Sisa Feher a Fehero Rocher – Cirrus
Příslovečné zlato v hrdle Sisy Fehérové se už v minulosti nápadně zatřpytilo třeba na deskách funkově roztančených Pitch Bender. Ale snad ještě výrazněji září v převážně akustických aranžmá prvního titulu projektu Fehero Rocher. Navzdory mládí naprosto zralá zpěvačka si zaslouží, aby byl její nejnovější počin Cirrus zvolen Albem týdne.
Slovenská zpěvačka Simona „Sisa“ Fehérová má dar přirozené nadžánrovosti, se kterou se prosadila za mikrofonem pražských acid jazzových Pitch Bender, v Londýně sídlících electro-soulových Myo nebo dokonce ska/reggae kapely The Spankers. Aby toho nebylo málo, zazpívala si na tribute turné písně Amy Winehouse a v roce 2012 prošla mainstreamovou soutěží Hlas ČeskoSlovenska.
Podívejte se na studiový záznam jedné z písní:
Nadžánrová je i deska Cirrus. Tak nadžánrová, že výběr repertoáru působí málem jako střelba naslepo. Vždyť mezi natočenými skladbami figurují úpravy slovenských lidovek vedle tradičního popu – broadwayského „slaďáku“ A Taste Of Honey. Nebo autorské jazzové i bluesové (World Went Wild) kompozice vedle blues She Brings the Rain z repertoáru krautrockových Can (!), byť zrovna tato skladba v originále také lehce „jazzuje“.
Sisa Fehérová: S Chetem Bakerem jsem měla dlouhou romanci
Jak by talentovaná slovenská zpěvačka sama charakterizovala svoje album Cirrus, první s projektem Fehero Rocher? Kudy k němu vedla cesta, kdo Sisu Fehérovou inspiroval? A hlavně, kvůli jaké skladbě se upřímně zamilovala do jazzu? Toto a mnohem více se dozvíte v únorové Jazzotéce.
„Dostalo se mi několika prazvláštních reakcí na multižánrovost, která se v mojí tvorbě a spolupracích začíná drát čím dál víc na povrch…“
„Co mi leží na srdci je skutečnost, že někoho mate, co všechno vymýšlím nebo vymýšlíme – a to mě mrzí. Ale vězte, že všechno je to od srdce,“ vyznává se zpěvačka na svých webových stránkách.
Mrzet ji to nemusí, schopnost důvěryhodně zpívat více žánrů a s různými kapelami zaslouží spíše obdiv. A navíc, kupodivu, album Cirrus nijak výrazně nesourodě nezní. Jak zásluhou jednotícího podání samotné Sisy Fehérové, procítěně se pokládající do dlouhých not i sférických koloratur, tak konzistentních aranžmá.
Lehce pikantně přitom působí fakt, že slovenské lidové písně aranžoval italský pianista Federico de Vittor (který měl za svých newyorských studií možnost zahrát si i s Gregorym Porterem). Možná právě proto slovanská melodika s nadhledem zapadne do celku.
Nijak nepřekvapí, že v projektu Fehero Rocher, založeném v roce 2012 převládají čeští muzikanti. Sisa Fehérová úspěšně ukončila studia na pražské VOŠ při Konzervatoři Jaroslava Ježka, kde potkala i spoluhráče. Zaujme především hra kytaristy Antonína Dlapy, přesvědčivá jak v tradičnějších jazzových rejstřících, tak ve dravých, zkreslených, bluesových či bluesrockových sólech.
Celé album Cirrus, ať už v pasážích lehkých a nařasených jako v názvu zmíněný druh oblaku, nebo v místech potemnělých a bouřících, působí opravdu „od srdce“. Příjemný poslech.
Sisa Feher a Fehero Rocher – Cirrus
Sisa Feher – zpěv
Antonín Dlapa – kytara, zpěv
Federico De Vittor – piano
Miloš Klápště – kontrabas
Oliver Lipenský – bicí nástroje, zpěv
Label: Slnko Records, 2016
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka