „stretch music“, což je koncept, který respektuje jazzové tradice a nesnaží se je nahradit, ale spíš jde o snahu vložit do rytmické a harmonické struktury co nejvíce hudebních forem a kulturních vjemů.
Je to nekončící proces, který se prolíná celou jeho kariérou. Nebojí se hip hopových prvků nebo kytar. Scottovo poslední řadové album Ancestral Recall je proto další ukázkou umělecké volnosti. Nikdy v minulosti totiž nepoužil tolik prvků z world music a neobsadil tolik vokalistů.
Zároveň však staví na svých rodinných tradicích a silných společenských tématech. „Chceme dekolonizovat tento svět. Chceme strhnout kulturní rozdíly na základě rasy a společenské třídy, stejně jako nabourat určité zkreslené domněnky o některých kulturách. Harmonie a melodie lidi vždy spojovaly a proto chceme vytvořit novou folklórovou tradici,“ říká aTunde Adjuah, který čerpá ze stylů a rytmů, které se prolínají v jeho rodné zemi, především ze západní Afriky, od domorodých indiánů nebo karibské diaspory a dodává:
„Všechny tyto prvky pak spojujeme s moderními hudebními formami typu trap nebo alternativní rock. Všechny formy vyjádření mají ve zvuku svůj smysl, stejně jako každý člověk na této planetě.“
Více o jeho hudební cestě v aktuálním Jazz Profilu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.