Richard Spaven: Věčný teenager se slabostí v prolínání žánrů
Londýnský bubeník Richard Spaven si získal uznání v první řadě za své sólové desky, které obohatila řada hostů, ale primárně zpěvák Jordan Rakei. Poslechněte si Jazz Profil této přední osobnosti ostrovní scény.
Richard Spaven je znám tím, že ve své tvorbě rád kombinuje prvky, které ho v mládí ovlivnily, od hip hopu, přes elektroniku, až po big bandy. Rád zmiňuje, v jakém věku ho začaly zajímat, ale svůj rok narození mě prosil neprozradit. „Když mi bylo osm, měl jsem učitele, který hrál v big bandu. Moje základy tak pochází odtud. Vzal mě i třeba na vystoupení Buddyho Riche a s tímto backgroundem jsem se posouval dál. Mí rodiče nebyli muzikanti, ale úžasně mě podporovali.“
Po mnoha osobnostech, kterým jsme se v posledních epizodách tohoto pořadu věnovali, bylo zajímavým ozvláštněním studovat kariéru někoho, kdo nemá akademické vzdělání. „Nešel jsem na vysokou. Školu jsem opustil v osmnácti, ale poslední dva roky studia jsem strávil intenzivním cvičením. I proto šla škola rychle stranou. Zásadní zlom přišel, když jsem vyhrál stipendium na účast ve workshopu ve čtvrti Brixton, kde jsem dostával zdarma lekce hry na bicí a klavír.
Tady jsem taky potkal muzikanty, díky kterým jsem dostal své první kšefty. Šlo primárně o jazz, ale později jsem se nebránil ničemu. Například vystupování s jazzovým klavíristou Robertem Mitchellem byla velká škola,“ vzpomíná Richard na spolupráci, která byla jednou ze zásadních, než dostal příležitost vydávat sólová alba.
„Měl jsem řadu rozpracovaných věcí, ale chyběla mi motivace je dokončit. Pak se na mě překvapivě obrátilo vydavatelství Jazz Refreshed, s tím, jestli bych nechtěl něco vydat,“ popisuje zásadní okamžik své kariéry. Po debutovém EP Spaven's 5ive následovala ještě tři řadová alba. K tomu rozjel velice perspektivní spolupráci s producentkou a umělkyní z indické Bombaje jménem Sanaya Ardeshir, v rámci dua Spaven x Sandunes a také projekt 44th Move společně s londýnským klavíristou jménem Alfa Mist. S oběma projekty připravuje novou tvorbu.
Jedinečný groove
V rámci pořadu zazní názor na Richarda ze strany bubeníka, DJe a kapelníka formace Aficionados Adama Urbana, který se zúčastnil jeho workshopu v Praze. Svůj názor přidal i Marek Urbánek, bubeník a nejen hudební partner klavíristky Kristiny Bárty.
„Na to jméno jsem před pár lety narazil na YouTube, protože mimo jeho producentské a skladatelské aktivity, má velmi kvalitní obsah na sociálních sítích, převážně na YouTube. Je to firemní hráč vybraných značek a právě díky těmto firmám může posluchač na YouTube najít videa ve famózní kvalitě, nejen co se zvuku týče. Mimo ně i videa se skvělým hudebníkem jménem Jordan Rakei. Díku němu jsem našel ještě více cestu k Richardovi,“ říká Urbánek.
Marek Urbánek zároveň dodává: „Spavenův zvuk je mi velmi blízký, protože využívám velmi podobné zvukové prvky. Mám v podstatě stejné bubny, suché a krátké činely a velmi sympatizuji s jeho dynamikou hry. V nízké dynamice vyzní úplně jiné věci než ve vysoké. Obzvlášť ve studiu. Nicméně Richardova jedinečnost je bezpochyby v jeho přístupu ke groovu. Hledá neobyčejné cesty, které nejsou prvoplánové. Tím nechci říct, že prvoplánovost je špatná, to není pravda. Ale zkoušet jiné cesty, znamená snahu posunout hudbu dál.“
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.