Jason Moran: Průřez tvorbou univerzálního sidemana i hledače nových směrů jazzu.

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Jason Moran

Březnový Jazz Profil jsme věnovali pianistovi, performerovi a skladateli Jasonu Moranovi. Poslechněte si ukázky z tvorby hledače nových směrů, kterého časopis Rolling Stone označil za nejprovokativnějšího myslitele soudobého jazzu.

Narodil se v Houstonu do dobře situované rodiny učitelky a investičního bankéře. Rodiče ho odmalička vedli ke kultuře, chodívali do muzeí, galerií, na koncerty Houstonského symfonického orchestru, doma měli obrovskou a žánrově pestrou sbírku desek ‒ od Motownu, přes klasiku až k jazzové avantgardě. 

Na piano se začal učit v šesti letech podle tzv. Suzukiho metody. Jako kluk ovšem spíš než klasickému klavírnímu repertoáru dával přednost hip-hopu. To se změnilo ve třinácti, když si doma poprvé pustil skladbu Round Midnight od Thelonia Monka. Jeho dětsky rozpustilé, ne příliš zdobené melodie mu přišly relativně snadné, rytmus mu zase připomínal hip-hopové písničky. Jazz si získal jeho pozornost.

Začal ho také studovat na houstonské High School for the Performing and Visual Arts, hrál v tamním big bandu a vedl jazzové kvarteto. Po absolutoriu v roce 1993 se přemístil do New Yorku na Manhattan School Of Music.

Od svého impozantního vstupu na hudební scénu na konci 90. let Jason Moran nejednou neváhal riskovat a hledat nové jazzové cesty. Ať už šlo o možnosti improvizace, kompozice, koncept kapely, repertoár nebo techniku hry, jeho trio Bandwagon vícekrát zpochybnilo zavedený status quo a získalo reputaci těch, kteří představují budoucnost jazzu. Inspiraci hledají napříč styly, jejich osobitý výraz obsáhl prvky klasické hudby, be-bopu, new-age, post-bop se zde snoubí s jazzovou avantgardou, blues, tradicí stride-piana nebo hip-hopu.

Ceněný sideman

Vedle sólové kariéry je Jason Moran také vyhledávaným sidemanem jazzových hvězd. V roce 2007 třeba převzal po Geri Allenové místo v kvartetu saxofonisty Charlese Lloyda. Asi tři roky koncertoval s kontrabasistou Davem Hollandem, ke spolupráci si ho přizvali například také zpěvačka Cassandra Wilson, saxofonisté Steve Coleman a Archie Shepp nebo klarinetista Don Byron. 

„Je to jiná zkušenost než s Bandwagonem, naučila mě zacházet s barvami a texturou. Můj cíl je vlastně být co nejuniverzálnější ‒ ať už hraju Brahmse s mou ženou, která je klasickou zpěvačkou, nebo doprovázím Cassandru Wilson, Charlese Lloyda, Steva Colemana nebo Sama Riverse. Každý z nich představuje bránu do docela jiných hudebních světů a já se jim odevzdávám bez rozdílu,“ vysvětluje Jason. 

V záznamu pořadu uslyšíte ukázky z alb, která natočil s kytaristkou Mary Halvorson, trumpetistou Ronem Milesem, saxofonistou Chrisem Potterem nebo kytaristou Billem Frisellem. 

autor: zpr
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Historická detektivka z doby, kdy byl hrad Zlenice novostavbou. Radovan Šimáček jako průkopník žánru časově předběhl i Agathu Christie!

Vladimír Kroc, moderátor

Zločin na Zlenicích hradě

Zločin na Zlenicích hradě

Koupit

Šlechtici, kteří se sešli na Zlenicích, aby urovnali spory vzniklé za vlády Jana Lucemburského, se nepohodnou. Poté, co je jejich hostitel, pan Oldřich ze Zlenic, rafinovaně zavražděn, tudíž padá podezření na každého z nich. Neunikne mu ani syn zlenického pána Jan, jemuž nezbývá než doufat, že jeho přítel Petr Ptáček celou záhadu rozluští...