Jak se daří českému jazzu: čtěte první díl ankety publicistů
Stanice Český rozhlas Jazz i letos oslovila odborníky z řad hudebních publicistů a zjišťovala, které české jazzové desky vydané v uplynulém roce je nejvíce zaujaly. Čtěte první část ankety Česká jazzová sklizeň!
Oslovené osobnosti měly volit nejlépe jedno nejlepší album z těch, která vyšla v roce 2024 a na nichž se podíleli čeští jazzoví hudebníci. Nakonec jich ale většina zmínila více. Jejich komentáře si můžete přečíst níže. V následujících týdnech zveřejníme také vítěze naší ankety odborníků a brožuru s kompletním přehledem všech vydaných desek.
Helena Bretfeldová (Radio Proglas, Brno – město hudby)
Jak je zřejmé z mého výběru, mám prostě slabost pro kontrabas ve všech podobách.
- Jaromír Honzák – The Blues of a String Hanging In the Wind
Čtěte také
Tvorbu Jaromíra Honzáka sleduji trvale a s potěšením; neustrnul, stále hledá nové cesty autorské i interpretační. Souzvuk jeho výjimečně hráčsky obsazeného kvintetu s plným zvukem SOČRu mě chytil a nepustil od začátku do konce nahrávky (bavily mě i ty „snové“ názvy jednotlivých částí suity, podněcují fantazii). Pro mě Album roku bez ohledu na žánry.
- Robert Balzar – Around the Bass
Autorské kompozice kontrabasisty Roberta Balzara oscilující od subtilních po symfonická aranžmá propojují hlas zpěvačky Jany Balzar Lieskovské, střídající s lehkostí slovenštinu, angličtinu i češtinu. Výsledek má kvalitu i čitelné citové napětí, které posluchač v podtextu vnímá a kvituje. Je zřejmé, že skladby byly tvořeny zpěvačce „na tělo“.
- Hlaskontrabas Oktet – Kaleidoscopes
Nápad autorské dvojice Ahmedová–Tichý rozšířit původní duo na dvě čtveřice byl skvělý: Každý ze zúčastněných do projektu přidal své „polínko“ a celek je souladný, originální a posluchačsky vděčný. Moc by mě bavil živý koncert, zažít tu energii, která ze všech kompozic úplně svítí.
Václav Vraný (ČRo Vltava)
Jazzová a žánrově příbuzná alba v anketě ČRo Jazz – toto hudební zaměření provokuje k úvahám snad víc než vybírání nejlepšího alba. Každý z muzikantů přece funguje nejlíp v trochu jiné situaci a hodnocení vždycky zkresluje. Nejde ale asi přehlédnout, že jazz se pořád šíří dál všemi směry a jako by se stával zásadní platformou pro hudební umění obecně, ať už zní jakkoliv. Jinými slovy úroveň české a světové scény jazzového okruhu umělecky roste a není možné vybrat tři nejlepší. Letošní ročník ankety proto považuji za ohromně krutý. Dovoluji rozseknout dilema na prvním místě albem The Blues of a String Hanging In the Wind, protože si v něm Jaromír Honzák dokázal udržet kontinuitu vlastního sdělení i se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, přestože forma a obsah jeho umění má blíž k malé kapele. Dále stojí za zmínku u nás ne úplně tradičně pojaté producentské album Peripheral People kapely Point of Few; zajímavé bude převedení desky do živé podoby. No a závěrem bych rád poděkoval Nikol Bókové za to, že jí dál dělá radost její nekompromisně fúzující jazzové trio, s nímž vloni před Vánoci vydala další desku.
Pavel Víšek (hudební publicista)
Zajímavých jazzových desek se loni sešlo určitě víc, ale nejvíc si cením následující trojice:
- Hlaskontrabas Oktet – Kaleidoscapes
Čtěte také
Unikátní okteto, které tvoří půl na půl zpěvačky a kontrabasisté, založili Ridina Ahmedová a Petr Tichý, kteří se rozhodli rozšířit svůj dvojčlenný HLASkontraBAS s „looperem“. Přelévání hlasů a kontrabasů vytváří bohaté zvukové krajinky, které těží i z faktu, že většinou z devíti skladeb přispěli soudobí skladatelé ze Skandinávie, Izraele i České republiky.
- Jaromír Honzák – The Blues of a String Hanging in the Wind
Aktuální album je v diskografii kontrabasisty a skladatele Jaromíra Honzáka ojedinělým spojením jazzu a symfonické hudby. Starší titulní skladba je rozvedena do osmidílné suity, kterou zachytila živé nahrávka Symfonického orchestru Českého rozhlasu a Honzákova kvinteta, jehož silné obsazení dále tvoří David Dorůžka, Luboš Soukup, Vít Křišťan a Martin Novák.
3/ MarZ – #silnouzenou
Nelekejte se hashtagu v názvu třetího alba skupiny MarZ, za kterou stojí zpěvačka, kytaristka a výhradní autorka Markéta Zdeňková. Titul je ironickou nadsázkou. V původních skladbách převažuje jazzové písničkářství s přesahy do dalších žánrů včetně rocku. Oproti předchozí, jinak velice povedené desce MarZ působí pětičlenná kapela vyzráleji a texty jsou hlubší.
Jan Hocek (Jazzport, HIS Voice, Skjazz)
- Limbo – Spirit of Chaos
Čtěte také
Dvacetileté Limbo je vyzrálé, plné života a doslova překypující jazzovými vnadami slibujícími posluchačům všechny rozkoše světa. Málokdo totiž dokáže nalézt v chaosu duši, aniž by ho svázal.
- Hlaskontrabas Oktet – Kaleidoscapes
Takovou kapelu už jinde na světě nenajdete… čtyři zpěvačky plus čtyři kontrabasy! A neskutečně nádherné album.
- Otto Hejnic – Forms of Happiness
Čtěte také
Společným jmenovatelem v hudbě tohoto tria je výrazná melodičnost až zpěvnost, vzdušnost, swingový a hardbopový tah, samozřejmě výtečná, jiskrná a citlivá sóla všech aktérů. A protože stopáž skladeb není zbytečně natahovaná, zachovávají si neobyčejnou svěžest.
- Pudlax – 11mg
Bramborová medaile je v tomto případě nespravedlivá. Berte to jako třetí místo, na stupínku by měli stanout společně s Hejnicem a spol. Tento debut totiž považuju za nefalšovanou jazzovou událost! Oněch „11 mg“ předčí stejné množství jakékoli známé drogy v té nejkoncentrovanější, nejčistší podobě; tahle muzika je prostě omamnější a dobrodružnější…
- 2in2out – Living Stories
- Sakobi – Banzai!
- Endemit – Salami Tiger
- TRIPlay
- Jaroslav Kořán, Petr Varjú, Petr Tichý – Fragile
- Ploy – Její jméno je Ploy
Rok 2024 byl v jazzu rajský. Skvělé debuty, nevyčerpatelná autorská muzika těch „zavedených“, jazzové přesahy na pozoruhodné ambientní značce Blue Lizard, neutuchající objevná vydavatelská mise labelu Ma Records!