Rozhlasové výročí v rytmu jazzu
Bigbandový program 100 let jazzu/100 let rozhlasu nově zpracovává historické jazzové skladby, různým způsobem spjaté s historií Českého rozhlasu. Rozhlasový bigband Gustava Broma speciální jubilejní program odehraje 30. dubna na open air festivalu Mladí ladí jazz. Vydejte se na cestu stoletím, jehož rytmus udával jazz.
Český rozhlas Jazz vyzval trojici mladých českých aranžérů k originálnímu bigbandovému přepracování klasických jazzových skladeb spojených s historií rozhlasu. V programu se tak ocitají Jaroslav Ježek nebo Jaromír Hnilička vedle Radima Hladíka či Jaromíra Honzáka. Nový pohled na jejich hudbu obstarali aranžéři Miroslav Hloucal, Jan Jirucha a Richard Šanda. Vrcholem zhruba čtyřiceti minutového setu bude skladba Swinging on the Radio Waves, kterou skladatel Tomáš Sýkora napsal přímo na míru rozhlasovému výročí. Celý program živě odvysílá také Český rozhlas Vltava.
Níže si můžete připomenout historii skladeb, které na koncertě zazní, včetně ukázek původních verzí.
Tomáš Sýkora: Swinging on the Radio Waves
Jde o skladbu, která vznikla u příležitosti 100. výročí na základě zadání Českého rozhlasu Jazz a půjde o vyvrcholení celého setu. Koncept skladby pracuje nejprve s „historickým“ 100bpm tempem, aby následně vyvrcholil symbolickým 200bpm, které ohlašuje další rozhlasovou stovku. Tomáš Sýkora ke skladbě říká:
„Idea byla postavit celou formu na citacích známých znělek jednotlivých pořadů. Jako takový středobod jsem zvolil známou znělku Radiožurnálu. Pak tam cituji hodně Vltavu, Vyšehrad, trochu jsem zjazzoval téma staré znělky stanice Hvězda a stanice Československo. Původní ideu jsem měl takovou, že do skladby zakomponuju elektroniku a využiju k tomu právě archiv historických znělek. Od toho jsem nakonec upustil i proto, že podobný koncept budeme zpracovávat s Aidkidem v druhé části programu.“
Bugatti Step (Jaroslav Ježek, aranž Jan Jirucha), 1930
Skladbu, která je dodnes velmi oblíbená v různých úpravách, zkomponoval Jaroslav Ježek v roce 1930 k divadelní hře Don Juan & Comp. Jde údajně o poctu české automobilové závodnici Elišce Junkové, která právě ve voze značky Bugatti závodila. Inspiraci automobilovými závody odpovídá rytmus skladby a její neměnící se tempo a stále se opakující základní motiv. Skladbu přebírali jiní interpreti už ve 30. letech (na albu Ježek u konkurence vyšla například nahrávka Orchestru Bély Dajose z roku 1931). Z novější doby patří k nejzajímavějším úpravám verze členů skupiny Druhá tráva Luboše Maliny (banjo) a Luboše Novotného (dobro) z roku 1995 nebo sólová kytarová úprava Jana Matěje Raka (2006), v roce 2020 skladbu jako singl vydala Jana Koubková, která v ní použila svůj vlastní text z 80. let. Novou verzi pro bigband zaranžoval Jan Jirucha.
Sám já chodívám rád (hudba Eman Fiala, text Josef Gruss, aranž Jan Jirucha), 1941
Píseň Emana Fialy (hudba) a Josef Grusse (text) zazněla ve filmové krimi komedii Martina Friče Těžký život dobrodruha z roku 1941. Původním interpretem této dodnes známé melodie byl R. A. Dvorský. Později ji natočili mimo jiné Ondřej Havelka s Originálním pražským synkopickým orchestrem (1988), Josef Zíma se Salonním orchestrem Josefa Vejvody (1997), znovu Ondřej Havelka s Melody Makers (1999) nebo Pavel Švestka se souborem Blue Star (2008). Instrumentální kytarovou verzi zařadil na své album Silver v roce 2019 Libor Šmoldas. Novou verzi pro bigband zaranžoval Jan Jirucha.
