Melanie De Biasio je neustále v pohybu

Specifický hluboký hlas, stabilní doprovodná kapela a odvaha ignorovat očekávání nebo zaběhlé formáty, taková je Melanie De Biasio. Poslechněte si její příbeh v aktuálním Jazz Profilu.

Belgická jazzová zpěvačka, skladatelka, flétnistka a textařka Melanie De Biasio je na scéně necelé dvě dekády, ale nikdy jí nechyběla odvaha jít vždy svou vlastní cestou. A to, i kdyby to znamenalo natočit skladby v délce dvou desítek minut nebo se vrhnout na ambient. V aktuálním díle pořadu Jazz Profil bude řeč nejen o nové desce Il Viaggio, ale i o investici do nemovitostí nebo podpoře ze strany věhlasného DJe a moderátora BBC 6, Gillese Petersona.

Melanie De Biasio se narodila 12. července 1978 ve valonském Charleroi, belgické mamince a italskému otci. V dětství se zprvu věnovala baletu a hře na flétnu. Ale poměrně brzy si oblíbila formace typu Nirvana, Portishead, Pink Floyd nebo Jethro Tull. Není proto divu, že se v pubertě na chvíli přidala k rockové kapele.

Mihla se však i ve formacích, které se věnovaly popu, jazzu nebo funku. Absolvovala studia zpěvu na Royal Conservatory of Brussels, ale nadějný start kariéry v roce 2004, během turné v Rusku, zpomalila vážná plicní infekce, která způsobila, že ztratila schopnost zpěvu na celý rok. Dopadlo to tak, že se během té doby vyvinul její specifický hlubší hlas.

Již od studií a rané fáze kariéry spoléhá na řadu stejných jmen. V první řadě je to saxofonista a flétnista Steve Houben, ale primárně skladatelé a klavíristé, Pascal Mohy a Pascal Paulus, se kterými vydala v roce 2007 své debutové album Stomach is Burning. Podíleli se však i na titulu No Deal z roku 2013 nebo o tři roky později na EP Blackened Cities. Zde si Melanie dovolila naprosto sebevědomý krok, a to, když oproti očekáváním a zaběhlým formátům, vydala jedinou, dosti ambientní skladbu, o délce pětadvaceti minut. 

Tma a kouř

V mezičase propagaci její tvorby hodně pomohl Gilles Peterson, DJ, hudební odborník a moderátor BBC 6. Stal se totiž kurátorem remixů desky No Deal, které vyšly v roce 2015. „Jsem zvědavá, miluju lidi a je mi jedno kde. Každé publikum je unikátní,“ řekla Melanie, když se jí Gilles Peterson ptal, jestli se v nějaké zemi cítí více doma. Rozhovor byl skutečně strohý a náročný. Melanie z vícera zdrojů nepůsobí nijak zvlášť mluvně.

Melanie De Biasio

Spíš působí dojmem, že svou energii investuje do práce. Před přípravou letošní novinky došlo na investici v rámci renovace historické budovy v rodném městě Charleroi. Přesněji jde o neoklasicistní rozsáhlou vilu postavenou v roce 1877, která dříve patřila italskému konzulátu a nyní jej Melanie úzce propojila s hudební konzervatoří. Vize byla jednoduchá: Přetvořit vše do sdíleného kreativního prostoru, kde by umělci, hudebníci a performeři mohli pracovat na svém řemeslu a prezentovat to publiku.

Do hor a zpět

Mezi ubytovanými byl i americký básník a spisovatel Gil Helmick, který s Melanie připravoval i EP Blackened Cities, ale nedávno spolu začali společně připravovat nejnovější album Il Viaggio, což v italštině znamená cesta. Hlavní inspirací bylo už tolikrát osvědčené odhodlání vrátit se ke kořenům. Přesněji, nějakým způsobem zopakovat cestu rodičů jejího otce, kteří emigrovali z Itálie do Belgie. S poměrně lehkým nahrávacím zařízením a starým foťákem se usadila o samotě v malé horské vesnici Lettomanoppello. Takto začala vznikat deska Il Viaggio. Odtamtud Melanie vyrážela na túry do Dolomit, odkud její rodina pochází a kde jako dítě trávila prázdniny. Tato cesta nebyla však pouze introspektivní.

Melanie De Biasio

Všechny anglické texty byly výsledkem spolupráce se zmíněným básníkem a aktivistou Gilem Helmickem. S nahrubo natočeným materiálem se z Itálie vrátili do Belgie, kde na skladbách dále pracovali i s dříve zmíněným multiinstrumentalistou Pascalem Paulusem. Na Il Viaggio posouvá svou tvorbu zase o něco dál. Delší skladby se v její tvorbě již párkrát objevily a nebojí se ani ambientnějších prvků, ale na novince je to extrém. Vedle několika kratších jsou v závěru dvojalba hned dvě skladby kolem dvou desítek minut.

Tiskovka nabízí fráze typu: „Hlas, který netouží po excesech. Schopnost zanechat za sebou spěch a hluk. Tvoření světa, kde nerozhoduje čas a prostor. Příležitost se ponořit do absolutního klidu.“ Přesvědčte se sami!

autor: Daniel Sywala
Spustit audio