Jazz Test: Inovativní vibrafonista Stefon Harris by si Grammy zasloužil
Vibrafonista Stefon Harris po letech oživil svou formaci Blackout, se kterou v roce 2010 dosáhl na nominaci na cenu Grammy. Podaří se mu zopakovat tento úspěch s novým albem Sonic Creed? Sledujte další Jazz Test!
Stefon Harris je nesmírně aktivní osobnost jak na poli hudebním, tak mimo něj. Pravidelně se umísťuje na přední příčce vibrafonové kategorie v anketě časopisu DownBeat, což dokládá, že patří mezi absolutní jazzovou špičku. Pozornost na sebe upoutal například deskou Urbanus, za niž si v roce 2010 vysloužil nominaci na Grammy. Právě na tento počin nyní navazuje albem Sonic Creed, na kterém ho opět doprovází formace Blackout, tentokrát rozšířená o několik zajímavých hostů.
Název desky napovídá, že si Harris zakládá na autentickém zvuku své kapely. Sám se v jednom komentáři nechal slyšet, že je pro něj stěžejní pocit, že hudba takového zvuku ještě nevznikla. A skutečně je to právě celkový sound, aranžmá a místy netradiční spojení nástrojů, které upoutají hned na první poslech. Harris má k dispozici rozmanitý ansámbl čítající třináct hudebníků a ještě větší množství nástrojů (včetně klarinetu, flétny či houslí).
Harris se netají svou snahou reflektovat afroamerickou hudební tradici moderním způsobem. Proto na jeho novém albu najdeme převážně coververze skladeb Bobbyho Timmonse, Horace Silvera, Waynea Shortera. Za zmínku stojí třeba hned úvodní Dat Dere z repertoáru Jazz Messengers, kterou Harris chytře reharmonizoval a v níž se posluchačům představí jeden ze sólistů, saxofonista Casey Benjamin.
Čtěte takéDavid Sanchez, Stefon Harris & Christian Scott – Ninety Miles
Najdeme zde i Silverovo Cape Verdean Blues v nápaditém aranžmá se třemi dechovými nástroji. Harris na album zařadil i dvě vlastní kompozice. Chasin’ Kendall je velmi povedená hravá skladba, ve níž výborným výkonem zaujme mladý klarinetista Felix Peikli. Let’s Take a Trip to the Sky, jíž Harris napsal pro svou ženu, k ní svou náladou stojí v protikladu a posluchačům nabídne procítěný výkon zpěvačky Jean Baylor.
Pouhé dvě autorské kompozice se na albu o devíti skladbách mohou jevit jako nedostačující vklad, ne však v případě desky Sonic Creed. Harris totiž dokázal převzatý materiál zpracovat tak umně, že působí velmi originálně a čerstvě a svým charakterem ke dvěma autorským skladbám ladí. Mezi další klady desky lze zařadit i sólové výkony dlouholetého člena Robert Glasper Experimentu, saxofonisty Caseyho Benjamina, a relativně neznámého klarinetisty Felixe Peikliho.
Album Sonic Creed je dalším přesvědčivým zápisem do diskografie skvěle šlapající kapely Blackout a nebylo by divu, kdyby jím Stefon Harris opět zabodoval v rámci cen Grammy.
Podívejte se na klip k albu:
Jazz Test č. 22
Stefon Harris & Blackout – Sonic Creed
Stefon Harris – vibrafon, marimba
James Francies – piano
Joshua Crumbly – kontrabas
Terreon Gully – bicí, koprodukce
Casey Benjamin – altsaxofon, sopránsaxofon, vokodér
Mike Moreno – kytara
Jean Baylor – vokál
Regina Carter – housle
Joseph Doubleday – marimba
Daniel Frankhuizen – violoncello
Pedrito Martinez – perkuse
Felix Peikli – klarinet, basklarinet
Elena Pinderhughes – flétna
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.