Omar Sosa & NDR Bigband – Ceremony

16. květen 2011

Za Album týdne jsme tentokrát vybrali desku pianisty kubánského původu Omara Sosy s názvem Ceremony. Ačkoli umění tohoto všestranného hudebníka je dávno šířeji uznáváno, jde o jeho první nahrávku s bigbandem.

Omar Sosa (1965) vyrostl v Camagüey, třetím největším městě „ostrova svobody“. Od osmi let na tamní konzervatoři začal studovat hru na různé perkusivní nástroje včetně marimby. Když se přesunul do Havany a nastoupil na prestižní Escuela Nacional de Musica, o jeho dalším hudebním směřování rozhodla náhoda: chtěl pokračovat ve hře na marimbu, ale ve škole ji prý neměli, a tak dal „z nouze“ přednost pianu.

Byla to právě konzervatoř v Havaně, kde více přičichl k jazzu, tedy nejen jeho afro-kubánské variantě, ale k mnoha ikonickým postavám historie tohoto žánru. Hodně v tom byl ovlivněn spolužáky, se kterými pozdě do noci poslouchal rozhlasové pořady uváděné otcem bubeníka Horacia „El Negra“ Hernandeze. Šlo o hlavní zdroj informací v nesvobodném režimu, kde byl přístup k jazzu výrazně omezen.

Omar Sosa

Nicméně když někteří jeho známí měli možnost vycestovat, vždy dovezli to nejlepší z amerického jazzu a desky Oscara Petersona, Herbie Hancocka, Chicka Corey, Johna Coltranea či Keitha Jarretta pak často kolovaly v Omarově okolí v mnoha kopiích. Krátce po studiích, v roce 1983, se také seznámil s hudbou Theloniouse Monka, jehož svobodomyslný způsob hry a uvažování na něj silně zapůsobil. Zároveň jej však ovlivnily výrazné kubánské osobnosti jako Chuco Valdéz, Irekere či Emiliano Salvador. Koncem 80. let již poslouchal cokoliv od afrokubánské lidové hudby, přes evropskou klasiku po kubánský pop.

Po několikaletých peripetiích v Ekvádoru a ve Španělsku se v roce 1995 usídlil v San Franciscu, kde se díky své charakteristické hře a zajímavým kompozicím brzy stal hvězdou místní latin-jazzové komunity. Omarova hudba je osobitou kombinací afro-kubánského jazzu, která nepopírá respekt k lidovým tradicím africké diaspory, ale současně se jí nenechává nijak ortodoxně svazovat. Možná právě prvotní zkušenost s bicími nástroji stojí za jeho impulsivním, perkusivním způsobem klavírní hry.

Podívejte se na sestřih z nahrávání s NDR Bigbandem:

S nahrávkou Ceremony si Omar Sosa splnil svůj dlouholetý sen: rozšířit své kompozice o mohutnost i barvy bigbandu a dodat jim tak zcela nový rozměr. Pomohl mu s tím osmnáctičlenný hamburský NDR Bigband a hlavně spolupráce s brazilským cellistou a aranžérem Jaquesem Morelenbaumem. Rytmický fundament stále tvoří regulérní Omar Sosa Quartet (Julio Barreto – bicí, Childo Tomas – baskytara, Marcos Ilukan – perkuse). Sám Sosa hraje na piano, ale také marimbu, vibrafon a perkuse.

Morelenbaum pro album zaranžoval výběr skladeb, které již byly dříve nahrány s menšími sestavami (CD Spirit Of The Roots 1999, Bembn 2000 a Afreecanos 2009) a doplnil je novým Sosovým úvodním (Llegada Con Elegba) a závěrečným (Salida Con Elegba) tématem.

Sosa v bookletu přiznává inspiraci legendárními afro-kubánskými bigbandy Franka „Machita“ Grilla, Chico O'Farrilla i Dizzy Gillespieho. Ceremony je však konverzací nového druhu: brazilský aranžér Morelenbaum zde reflektuje své zkušenosti ze spolupráce s Jobimem, Velosem, Gilberto Gilem a dalšími a nesporný je také „evropský“ vklad NDR Bigbandu. Jinak řečeno, kubánské, brazilské i evropské vlivy zde fungují ve skvělé souhře.

02334721_0.jpeg

Morelenbaumovy aranže působí občas hodně mohutně (někdy až spektakulárně), ale vždy slouží celku: dobře dávají vyniknout Sosovým tématům i kubánské rytmice a zároveň dokáží podpořit hráče v improvizačních pasážích. Německý bigband má také výborné sólisty, poslechněte si je v ukázkách:

Peter Bolte (alt saxofon) v „monkovské“ kompozici Monkurú:

Ingolf Burkhardt (křídlovka) v Luz En El Cielo:

Fiete Felsch (flétna) v Yemana En Ague Larga:

Omar Sosa je příkladem všestranného postmoderního umělce, jehož nové nahrávky se vyplatí sledovat. V tomto kontextu není překvapením, že album Ceremony vyhrálo v německých cenách Echo Jazz 2011 jako „nejlepší bigbandové album roku“

Omar Sosa & NDR Bigband – Ceremony

Omar Sosa – kompozice, piano, perkuse

Omar Sosa Quartet

NDR Bigband

Jaques Morelenbaum – aranžmá

Label: Skip Records, 2010

http://omarsosa.com/

autor: Petr Vidomus
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.