Táta se na mě za jazz nezlobil, vzpomíná Josef Vejvoda v Jazzotéce
Červnová Jazzotéka je zároveň blahopřáním skutečné (nejen) jazzové legendě. Skladatel a bubeník Josef Vejvoda oslaví 13. července osmdesátiny. Může být vhodnější chvíle ke vzpomínkám na hudbu, která ho formovala?
Ačkoliv Josef Vejvoda je také uznávaným autorem artificiální hudby, jeho vizitka pro jazzové rádio je samozřejmě stylová. Z bohaté diskografie vybral živý snímek svojí kompozice Vega z Jazz Festu v Hořicích z roku 1996.
„Šlo tehdy o trošku opožděný koncert k mým padesátinám. Pozval jsem Orchestr Gustava Broma, aby zahrál recitál z mých skladeb… Tomu orchestru dlužím za mnohé. Ještě za Gustavova života jsem jezdil do Brna k Bromovcům jako bubeník i skladatel,“ doplňuje Vejvoda. Uvedená nahrávka vyšla nedávno na CD I Remember k Vejvodovým osmdesátinám, které obsahuje i nahrávky Josef Vejvoda Jazztet taktéž z Hořic, z roku 2001.
Další vzpomínky zavedou hosta k hvězdnému obsazení JOČRu: „Představ si, že tehdy hrála v JOČRu i celá Jazz Cellula. Laco Deczi, Petr Král, Sváťa Košvanec, Sarka Dvořák, Kája Růžička, Petr Kořínek a já. Normálně plná sestava.“
Jazzmanem navzdory rodinné tradici
Nemůže chybět dotaz na rodinné muzikantské zázemí Josefa Vejvody, jehož tatínek byl Jaromír Vejvoda, autor světoznámé polky Škoda lásky:
„Když jsem šel na konzervatoř, táta asi tajně doufal, že budu v rodinné tradici pokračovat. Ale to se nestalo. Protože už před konzervatoří mě začal strašně bavit jazz. Moje první jazzové vystoupení bylo v roce 1961 s Jirkou Stivínem.“ Snadnými počty zjistíme, že tehdy muselo být „červencovému“ Josefovi patnáct nebo šestnáct.
„V kapele hrál také Karel Svoboda na piano. Slavný pop skladatel hrál výborně jazz. Tak jsme v Divadle Na zábradlí zahájili moji jazzovou kariéru. Táta se nezlobil a nechal tomu volný průběh,“ pokračuje Josef Vejvoda ve vyprávění.
Nakonec ovšem na rodinné stříbro došlo. „Teprve když táta zemřel, řekl jsem si, že odkaz po tátovi je strašně veliký, a natočil jsem se Salónním orchestrem a svojí dechovou kapelou všechny tátovy skladby. Tím jsem trochu splnil pietu a rodinnou tradici. A zase se vrátil k jazzu.“
Logicky následuje vzpomínka na hudbu, která tehdy Josefa Vejvodu, samozřejmě spolu s jeho tehdejšími spoluhráči, brala za srdce: „Miloval jsem ‚Cannonball‘ Adderleyho, obsazení, kde hráli Miles Davis, bráchové Jonesové a Art Blakey na buben. Tu desku jsme si pouštěli kolem dokola tak dlouho, až jsme se tomu hraní co nejvíce přiblížili a s tímhle programem jsme pak vystoupili v Divadle Na zábradlí.“
Znalci už podle obsazení vědí, že muselo jít o album Somethin‘ Else (1958), ze kterého host vybere provedení standardu Love For Sale.
Velká paráda ve Schwarzwaldu
Hostitel připomene, že Josef Vejvoda hrál snad s každým, kdo v našem jazzu něco znamenal. Včetně Karla Velebného a slavných sestav jeho SHQ.
Čtěte také
„Dvě slavná elpíčka vznikla v Německu, ve studiu MPS ve Villingenu. Ve studiu, kde točili i ti nejslavnější jako Ella Fitzgerald nebo Oscar Peterson. Jedna ta deska byla pro americkou firmu ESP-Disk. Majitel firmy si tehdy objednal u našeho SHQ neobvyklou nahrávku. Abychom hráli trochu free jazz a trochu bebop. My jsme mu to na míru splnili.“
Mluví se o kultovním albu SHQ – PF 69. „A víš, proč se to jmenuje PF 69? Protože na titulní fotce je Kája Velebný, jak leží v nemocnici po bouračce…“ (a na čele nemocniční postele visí ona péefka).
Čtěte také
„Druhou desku jsme točili pro německou firmu SABA, a bylo to velmi nezvyklé obsazení nonetu. My jsme si ho vyzkoušeli v Praze na festivalu, někdo nás slyšel a desku si objednal.“ Zmiňované LP vyšlo pod názvem Karel Velebný, Nonet SHQ & Woodwinds (1968).
Podle pravidel Jazzotéky ovšem následuje muzika jiná, pro hosta inspirativní: „Pusťme si Milese Davise s Waynem Shorterem, skladbu Dolores (z alba Miles Smiles, nahraného v roce 1966), mám k ní veselou historku!“
Veselou historku o tom, jak bubeník nepoznal sám sebe, už si ale užijte v autentickém podání výborného vypravěče Josefa Vejvody v červnové premiéře Jazzotéky nebo ze záznamu. Přidáváme se ke gratulantům.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.