Poslouchám všechno, co mi zkříží cestu, říká Aaron Parks
Newyorský pianista a skladatel se vrací po pěti letech do Prahy. Na ČRo Jazz Festu 29. 11. představí svůj aktuální projekt Little Big. Poslechněte si průřez jeho diskografií v nejnovějším vydání Jazz Profilu.
Aaron Parks se narodil 7. října roku 1983 v Seattlu. Nebylo to běžné dítě. V deseti letech hrál na klavír a na fagot. Ve čtrnácti přeskočil střední školu a začal na washingtonské univerzitě studovat matematiku, výpočetní techniku a hudbu.
Do svých dvaceti vydal jako lídr celkem čtyři alba
O tři roky později se už mohl díky získaným stipendiím plně věnovat jen hudbě. Přestoupil na Manhattan School of Music, kde studoval pod vedením slovutného Kennyho Barrona. Do svých dvacátých narozenin vydal jako lídr celkem čtyři alba. Debutoval přitom v šestnácti, se svým triem.
Jazz v rytmu doby
Čtěte také
Přes evidentní nadání a umělecký drive se pak rozhodl být na chvíli spíše v pozadí. „Věděl jsem, že potřebuji získat opravdové zkušenosti. Cítil jsem, že potřebuji jít trochu do hloubky,“ vzpomíná. Jako by to byla objednávka vesmíru, přišel telefonát od trumpetisty Terence Blancharda, který mu nabídl koncert v rádiu s jeho kapelou. A tak se nakonec stal na pět let Blanchardovým pianistou. Natočil s ním tři studiová alba, mimo jiné A Tale of God’s Will, které v roce 2008 získalo cenu Grammy.
Ve stejném roce spatřilo světlo světa i jeho sólové album s názvem Invisible Cinema. Sestavil pro něj kvarteto společně s vynikajícími instrumentalisty – kytaristou Mikem Morenem, kontrabasistou Mattem Penmanem a bubeníkem Erikem Harlandem. „Docela vědomě jsem se snažil udělat něco, co by nestálo jen na tradičních jazzových rytmech. Pokusil jsem se najít něco jako rytmus tehdejší doby. Když jsem nahrával tohle album, nechal jsem se do velké míry inspirovat indie-rockem. Nebylo to na jazzové scéně něco nového, ale pro mě to byl objev,“ vysvětluje.
Nezávislá vize
Desku vydalo vydavatelství Blue Note a čtyřiadvacetiletý Parks na sebe poprvé výrazně upozornil, pozitivní ohlasy přitom přicházely i ze zámoří. Třeba John Fordham z britského Guardianu označil album za „skutečně nezávislou vizi“ a dodal, že „je rychle stoupající hvězda“. Časopis JazzTimes Parkse označil za „nového jazzového vizionáře“ a zařadil jej vedle jmen jako Esperanza Spalding, Robert Glasper nebo Christian Scott.
Jako lídr je Aaron Parks v posledních letech nejvíce zaměstnán svým kvartetem nazvaným Little Big, které v mnohém navazuje právě na úspěšný projekt Invisible Cinema. S eponymním debutem nové kapely z roku 2018 byli spojeni kytarista Greg Tuohey, baskytarista David “DJ” Ginyard Jr. a bubeník Tommy Crane. Společně naservírovali posluchačům panoramatickou sadu Parksových původních skladeb, v nichž se jazz mísí s vlivy fusion, popu, triphopu, neosoulu, afrobeatu nebo třeba elektroniky.
Kapela Little Big nezahálí, letos vydala v pořadí už svou třetí studiovou desku, která zaznamenala změnu na bubenickém postu, s příchodem původem korejského bubeníka Jongkuka Kima. Pro kapelníka byla tvorba alba s pořadovým číslem tři cvičením, při kterém nechal kapelu, aby sama ukázala, jak zní, místo aby se ji snažil neustále kontrolovat. Jak zní Little Big naživo, můžete už brzy posoudit sami na vlastní uši, při koncertě v rámci festivalu Český rozhlas Jazz Fest v klubu Jazz Dock.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.