Jazzotéka: Kytaroví idolové Lukáše Martinka

16. listopad 2018
Lukáš Martinek & Private Earthquake: Václav Vávra, Lukáš Martinek a Roman Vícha

Jaká hudba formovala kytaristu, zvukaře a producenta Lukáše Martinka, známého například z vlastní kapely Private Earthquake nebo spoluprací s Lubošem Andrštem, Konstantinem Ruchadzem či britským zpěvákem Patem Fulgonim? Není to jen blues a rock, jak jsme zjistili při natáčení listopadové Jazzotéky.

Pořad zahájí pěkně svižně a také symbolicky Stevie Ray Vaughan skladbou Scuttle Buttin‘.

„Vaughan patří ke kytaristům, kteří mě značně ovlivnili. Dá se říci, že v určitém životním období dokonce maximálně ovlivnili. Mám pocit, že jsem jednu dobu neposlouchal nic jiného než jeho a hodně jsem se tím naučil. Jde o základní kámen mého hraní na kytaru,“ vysvětluje volbu první skladby host.

Lukáš Martinek ovšem zavzpomíná i na hudbu, kterou poslouchal táta, kytarista Jan Martinek, známý z kapely Žlutý pes, a tím pádem i on jako dítě. „Šlo o jižanské kapely 38 Special nebo Lynyrd Skynyrd, ale také o Johna McLaughlina s Mahavishnu Orchestra. Vlastně jsem byl od dětství vystaven ohromnému spektru muziky. Od Beatles, které miloval můj starší brácha, až po heavy rock jako Ozzy Osbourne, Van Halen nebo David Lee Roth.“

Private Earthquake: Lukáš Martinek, Roman Vícha a Václav Vávra

Škola jménem MTV

Host připomene formativní heavymetalový pořad Headbangers Ball televize MTV, který sledoval z videokazet, pracně pořízených otcem ještě v dobách totality: „Na tom jsem mohl oči nechat. Mými prvními idoly byli lidé s obrovskými vlasy, v kůži a útlých kalhotách. A do MTV se mi tu a tam přimíchali nějaký Hendrix nebo Clapton a věci, co poslouchal táta. Stevie Ray Vaughan ovšem přišel v době, kdy už jsem se o hraní na kytaru začal zajímat komplexněji.“

Pak se v pořadu posuneme trochu blíže k jazzu, konkrétně k ‚fúzi fusion a bluesrocku‘ v podání Robbena Forda v písni Rugged Road. „Právě Ford byl výhybkou, která mě nasměrovala k zájmu o fusion,“ potvrzuje Martinek.

Michael Kocáb: K jazzu se vrátím, vrhnu se na big bandy

Michael Kocáb s albem Žízeň (1978) Pražského výběru

Ačkoli se na to občas zapomíná, první album Pražského výběru bylo jazzové, přesněji jazzrockové. Deska Žízeň (1978) je dnes ceněným sběratelským artiklem a my jsme jí věnovali speciální listopadové vydání pořadu Vinyl Story. Jeho hostem nemohl být nikdo jiný než Michael Kocáb.

V tomto momentě moderátor Martin Brunner podotkne, že i Robben Ford hraje zrovna ve vybrané skladbě doškálné intervaly. A chce vědět, kdo inspiroval Lukáše ke hraní ostinátnímu a ke střídání stupnic. Host ovšem hned namítne, že tím doškálným kytaristou byl spíše S. R. Vaughan:

„Stevie Ray Vaughan se pořád motal v pentatonice, ale dělal to skvěle, měl výborný zvuk, drive, frázování a energii, která mě přitahovala. Na Robbena Forda jsem narazil náhodou, přišel jsem domů, kde se válela deska Handful of Blues. Šlo o materiál, který mi byl blízký, o blues, ale Ford má úplně jiný přístup k frázování a sem tam hodí i nějakou tu zatáčku. Prošel i jazzovým obdobím, hrál s Milesem.“

„Fordova hudba mi nenásilně naznačila ‚hele, ono se to dá dělat taky takhle‘. A jakmile jsem si oťukal Fordovo hraní, začaly mě oslovovat i komplikovanější styly a kytaristé, kteří se v těch ‚zatáčkách‘ dostali dál.“

Podívejte se na rozhovor s Lukášem Martinkem:

Úžasný lyrik Landau

V Martínkově formování nastal čas na další období. „Doslova jsem se topil ve Scottovi Hendersonovi. Naštěstí mě nenapadlo zabřednout do jeho stylizace, začít si ho stahovat a hrát přesně jako on, to už bych byl dneska v blázinci,“ uvádí dalšího oblíbence. Konkrétně skladbu Jalapeño, kterou Scott Henderson natočil jako člen fusion skupiny Tribal Tech na album Thick (1999).

Další pro Lukáše zásadní jméno? „Úžasný lyrik Michael Landau,“ nadhodí host žádaného studiového hráče, který doprovázel doslova stovky interpretů včetně Joni Mitchell, Davida Bowieho, Roda Stewarta, Michaela Jacksona, ale také Milese Davise, a točí samozřejmě i sólová alba.

Více neprozradíme. Už z úvodního povídání je zřejmé, že vysílání stanice ČRo Jazz nasměroval host k široké žánrové toleranci. Nechejte se nalákat k poslechu celé Jazzotéky, jejíž premiéra proběhne 16. listopadu od 14:00 hodin.