Prostředník, kterým hudba prochází. Mirka Novak o loopingu i léčbě hudbou
Jaká hudba inspirovala zpěvačku a hlasovou lektorku Mirku Novak? Čekali byste slavné jazzové zpěvačky a improvizátorky? Ne tak docela. Co tedy? Dozvíte se v Jazzotéce. A dojde i na povídání o „zbytečnosti trémy“.
Zpěvačku uvede její skladba z debutového a capella alba Malbum, nazvaná foneticky podle jedné ze zvukomalebných slabik, se kterými si Mirka Novak s pomocí looperu, pitch-shifteru a samozřejmě především hlasivek pohrává – Mtu.
V následující diskusi si pak moderátor a zpěvačka poklábosí o přednostech a záporech smyčky, která holt, z podstaty, nutí zachovat stejnou harmonii, dokud ji tvůrce prostě nevypne. Což ovšem zase může působit třeba podmanivě i hypnoticky a také jde o výzvu, jak takto omezenou škálu tónů co nejzajímavěji zpestřit.
„Vystavět skladbu z repetitivního patternu se mi líbí, protože zvuková smyčka člověka dostane do takového meditativního stavu. A v době, kdy se deska natáčela, byl covid a člověk se potřeboval trochu uklidnit. Navíc jsem se tehdy rozešla i s partnerem, tudíž to pro mě byla svým způsobem léčba,“ vysvětluje Mirka Novak.
A hned ještě dodává: „Přišlo mi také fajn hledat cesty, jak vytvořit nálady nebo barvy. O to víc jsem pak pracovala s témbrem hlasu.“
Od vlastní práce s looperem se Mirka Novak logicky dostane ke spolupráci na projektu Ridiny Ahmedové a Petra Tichého HLASkontraBAS Oktet. Původní duo Ridiny a Petra také stavělo na práci s loopery, jejichž stopy ovšem rozšířená sestava převedla do „živých“ vokálních a kontrabasových linek. A od toho se dostala ještě dál:
„Oslovili jsme severské skladatele a ti nám napsali nové kompozice přímo na míru tělesa. Což je zase o kus zajímavější.“
Dělo se to samo
Mirka Novak také vede pěveckou školu. K čemuž vlastně došlo přirozeně, bez plánování.
„Stěhovala jsem se z Plzně do Prahy, ale pořád mi volali (jako hlasové lektorce) klienti. Zpočátku jsem se snažila odbavit vše sama, ale akorát jsem vyhořela. Nakonec jsem požádala moje kolegyně zpěvačky a lektorky, ať za mě některé lekce převezmou, až se to nakonec rozšířilo na pěveckou školu Studio Zpěv,“ vypráví Novak. „To vše se dělo samo, nebyl v tom žádný kalkul.“
Ostatně bez kalkulu, jako čistě osobní projekt, vznikaly podle zpěvačky i skladby na desce Malbum, ačkoliv je původně ani nezamýšlela vydávat.
Když dojde na výběr inspirativních nahrávek, Mirka Novak správně odhaduje, že se od ní čekala spousta vokální hudby. Jenže zpěvačka překvapí:
„Paradoxně ne. Nevím proč, ale ráda poslouchám hudbu instrumentální. Možná proto, že nepotřebuji ke zpěvu text. Zajímají mě postupy, tenze, barvy. Jiné kvality než zpěv, jak je obvykle vnímán.“
Už dlouho je Mirka Novak ponořena do tvorby newyorské jazzové scény. První jméno, které jí přijde na mysl, je basista Ben Tiberio.
„Do New Yorku se přestěhoval v roce 2015 za tamní scénou, za kontakty. Předtím studoval v Miami. Na desce Rare Peace z roku 2021 reaguje na chaos, který v New Yorku vnímá. Koncentrovanost všeho, rychlost, rasové záležitosti, politické věci. Deskou chtěl přinést trochu klidu, naděje a harmonie.“
Ze svého oblíbeného alba zpěvačka vybere kompozici nazvanou (e)motion. Dodejme ovšem pro přesnost, že v kompozici pěvecká linka zazní. Postaral se o ni samotný Tiberio. Nahrávku pořídil v obsazení kvarteta se saxofonistou Nathanem Reisingem, pianistou Lexem Kortenem a bubeníkem Evanem Hydem.
Jak vyzrát na trému
Mirka Novak nestudovala jen hudbu, ale na Západočeské univerzitě v Plzni také psychologii.
„Souvislost hudby s psychologií je veliká a nezpochybnitelná. Potkávám se s tím neustále, na hodinách zpěvu, já sama jako performer, u kolegů... Proč třeba existuje tréma? Vždyť jde jen o tu hudbu. A když si člověk uvědomí, že na pódiu stojí jen jako prostředník, kterým hudba prochází, a ví, že mu bylo něco shůry dáno a není to on, tak přece v ten moment nejde o mě a snímám ze sebe tíhu. Takovou mám filosofii,“ rozpovídá se zpěvačka.
Na vokální hudbu samozřejmě také dojde. Dalším oblíbencem Mirky Novak je americký zpěvák Michael Mayo, od kterého zazní píseň Another Love z alba Bones (2021): „Mayo ovšem pojímá svůj hlas jako hudební nástroj. Poprvé jsem na něj narazila vlastně náhodou v Redutě a úplně mě fascinoval, jak neuvěřitelně, skvostně looperoval Giant Steps.“
Ale s přepisem skončíme v nejlepším. Poslechněte si celou Jazzotéku v květnové premiéře nebo kdykoliv ze záznamu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.