Pavel Wlosok: Rád se učím od špičkových spoluhráčů
Pianistu a skladatele Pavla Wlosoka jsem poprvé poznal jako pedagoga na Pražské jazzové dílně. Vzhledem k tomu, že trvale žije v USA, bylo velké štěstí, že si při návštěvě Prahy udělal čas i na hádankový pořad Tak to slyším já.
Pavel při poslechu „testovacích nahrávek“ postupoval velmi analyticky - už od první ukázky:
„Hodně starý mix…poprvé tuhle skladbu natočil Chick Corea s Blue Mitchellem, ale tady trumpetistu nemáme…řekl bych, že je to raný Chick Corea - teď už to vím stoprocentně.“
Patřil Chick Corea k Pavlovým vzorům?
„Trefil jsi to úplně přesně - Chick Corea mě inspiroval jako první. Studoval jsem v Ostravě na konzervatoři, a když mi bylo šestnáct let, požádalo mě bubenické oddělení, jestli bych je nedoprovázel na rockových a jazzových koncertech. Dali mi kazetu s živou nahrávkou tria Chicka Corey a řekli: ‚Tak, tyhle tři věci se naučíš, za dva týdny hrajeme na koncertě!’“
Ostravská jazzová líheň
U hádanky následující se nám hosta výjimečně podařilo nachytat: „Moc hezká muzika - v tradici Return To Forever, hezký zvuk Fender piana, bezpražcová basa… ale neřeknu ti, kteří to jsou muzikanti - neznám tu nahrávku.“
Šlo o nahrávku ostravské (resp. ostravsko-brněnsko-bratislavské) kapely Tutu, z alba Sundance. „Tak tos mě dostal - rok 1995? To jsem zrovna odešel do Států. Ale mám na dobu v Ostravě krásné vzpomínky - s Borisem Urbánkem se znám velmi dobře, s Markem Patrmanem jsme studovali…“
Ostrava byla v době Pavlových studií významnou líhní talentů, leckteří se posléze proslavili celorepublikově: „To, že Ostrava vychovala spoustu muzikantů, může být díky Rostislavu Mikeškovi. Učil na konzervatoři bicí - a měl vztah k jazzu, stahoval nahrávky, byl první, který nám vytvořil fakebook. Asi díky němu se tahle muzika začala hrát na školních koncertech a začala být studenty přijímána. Taky jsme měli dobrý rozhlasový orchestr - tak zvané JORO…tam jsem poprvé slyšel třeba Vladimíra Figara, což byl vynikající hráč.“
Jedno album ročně
Pata Methenyho v další nahrávce identifikoval Pavel Wlosok bez problémů. Methenyho někdejší pedagogické angažmá na Berklee nás přivedlo k Pavlově hlavnímu povolání - hudební pedagogice:
„Já jsem si brzy uvědomil, že uživit se jenom hraním je hrozně těžké… Vždycky jsem chtěl mít rodinu a chtěl jsem být schopen se o rodinu postarat. Řekl jsem si, že lepší cesta by pro mě byla, učit někde na plný úvazek - s tím, že jakákoliv univerzita v USA dává člověku za rok až čtyři měsíce volna. A člověk má potom čas soustředit se na skládání a vůbec na různé projekty. Já se třeba snažím vydat jedno album ročně.“
Dokáže si Pavel představit speciální projekt v USA žijících českých a slovenských muzikantů? „Tohle mě nenapadlo. Já když vybírám muzikanty do svých projektů, tak mám několik kritérií. Jedno z nich je, snažit se dostat do situací, kdy ti muzikanti jsou lepší než já, abych se mohl něco přiučit. Pak je také důležité, jaký mají zvuk a přístup k improvizaci, aby se to pojilo s mým hudebním myšlením. Ale chystám se natáčet desku s československými muzikanty - s Robertem Balzarem, Davidem Dorůžkou a Marianem Ševčíkem. Ten už se mnou točil desku Alternate Reality s Donnym McCaslinem.“
Probírali jsme ale i jiné věci - Pavlovo působení v metodistickém kostele, vztah k elektrickým klávesovým nástrojům, i to, jestli je důležité mít nějakou mimohudební aktivitu. Srdečně zveme k poslechu celého záznamu!
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.