Jazz Test: Aspiruje Joshua Redman na jazzový počin roku?

28. květen 2019

Saxofonista Joshua Redman po letech hlásí návrat k osvědčenému kvartetnímu formátu a spolu se svými nejbližšími hudebními kolegy se prezentuje novým albem Come What May. Sledujte další díl Jazz Testu!

Joshua Redman v uplynulých letech přelétával od jednoho projektu k druhému a zásoboval své fanoušky opravdu úctyhodnou porcí hudebního materiálu velmi širokého žánrového rozpětí. Vzpomeňme třeba spolupráci s triem Bad Plus z roku 2015 či loňskou desku Still Dreaming k poctě Redmanova otce Deweyho. Snad jediným výraznějším pojítkem těchto projektů byla jejich mimořádně vysoká umělecká úroveň.

Jeden by tak skoro zapomněl, že Redman taky kdysi hrával s kvartetem s klasickým obsazením saxofon, klavír, kontrabas a bicí. A to po boku svých blízkých hudebních kolegů Aarona Goldberga, Reubena Rogerse a Gregoryho Hutchinsona. O to větší radost pak vyvolala zpráva, že právě tato kapela po téměř dvaceti letech od své poslední desky Passage of Time chystá nový počin.

Deska Come What May nabízí sedm Redmanových originálů. Oproti již zmíněnému loňskému albu Still Dreaming je tento nový repertoár sdílnější, vřelejší a tak nějak méně zadumaný. Redman se sice nebrání složitějším strukturám a harmoniím, ale minimálně v melodiích vždy vychází z jednoduchosti. Tato přímočarost ve mně evokuje rhythm and blues éru a muzikanty jako Eddie Harris či Stanley Turrentine.

Uvolněná komunikace čtyř mistrů

Stejně uvolněná jako samotná hudba je i kapela. Během těch téměř dvaceti let od poslední společné desky spolu tato čtveřice velmi často koncertovala a nadále tříbila vzájemnou souhru. Podobně jako třeba kvarteto Branforda Marsalise se i Redmanova formace pyšní naprosto výjimečnou soudržností. Osvědčená dvojice Hutchinson-Rogers je perfektním základem pro improvizace Redmana i Goldberga.

Každý z muzikantů je připraven v pravý čas převzít otěže – Goldberg v kompozici I’ll Go Mine ukáže, že je melodickým sólistou schopným elegantně proplouvat i složitější harmonií. Redman zase ve skladbě How We Do potvrzuje svůj naprosto precizní cit pro rytmus.

Mezi další výrazné momenty alba patří hravá kompozice DGAF, v níž uvolněný projev Redmanovy kapely připomíná setkání starých kamarádů, kteří se znají tak dobře, že jsou schopni jeden za druhého dokončovat věty.

Redmanovým fanouškům a obecně příznivcům nápadité a kreativní hudby se nemohlo dostat lepšího dárku než je tato session čtyř vynikajících hudebníků. Album Come What May alespoň z mého pohledu aspiruje na jazzový počin roku.

Poslechněte si ukázku z alba:

Jazz Test č. 31

Joshua Redman – Come What May

Joshua Redman – tenorsaxofon

Aaron Goldberg – klavír

Reuben Rogers – kontrabas

Gregory Hutchinson – bicí

autor: Jan Kyncl

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.