Jazz Test: Marek Novotný a svěží fúze jazzu s klasikou

14. květen 2019

Pianista a skladatel Marek Novotný natočil ambiciózní album Fresco, na kterém propojuje postupy jazzové a klasicizující. Jak dopadla symbióza jazzového comba se smyčcovým Epoque Quartetem se dozvíte v dalším díle Jazz Testu!

Marek Novotný má za sebou studia v Norsku (University of Stavanger) i v USA (University of Massachusetts). Po návratu do Česka zaujal albovým debutem Leland Dream, na kterém spolupracoval s Davidem Dorůžkou, Marcelem Bártou či zpěvačkou Aubrey Johnson. Hrával také se zpěvačkou Feng-Yün Song, je členem kapely Duende a především, má za sebou i spolupráci s Jihočeskou filharmonií. Právě na tu do jisté míry navazuje i na svém druhém albu Fresco, natočeném s Epoque Quartetem. Dvě skladby na albu vznikly přearanžováním orchestrálních kompozic.

Novotný označuje za svoji celoživotní koncepci Third Stream. Třetí proud, jak ho definoval Gunther Schuller, tedy průnik jazzu s klasickými hudebními formami. Nikoliv klasiku hranou jazzmany, ani jazz se smyčci či orchestrem, ale skutečný hudební amalgám. Nová nahrávka přitom působí členitě jak co do melodických nápadů, tak aranžérsky. Cílem tu není experiment, ale libozvučnost.

Jak se Marek Novotný svěřil v rozhovoru pro pořad Jazzové novinky, nápady střádal dlouho. Například Lydian Summer napsal už v roce 2004. Některé kompozice jsou naopak z doby nedávné. Podle Marka jde o „průřez patnácti lety tvorby“. Celek ovšem vyznívá jednotně, asi i proto, že aktuální aranžmá vznikla až souvislou prací v posledním roce.

Marek Novotný Project featuring Epoque Quartet: Fresco

Role nástrojů jsou napříč albem vyvážené a také pečlivě odvážené. Celek odlehčují pasáže sólového piana. Novotný nepodlehl pokušení využívat všechny hudebníky „plošně a neustále“. Ani smyčcové kvarteto není nadužíváno. Některé nástroje, třeba „španělská“ kytara Adama Tvrdého ve skladbě Alegría nebo elektrická v Glimmer Reflection, zazní spíše epizodně, ale přitom si řeknou o pozornost, jsou na svém místě. Z celku deseti skladeb netrčí ani dvě zpívané, Raindrops a Seed s Josefínou Čermákovou.

Není asi třeba zdůrazňovat naprosto suverénní muzikantské provedení. Jak Epoque Quartet, tak autora i dalších přizvaných hudebníků, například trumpetisty Miroslava Hloucala nebo bubeníka Jiřího Slavíčka. Prorůstání žánrů i spojení smyčců s rytmikou působí přirozeně, nic tu není křečovité.

Nic z toho by ovšem nefungovalo bez nosných melodií. Největší klad slyším právě v melodické invenci skladatele.

Název alba a zároveň členité závěrečné kompozice Fresco je výstižný. Nahrávka zní aranžérsky i hráčsky svěže. Nejde o umění pro umění, výsledek je vstřícný i posluchačsky. Navíc je cítit, že pro autora i interprety šlo o srdcovou záležitost. Ale napište nám, jaká hudba osvěžuje vás.

Podívejte se na klip k albu Fresco:

Jazz Test č. 30

Marek Novotný Project featuring Epoque Quartet: Fresco

Marek Novotný – piano

Adam Tvrdý – kytara

Jiří Slavíček – bicí

Ondřej Štajnochr – kontrabas

Josefína Čermáková – zpěv

Robert Fischmann – flétna

Miroslav Hloucal – trubka

Vít Petrášek – cello

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.