Jason Moran: Průřez tvorbou univerzálního sidemana i hledače nových směrů jazzu.

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Jason Moran

Březnový Jazz Profil jsme věnovali pianistovi, performerovi a skladateli Jasonu Moranovi. Poslechněte si ukázky z tvorby hledače nových směrů, kterého časopis Rolling Stone označil za nejprovokativnějšího myslitele soudobého jazzu.

Narodil se v Houstonu do dobře situované rodiny učitelky a investičního bankéře. Rodiče ho odmalička vedli ke kultuře, chodívali do muzeí, galerií, na koncerty Houstonského symfonického orchestru, doma měli obrovskou a žánrově pestrou sbírku desek ‒ od Motownu, přes klasiku až k jazzové avantgardě. 

Na piano se začal učit v šesti letech podle tzv. Suzukiho metody. Jako kluk ovšem spíš než klasickému klavírnímu repertoáru dával přednost hip-hopu. To se změnilo ve třinácti, když si doma poprvé pustil skladbu Round Midnight od Thelonia Monka. Jeho dětsky rozpustilé, ne příliš zdobené melodie mu přišly relativně snadné, rytmus mu zase připomínal hip-hopové písničky. Jazz si získal jeho pozornost.

Začal ho také studovat na houstonské High School for the Performing and Visual Arts, hrál v tamním big bandu a vedl jazzové kvarteto. Po absolutoriu v roce 1993 se přemístil do New Yorku na Manhattan School Of Music.

Od svého impozantního vstupu na hudební scénu na konci 90. let Jason Moran nejednou neváhal riskovat a hledat nové jazzové cesty. Ať už šlo o možnosti improvizace, kompozice, koncept kapely, repertoár nebo techniku hry, jeho trio Bandwagon vícekrát zpochybnilo zavedený status quo a získalo reputaci těch, kteří představují budoucnost jazzu. Inspiraci hledají napříč styly, jejich osobitý výraz obsáhl prvky klasické hudby, be-bopu, new-age, post-bop se zde snoubí s jazzovou avantgardou, blues, tradicí stride-piana nebo hip-hopu.

Ceněný sideman

Vedle sólové kariéry je Jason Moran také vyhledávaným sidemanem jazzových hvězd. V roce 2007 třeba převzal po Geri Allenové místo v kvartetu saxofonisty Charlese Lloyda. Asi tři roky koncertoval s kontrabasistou Davem Hollandem, ke spolupráci si ho přizvali například také zpěvačka Cassandra Wilson, saxofonisté Steve Coleman a Archie Shepp nebo klarinetista Don Byron. 

„Je to jiná zkušenost než s Bandwagonem, naučila mě zacházet s barvami a texturou. Můj cíl je vlastně být co nejuniverzálnější ‒ ať už hraju Brahmse s mou ženou, která je klasickou zpěvačkou, nebo doprovázím Cassandru Wilson, Charlese Lloyda, Steva Colemana nebo Sama Riverse. Každý z nich představuje bránu do docela jiných hudebních světů a já se jim odevzdávám bez rozdílu,“ vysvětluje Jason. 

V záznamu pořadu uslyšíte ukázky z alb, která natočil s kytaristkou Mary Halvorson, trumpetistou Ronem Milesem, saxofonistou Chrisem Potterem nebo kytaristou Billem Frisellem.