Smutné blues (Jaromír Hnilička, Stanislav Veselý, aranž Miroslav Hloucal), 1958
Skladbu Smutné blues autorů Jaromíra Hniličky a Stanislava Veselého nahrál 7. března 1958 Gustav Brom se svým orchestrem. Vyšla v roce 1958 na vinylovém singlu Supraphonu společně se skladbou Stanislava Veselého Ekvilibrista. V roce 2018 se skladba objevila na digitálně vydaném albu Gustav Brom se svým orchestrem (1958–1963). Novou verzi pro bigband zaranžoval Miroslav Hloucal.
Vycházka s neurotickým psem (Karel Velebný, aranž Richard Šanda), 1964
Skladba Karla Velebného Vycházka s neurotickým psem byla nahrána v srpnu 1964 a vyšla v roce 1965 u Supraphonu na LP desce SH kvintet (resp. na její exportní verzi, označené jako SH/Jazz Quintet) jako jediná autorská skladba na albu. Soubor ji natočil ve složení Jan Konopásek, Karel Velebný, Laco Deczi, Jan Arnet a Laco Tropp. Ovšem ještě během natáčení desky se skupina rozpadla a v době vydání už existovaly dva nástupnické soubory, S+H kvartet pod vedením Karla Velebného a SH kvintet, vedený Janem Konopáskem. Album vyšlo v rozšířené reedici u vydavatelství Indies Happy Trails v roce 2016 pod názvem SHQ – SH kvintet. Novou verzi pro bigband zaranžoval Richard Šanda.
Popínavý břečťan (Radim Hladík st., aranž Miroslav Hloucal), 1971
Popínavý břečťan je autorská skupina Radima Hladíka, která vyšla v roce 1971 na albu Nová syntéza skupiny Blue Effect (Modrý Efekt) a Jazzového orchestru Čs. rozhlasu. Pravidelně se objevuje také na různých výběrech, ať už reflektujících tvorbu Radima Hladíka (Blue Effect – Beatová síň slávy; Radim Hladík – Má hra 1969–2018), tak mapujících zlatou éru českého jazzrocku (Bigbít/Československý jazz rock 1970–1976; Jazz Rock Line 1971–1981). Novou verzi pro bigband zaranžoval Miroslav Hloucal.
Present Past (Jaromír Honzák, aranž Richard Šanda), 2001
Skladba Jaromíra Honzáka Present Past byla nahrána v prosinci 2001 a vyšla v roce 2003 na stejnojmenném albu u Indies Records. Album nahrál tehdy česko-polsko-německý Jaromír Honzák Quintet ve složení Piotr Baron – saxofony, Christian Rover – kytary a elektronika, Michal Tokaj – klavír, fender rhodes, Łukasz Żyta – bicí a Jaromír Honzák – kontrabas. Skladbu Present Past její autor v bookletu alba komentuje slovy: „Občas jsem si úplně jistý: nic nezmizí, nic se neztratí, žádná myšlenka, touha, utrpení, cit – vše je navždy přítomné. Občas to cítím úplně jasně – zdi starých domů, ulice, dlažba, sálá to z nich a čas neznamená nic.“ Novou verzi pro bigband zaranžoval Richard Šanda.
Související
-
Richard Šanda: Velebného „Neurotický pes“ mi připomněl Monka
Trombonista Richard Šanda se stal v posledních letech nepřehlédnutelnou postavou řady českých bigbandů.
-
Bigbandový remix k rozhlasovému výročí
Rozhlasový bigband propojil mladé jazzové skladatele a hudebního producenta Aid Kida v koncertním programu „100 let jazzu/100 let rozhlasu“.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.