Donny McCaslin – Casting for Gravity

1. říjen 2012

Americký saxofonista Donny McCaslin se zhlédl v těžkotonážním groove-jazzu už dříve. Nyní v tomto směru pokračuje: jeho novinku Casting for Gravity jsme zvolili Albem týdne.

Svou fúzi jazzu s funkem a rockem představil McCaslin i na letošním Jazzfestu Brno. Energií překypující koncert (u kláves s Uri Cainem) představil průřez předcházejícím albem Perpetual Motion (2010) i některé nové skladby. Novinkové CD Casting for Gravity sice pokračuje v nastaveném směru, ale znatelně se přitvrdilo. Saxofonista už také netrvá na dřevním jazz-rocku: ačkoli je stále velmi expresivní a improvizace je více než dost, jsou zde patrnější vlivy klubové elektronické scény.

„Chtěl jsem drsnější nahrávku s širší paletou zvukových vrstev,“ říká k tomu Donny McCaslin. „Jednoduše jsem se chtěl hlouběji ponořit do elektroniky a posunout své limity.“ Novinkou je užší sepětí se saxofonistou Davidem Binneyem; ten zde sice na rozdíl od předchozí desky nehraje, ale album Casting for Gravity produkoval.

Čtěte takéDonny McCaslin – Fast Future

Ostatně byl to právě Binney, kdo McCaslina přesvědčil, aby nahrál v pořadí druhou elektrickou desku. „Byl přitom klíčovou postavou. Je skvělé s ním spolupracovat, protože poskytuje výbornou zpětnou vazbu. Sdílíme zkrátka podobnou hudební vizi,“ dodává McCaslin.

V McCaslinově kapele nyní hrají Jason Lindner (klávesy, elektronika), Tim Lefebvre (baskytara) a Mark Guiliana (bicí), tedy výrazně jiná sestava, než jakou se saxofonista představil na jaře v Brně.

Je známo, že McCaslin vyrostl na hudbě Hancockových Head Hunters nebo temných groovech Tower of Power. Těmto vlivům dává průchod v kouscích jako Stadium Jazz nebo Bend. Nejde o žádnou vyčpělou či historizující fúzi. McCaslin či jeho producent Binney mají přehled o tom, co se v téhle muzice v posledních letech děje: kapely jako Kneebody, Keystone (Dave Douglas), nebo Underground (Chris Potter) nás při této příležitosti napadnou asi jako první.

McCaslin se však také nechce příliš ohlížet do minulosti. Hlavními inspiracemi pro nové album tak byl například vlivný britský DJ Aphex Twin nebo skotské elektronické duo Boards of Canada. Na CD se projevila i vášeň pro dub a reggae, kterou McCaslin sdílí právě s basistou Timem Lefebvrem.

Donny McCaslin

Zmiňovaný DJ Alex Twin prý v některých případech přímo ovlivnil nynější McCaslinův způsob psaní. Saxofonistu zaujalo zejména pnutí mezi jeho relativně jednoduchými melodickými nápady a velmi intenzivním drum programmingem. „Pracuje s paletou ambientních zvuků, melodické prvky jsou poměrně prosté a beat je velmi intenzivní. Nějak podobně jsem chtěl znít i já,“ říká McCaslin. Tento koncept rozvíjí zejména v titulní Casting for Gravity a Love Song for an Echo.

Od elektronického dua Boards of Canada převzal McCaslin přímo jednu skladbu:

Klíčovou roli zde hraje nepochybně rytmika: zkušenost s podobným typem muziky mají především klávesista Jason Lindner a bubeník Mark Guiliana, kteří společně působí v elektro-groovovém triu Now vs. Now. Lefebvre dlouho působí v podobně bezhraničním seskupení Uri Cainea. Zejména v případě Guiliany nešetří McCaslin nadšením pro jeho schopnosti „přeložit“ prostředky elektronické hudby (zejména drum and bass) do akustické podoby a zároveň si zachovat patřičnou flexibilitu ve skupinové interakci. S basistou tvoří pevně semknutou jednotku, která může jazzové posluchače lehce zaskočit.

Jak ostatně tvrdí saxofonista, stává se to i jemu samotnému: „Občas se mezi nimi cítím nepohodlně...ovšem nepohodlně v dobrém smyslu! Jazyk, ve kterém jsou oni jako doma, nemám natolik zvnitřněn. Takže když se dostanou do ráže, občas přemýšlím, co do toho všeho vlastně budu hrát. Nutí mě to přehodnotit své vlastní možnosti,“ řekl v jednom z rozhovorů.

Posuďte sami, grandiózní finále skladby Says Who může klidně evokovat švédskou metalovou formaci Meshuggah.

Donny McCaslin svou jazz-rockovou fúzí získal nové, a snad i mladší obecenstvo. I v případě Casting for Gravity jde sice o hudbu s vícero vystopovatelnými vzory či vlivy, v každém případě však zůstává velmi ambiciózní a originální. Tradičním posluchačům jazzrocku či elektronického nu-jazzu to však McCaslin nijak neusnadňuje: pro někoho může být příliš tvrdý a zahleděný do vlastní expresivity, pro jiné své prostředky zjednodušil až příliš. Nahrávka, která může u McCaslinových příznivců vzbuzovat emoce, ale rozhodně stojí za pozornost.

Donny McCaslin – Casting for Gravity

Donny McCaslin – tenorsaxofon

Jason Lindner – klávesy, elektronika

Tim Lefebvre – baskytara

Mark Guiliana – bicí

David Binney – produkce, doplňující syntezátory

Label: Greenleaf Music, 2012

www.donnymccaslin.com

autor: Petr Vidomus
Spustit audio