Inspiruje mě stopáž elpíčka, říká Robert Balzar
V aktuálním Rozhovoru měsíce zazněla v předpremiéře nová deska tria Roberta Balzara Conversation, která vychází 8. prosince. Vedle přizvaného leadera dnes trio tvoří pianista Vít Křišťan a bubeník Kamil Slezák.
Trio své nové album nahrálo ve velkém koncertním sále v polském městě Bielsko-Biała. Robert Balzar vysvětluje: „Chtěli jsme se spoluhráči natočit album jinde než v klasickém studiu, kde musíte používat sluchátka, jste zavření, každý je v jiné místnosti a často se ani nevidíme, pouze slyšíme. Jsme zvyklí hrát spolu na pódiu a do slova a do písmene se cítit, a tak jsme si říkali, že by bylo fajn jít do nějakého sálu, který má dobrou akustiku, postavit se na pódium a mít tam zvukaře, který to sejme.“
Zvukařem, který se na nahrávce podílel, je Tadeusz Mieczkowski z Polska, se kterým Balzar v minulost spolupracoval už na albu Overnight. Novou zkušenost s ním si pochvaluje: „Tadeusz je v podstatě „mistr světa“ ve zvučení klasické hudby a symfonických orchestrů, točí filmovou hudbu pro Netflix a podobně. Nemuseli jsme při práci s ním použít jediný umělý hall. Umístil kontaktní mikrofony přímo k nám, jiné mikrofony o trochu dál a další do prostoru. A protože přesně ví, co dělá, je zvuk naprosto přirozený a celá nahrávka také.“
V další části rozhovoru náš host vysvětluje, že své skladby komponuje většinou u klavíru: „Jednou z výjimek je například píseň Kráska a zvířený prach pro Dana Bártu, což je duet zpěvu a basy. Ten jsem skládal od basy, aby to fungovalo z nástrojového hlediska.“
Mnohobarevné album
Album Conversation obsahuje vedle Balzarových skladeb také jednu kompozici bubeníka Kamila Slezáka a tři od pianisty Vítka Křišťana. Kapelník skladatelské schopnosti svých spoluhráčů vyzdvihuje: „Je to výhoda, protože album je pak pestřejší. Když jsem v dřívějším triu, které jsem měl se Standou Máchou a Jirkou Slavíčkem, psal sám, bylo to takové jednobarevné. A Vítek Křišťan je skladatel par excellence.“
Balzar je nejen kapelníkem, ale také nejstarším členem své kapely. V rozhovoru vzpomíná na své skladatelské začátky a porovnává je s dnešním způsobem tvorby: „Když mi bylo jedenadvacet, objevil jsem nějaký akord a na jeho základě jsem mohl napsat symfonii, jak mě to naplňovalo. Čím je člověk starší, tím víc toho slyšel a zažil, a tak už se tak moc nepřekvapuje. Vždycky se tedy snažím, aby každá skladba pro mne byla něčím nová.“
Album Conversation vychází na CD a také na vinylu, čemuž odpovídá i jeho stopáž, kratší než u předchozích alb Robert Balzar Tria. Kapelník říká: „Uvědomil jsem si, že všechna CD, která jsme natočili, mají hodinu nebo možná i přes hodinu. A to je neuposlouchatelné. Mám strašně rád stopáž elpíčka, kdy si člověk dá prvních dvacet minut a pak si postaví na kávu. Je to opravdu svým způsobem rituál. U muziky byste neměl mít pocit, že to musíte vydržet. V takovém případě je to už špatně.“
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.