Esperanza Spalding – Radio Music Society
Pražský koncert basistky a zpěvačky Esperanzy Spalding patřil k vrcholným okamžikům loňské jazzové sezóny. V tu dobu již ale bylo známo, že připravuje materiál pro novou desku Radio Music Society. Vychází tento týden a Euro Jazz ji vybral za Album týdne.
V Praze šlo o jednu z posledních příležitostí vidět Spaldingovou s předchozím, velmi úspěšným projektem Chamber Music Society (oceněn Grammy). Již loni v březnu přitom basistka pro Billboard.com řekla, že nová deska bude optimističtější a energičtější a bude kombinovat autorskou tvorbu s cover verzemi.
Nové album obsahuje 12 skladeb, které jsou na přiloženém DVD doplněny o hudební klipy natočené se Spaldingovou na různých částech světa. Jde prý spíše o doplněk, než pokračování předchozího snímku.
„Původně jsem chtěla natočit dvojalbum,“ říká basistka, „jeden disk s intimní, až rafinovanou komorní tvorbou a druhý, na kterém by jazzmani objevovali možnosti forem a melodií, které si spojujeme spíše s pop music.“
Z projektu dvojalba nakonec sešlo, a tak tato „popovější“ Esperanzina tvář vyšla samostatně. Většina kompozic je nakonec původních, covery jsou dva: I Can’t Help It od Stevieho Wondera a přepracování známého standardu Endangered Species od Waynea Shortera
O naladění alba již částečně vypovídal dříve vypuštěný, lehce angažovaný videoklip Black Gold (s hostující R&B zpěvačkou Algebrou Blessett):
Nelze však říct, že by soul-funkově laděný soundtrack vypovídal o celé desce. Je to znát už na otvíráku s názvem Radio Song, který je metaforickým shrnutím příběhu celého alba. Vypráví o běžné situaci: spíše periferně posloucháte nebo ladíte rádio a vcelku náhodou zaznamenáte fragment melodie, která vás něčím okamžitě osloví. Jde o okamžik, kdy (bez ohledu na žánr či naše hudební znalosti) dochází ke spojení umělce s posluchačem.
Esperanza Spalding srší invencí: Sledujte Jazz Test její desky Exposure
Nové album Esperanzy Spalding bylo vyprodané ještě před vydáním, hodně se o něm mluví. Stojí ale skutečně za to? Sledujte první díl Jazz Testu, videorecenzí ČRo Jazz!
Ačkoli jde o album výrazně laděné do soulu a R&B, zůstává vcelku otevřené jazzovým uším. Je to dáno nejen účastí několika jazzových legend, ale i několika veskrze improvizačními plochami, které mohou být pro „rádiový formát“ z titulu alba možná až příliš dlouhé.
Skvělou práci odvádí ve čtyřech skladbách velmi mladá dechová sekce (z bigbandu zvaného American Music Program, v němž hrají hudebníci od 12 do 18 let). Jde například o vstupy v Crowned & Kissed.
Gospelově laděná balada Land of the Free představuje Spaldingovou po delší době v ryze komorní podobě (zpěv doprovázený hammondkami). Vychází z konkrétního příběhu muže neprávem obviněného z vraždy (byl propuštěn pro 30 letech na svobodu).
Skladba I Can’t Help od Stevieho Wondera je známá hlavně v podání Michaela Jacksona. Na albu se objevila díky příležitostné spolupráci Spaldingové se zpěvačkou Gretchen Parlato (která zde hostuje).
Oproti Jacksonově pojetí Spaldingová překvapuje nakažlivým groovem a celkově „dobrodružnějším“ přístupem blízkým i jazzovému posluchači. Ústřední je zde sice role hostujícího Joe Lovana (zpěvaččin učitel a mentor v kapele US5), ale je možná škoda, že nedostal větší prostor.
Z nahrávky zcela jistě vyčnívá ryze swingově střižená Hold on Me. Ačkoli jde o autorskou kompozici, jde také o svého druhu poctu: tentokrát učitelům, kteří na Esperanzu měli vliv v raných stádiích hudebního zrání (na piano hraje pianistka Janice Scroggins, jež učila Spaldingovou jako dítě, dechy zaranžoval její další někdejší učitel Thara Memory). Jde taky o jednu z mála skladeb, kde Esperanza hraje na kontrabas (jinak většinou baskytara):
Další cover, Endangered Species, pochází sice od Waynea Shortera, ale z jeho spíše pozapomenuté funkové periody poloviny 80. let (album Atlantis). Zpěvačka a skladatelka kompozici obohatila o nový text. Podívejte se na koncertní verzi:
Výrazněji jazzově naladěnému posluchači bude zřejmě vyhovovat hlavně závěr alba, skladby City of Roses a Smells Like That. Obě výrazněji poodhalují Spaldingové skladatelský rukopis a poskytují větší prostor instrumentalistům (ať už rozšířené dechové sekci v první z nich, nebo takřka rockovému vstupu kytaristy Jef Lee Johnsona v Smells Like That).
Radio Music Society směřuje zjevně a záměrně do jiných vod, než předchozí, spíše komorní nahrávka se smyčci. Jak říká basistka, chtěla, aby její jazzové vzory (jako Lovano nebo Carrington) uslyšelo i „mainstreamové“ publikum a uvědomilo si jejich kvality. Přejme Spaldingové, aby jí tenhle optimismus vydržel.
Soul/funk/ R&B je samozřejmě skvělý klíč (a v případě autorky dovedně řemeslně zpracovaný) k publiku, které o jazzu moc neví, tyto žánry a estrádní rozruch kolem ní ji však naneštěstí mohou časem vzdálit jazzové komunitě, ze které Spaldingová vzešla a výrazně v ní vyniká. Ale to jistě ukáže až čas.
Esperanza Spalding – Radio Music Society
Esperanza Spalding – basa, zpěv
Leo Genovese – piano
Terri Lyne Carrington – bicí
Hosté: Joe Lovano, Jack DeJohnette, Billy Hart, Jef Lee Johnson, Lionel Loueke, Algebra Blessett, Lalah Hathaway, Gretchen Parlato, Leni Stern, Becca Stevens, Q-Tip, Justin Brown, Janice Scroggins, Thara Memory atd.
Label: Heads Up International, 2012
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.