Rozhovor měsíce: Adam Tvrdý a jeho Doublewell

1. červen 2012

Jazzový kytarista a skladatel Adam Tvrdý nedávno vydal své debutové autorské album Doublewell. V Rozhovoru měsíce však bude vzpomínat i na své muzikantské začátky a na cenné zkušenosti, které nasbíral jako hráč na zaoceánské lodi v Karibiku. Adama Tvrdého můžete slyšet v Rozhovoru měsíce na Euro Jazzu 1. června ve 14:00.

V úvodu rozhovoru kytarista vypráví o tom, jak vyrostl na klasickém rocku a blues a později se přes pozdní nahrávky Milese Davise dostal k modernímu jazzu. Davisova moderní hudba pro něj paradoxně byla klíčem k jazzové tradici: „Našel jsem zalíbení ve všem, co dělal, a začal jsem chápat i starší, klasický jazz.“

Adam Tvrdý studoval na Konzervatoři Jaroslava Ježka u Jaroslava Šindlera, s nímž je dodnes v pravidelném kontaktu: „Dnes je to můj výborný kamarád. Čas od času se scházíme, vyměňujeme si poznatky ohledně kytarových aparátů a dalšího technického vybavení.“

Na konzervatoři Tvrdý oceňuje, že jej usměrnila především v technice hry. Velkou školou však pro kytaristu bylo hraní na zaoceánské lodi, na níž procestoval rozsáhlou oblast od Miami přes Jamajku, americké Panenské ostrovy a Portoriko až po New York a kanadské pobřeží.

Adam Tvrdý

Přímo na lodi měl možnost spolupracovat s řadou amerických spoluhráčů. Na nich ocenil především to, že jej nebrali jako „nějakého přivandrovalce“, ale jako sobě rovného. Hráli společně nejen standardy, ale i Tvrdého autorské skladby.

Své první autorské album Doublewell Adam Tvrdý natočil se dvěma různými rytmikami, mezi něž téměř rovnoměrně rozdělil skladby. Zatímco v přímočarých jazzových melodiích jej doprovázejí Tomáš Baroš na kontrabas a Martin Novák na bicí, více prokomponované a „lichorytmické“ kompozice svěřil Petru Dvorskému (kontrabas) a Janu Linhartovi (bicí). Vedle tohoto dvojího doprovodu má název alba ještě další možné výklady, o kterých bude řeč právě v Rozhovoru měsíce.

Skládat se Adam Tvrdý pokouší v hlavě, bez nástroje. „Byl bych nejraději, kdyby se mi všechno prohnalo hlavou kompletně, a já jsem to potom zapisoval,“ přeje si a vysvětluje: „Když vás vedou prsty po kytaře, je to v té hudbě slyšet, a toho se tedy snažím vyvarovat. Nicméně někdy si potřebuji s nástrojem pomoci a ověřit si to, co jsem vymyslel, a případně to pro kytaru trochu poupravit.“

02634868.jpeg

V rozhovoru dojde řeč i na nástroje, které Tvrdý používá. Album Doublewell natočil se třemi kytarami: skladby ovlivněné latinskoamerickými rytmy a vážnou hudbou nahrál na klasickou španělku s nylonovými strunami. Na elektrickou kytaru s akustickým tělem hraje straight ahead jazz. Třetím nástrojem je elektrický Fender Stratocaster, vybavený speciálními snímači.

V závěru interview kytarista zmiňuje své další projekty: švýcarskou skupinu Adam Taubitz Band, doprovodnou kapelu zpěvačky Vladimíry Krčkové a také spolupráci s kontrabasistou Františkem Uhlířem. Hovoří o svých plánech a zmíní také čerstvou zkušenost z Maroka, kde vystoupil v rámci kulturní prezentace států visegrádské čtyřky.

Rozhovor vedl Milan Tesař (Radio Proglas). V pořadu zazní skladby Adama Tvrdého z alba Doublewell.

autor: Milan Tesař
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.