Rozhovor měsíce: Beata Hlavenková a Pišlici

3. prosinec 2015

Pianistka Beata Hlavenková má dvě nová alba. Dost důvodů k tomu, sejít se k Rozhovoru měsíce na ČRo Jazz. Vysíláme jej 4. prosince ve 14:00.

S pianistkou a skladatelkou Beatou Hlavenkovou jsme se sešli nad dvojalbem Pišlické příběhy. K pohádkovým příběhům o dřevěných postavičkách Pišlicích, jejichž autorem je Filip Rychlebský, složila Hlavenková písničky a doprovodnou hudbu. Vedle toho nyní pracuje na svém dalším sólovém albu, které podobně jako předchozí Theodoros nebude čistě jazzové.

Při komponování hudby k Pišlickým příběhům vycházela Beata Hlavenková z toho, že „hloupé, primitivní hudby pro děti je strašně moc a že děti vnímají hudbu bez předsudků a jsou schopny vstřebávat toho mnohem víc. Nechtěla jsem se tedy schválně vymezovat tím, že by to mělo někoho oslovit na první dobrou.“

Chtěla také využít zvláštní nástrojové obsazení, které nosila dlouho v hlavě, a sice klavírní „jazzové“ trio doplněné harfou. Spolu s Beatou Hlavenkovou (piano) album nahráli Rastislav Uhrík (kontrabas), Jiří Slavíček (bicí) a Hedvika Mousa Bacha (harfa). Zpívají Lenka Dusilová, Milan Cais, sama Beata Hlavenková a také vydavatel alba Petr Ostrouchov. Příběhy, které už předtím vyšly knižně, čte herec Ivan Trojan.

Na otázku, jakou hudbu pro děti sama považuje za kvalitní a inspirativní, zmiňuje Hlavenková na prvním místě album Elce pelce kotrmelce od Petra Ebena a Václava Fischera. Jde o kolekci krátkých písní a povídání, které namluvil Marek Eben. „Je to krásná hudba s krásnými texty a mé děti, které se hudbě nijak speciálně nevěnují, to zaujalo,“ říká pianistka.

Dále zmiňuje Medvídka Pú v úpravě profesora z ostravské konzervatoře Edvarda Schiffauera: „Tam byly jednotlivé party nazpívány operními zpěvačkami a děti to také baví.“ A do třetice: „Mám ráda i některé písně z Kašpárka v rohlíku, ale mám výhrady k některým textům. Určitá dvojsmyslnost baví rodiče, ale děti bych do toho nezatahovala.“

Pišlické příběhy měly živou premiéru v rámci festivalu Struny dětem. „Měla jsem trochu obavy. Když jde totiž dítě do divadla, zásadní je vizuální vjem a s tím jsme my zase tolik nepracovali,“ vypráví autorka. Nicméně vizuální složka byla zastoupena také: „Měli jsme pozvanou malířku Zdeňku Morávkovou, která dělala výtvarnou složku knihy, a ta z obrázků v knize vytvořila koláže na meotaru. Ale jinak jsme stáli nebo seděli za nástroji, Ivan Trojan seděl v ušáku pod lampou a četl knihu. Trochu jsem se obávala, jak to budou diváci vnímat, ale bylo to nad očekávání.“

Beata Hlavenková: Theodoros (2013)

V současné době Beata Hlavenková pracuje na svém novém albu, které vyjde pod názvem Scintilla – Jiskra. Jedná se o program, který má již více než rok napsaný, naživo jej předvedla poprvé v Norsku ve spolupráci s pianistou Andersem Aarumem. Momentálně jedná s několika hosty, které by chtěla do projektu přizvat. Album bude svým způsobem pokračováním předchozího alba Theodoros, ale tentokrát Hlavenková nebude hrát pouze na piano, ale také na další klávesové nástroje. Navíc některé skladby budou obsahovat zpěv beze slov a jedna bude otextovaná.

Pojmenování Scintilla vychází z knihy Thomase Moora Temné noci duše. „Zaujalo mě, že člověk v životě jiskru potřebuje, ať už si pod tím představujeme cokoli,“ říká Hlavenková. Názvy jednotlivých skladeb budou v angličtině a budou vycházet z jednotlivých písmen slova Scintilla. „Pojmenovala jsem je podle toho, co mi v životě dává nějakou jiskru nebo jistotu,“ prozrazuje pianistka.

Už při vydání alba Theodoros se Beata Hlavenková ohrazovala proti řazení své hudby do jazzové kategorie. „Theodoros je normální klasický crossover s prvky z jazzu, impresionismu a dalších stylů,“ říká. Se Scintillou se vrací více k jazzovému jazyku, nicméně na albu například nebude příliš mnoho improvizace.

„Jsou tam určité harmonické postupy, které z jazzu vycházejí, ale já jsem nikdy nebyla správný jazzman, který hraje rád a dobře standardy. I v tomto světě jsem si hledala vlastní cestu a nikdy jsem se nepovažovala za skvělého improvizátora. První věc, kterou jsem studovala, byla kompozice, a proto i Theodoros a Scintilla jsou prokomponované,“ dodává s tím, že improvizační prvek na nové album vnesou přizvaní hosté.

Rozhovor s Beatou Hlavenkovou vede Milan Tesař (Radio Proglas). V pořadu uslyšíte písně z dvojalba Pišlické příběhy.

autor: Milan Tesař
Spustit audio

Více o tématu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.