V New Yorku jsem zkoušel životní restart, říká varhaník Jan Andr
V dalším díle hádankového pořadu Tak to slyším já byl naším hostem varhaník Jan Andr. Jak obstál v našem poslechovém testu?
Jan Andr začínal na pražské scéně jako klavírista, dnes je však vnímán především jako varhaník. Prošel „záskokovou“ školou pražských klubů a na scéně se etabloval díky nahrávkám s Track Inspection a triem Petra Kalfuse. Zároveň působí v doprovodné kapele Vojtěcha Dyka. V pořadu Tak to slyším já se podělil o své hudební začátky i cestu k varhanám.
Hned první hudební hádanka (Luboše Soukup a Christian Pabst) zavedla Jana do jeho rodné Chrudimi, kde začala jeho hudební dráha. „V pubertě jsem měl s klavírem krizi, ale pak mě učitel Jaroslav Vašíček přizval do kapely. Zkoušeli jsme převzaté věci, až z toho vznikl big band. Tehdy mi došlo, že nejsem sólista, ale součást něčeho většího.“ Setkání s Lubošem Soukupem a Martinem Novákem v tomto tělese bylo pro něj zásadní.
Na pražské Konzervatoři Jaroslava Ježka se pak jeho hudební obzory rozšířily. „Před přijímačkami jsem znal hlavně big bandovou hudbu. Pak jsem objevil alba Oscar Peterson plays Duke Ellington a Future 2 Future Herbieho Hancocka. Byla to diametrálně odlišná hudba, ale obě alba mě fascinovala a inspirovala.“
Zásadní obrat přišel během Janova pobytu v New Yorku v roce 2016, kde hledal nový směr. „Hammondovy varhany mě tehdy hodně oslovovaly. Navíc tu bylo hodně klavíristů, ale varhany nabízely jiný prostor. Když mi volal Libor Šmoldas na záskok do varhanního tria, začal jsem se tomu věnovat naplno.“
Inspirace pro jeho kapelu Track Inspection přišla částečně z Johna Scofielda a kapely Soulive. „Nechtěl jsem kopírovat Organic Quartet Ondřeje Pivce. Lákal mě mohutnější zvuk s dechovou sekcí, který tu chyběl.“ V sestavě nechybí ani trombonista Richard Šanda, další chrudimský rodák, jehož zapojení Jan považuje za šťastnou volbu.
Jan se během kvízu ukázal jako zdatný posluchač, když bez zaváhání poznal například Dana Bártu a Illustratosphere. Zmínil také svou roli v kapele Vojtěcha Dyka, kde ovládá nejen varhany, ale i dva další manuály: „Je to náročné, ale skvěle to hudebně i lidsky funguje. Mám jasně vymezený prostor, který zapadá do celkového zvuku.“
Rozhovor uzavřela zmínka o jeho tvůrčím procesu a spolupráci s gospelovým sborem. Celý záznam pořadu Tak to slyším já si můžete poslechnout výše.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.