Frank Woeste: V mé práci je zásadní otevřenost a riskování
Březnový Jazz Profil jsme věnovali osobitému klavíristovi, skladateli a aranžérovi s neutuchající touhou sofistikovaně aranžovat a pracovat na orchestraci – a to i v poměrně subtilním formátu klavírního tria, ve kterém, podobně jako i v jiných konstelacích, rád kombinuje, často i překvapivě, zvuk akustického a elektrického piana.
Frank Woeste se narodil na prvního máje roku 1976 v Hannoveru, v rodině, která hudbou žila, a už v deseti letech zkoušel rozličné nástroje: bicí, kytaru, baskytaru, akordeon, klarinet a především klavír. Vedle klasické hudby měl brzy přirozeně blízko i k jazzu, díky rodinným jamům s tátou, sestrou a sousedem jazzmanem, který ho učil základy, ale i při studiích na konzervatoři v Brémách.
V roce 1997 se odstěhoval do Francie, kde završil své vzdělávání na jazzovém oddělení pařížské konzervatoře Conservatoire National Superieur, a v městě na Seině se natrvalo usadil. Postupně získal renomé unikátního skladatele a aranžéra, ale také skvělého instrumentalisty, nejen s akustickým klavírem, ale také s elektrickým pianem Fender Rhodes, jehož charakteristický zvuk nejednou posunul pomocí různých analogových efektů.
Dosud spolupracoval se slavnými francouzskými i světovými hudebníky: Hrál například s trumpetisty Médéricem Collignonem a Davem Douglasem, saxofonisty Markem Turnerem a Stefanem di Batistou, s bubeníky Nasheetem Waitsem, Clarensem Pennem nebo Justinem Brownem, zpěvačkami Gretchen Parlato a Youn Sun Nah a s řadou dalších. A to tento skromný výčet obsahuje jen jazzové hudebníky.
Frank měl ovšem možnost sdílet pódium nebo studio také s umělci ze světa popu, třeba s jednou z legend šansonu Juliette Greco nebo s Natachou Atlas, známou především z někdejšího působení s londýnskou kapelou Transglobal Underground, ale i z oblasti hudby klasické, třeba se symfonickým orchestrem Orchestre National de Bretagne.
Asi nejtěsnější, dlouholeté hudební partnerství Frank Woeste pěstuje s původem libanonským, i v Česku dobře známým, trumpetistou Ibrahimem Maaloufem. Společně už dali dohromady řadu projektů, Woeste byl od roku 2011 u natáčení takřka každé Maaloufovy desky, naposledy prozatím u té s názvem First Noel z roku 2021, a mistr čtvrttónové trubky zas nejednou oplatil účast ve studiu i Woestemu.
V pořadu zazní také ukázky z Woesteho bohaté sólové, autorské diskografie, počínaje triovým debutem Mind At Play přes alba Double You, Pocket Rhapsody a Libretto Dialogues až po prozatím nejnovější projekt s triem Reverso.
Související
-
Ibrahim Maalouf si troufl na symfonii, kultury propojil nečekaně hladce
Rozsáhlejší, koncepční kusy si vyzkoušel Ibrahim Maalouf už dříve, ale symfonie je opravdu velké sousto. Tomáš Polívka se podíval na trumpetistovu novou desku.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka