Rozhovor měsíce: Pestrý hudební život Petra Kalfuse

1. říjen 2014

Se saxofonistou Petrem Kalfusem v Rozhovoru měsíce probereme jeho účinkování v evropském orchestru Eda Partyky, všimneme si jeho vlastních projektů a dotkneme se také českého jazzového školství. Pořad vysíláme na ČRo Jazz 3. října ve 14:00.

V Ed Partyka Jazz Orchestra pod vedením významného amerického skladatele a pedagoga hraje Petr Kalfus po boku hudebníků z Německa, Švýcarska, Holandska nebo Rakouska. Sám na Partykovi kromě jiného oceňuje jeho vztah k „hlubokým barvám dřevěných nástrojů“. Na orchestru vyzdvihuje pestrost, jakou si může dovolit: Saxofonová sekce obsáhne vedle saxofonů celou škálu nástrojů od anglického rohu po kontrabasklarinet, v trombonové sekci sedí mimo jiné hornista, hráč na tubu a dva bastrombonisté.

Vedle tohoto mezinárodního tělesa působí Petr Kalfus v několika ryze českých kapelách. Za svůj hlavní projekt považuje Petr Kalfus Sextet, jehož dalšími členy jsou Jan Jirucha (trombon), Jakub Doležal (tenorsaxofon), Petr Dvorský (kontrabas), Jiří Neužil (piano) a Martin Kopřiva (bicí). S Michalem Wróblewským měl Kalfus donedávna volně improvizační projekt („Michal je teď na škole v Norsku, a tak máme na rok pauzu“), dále je stálým členem Points Septetu Luboše Soukupa, hraje s Augustin Bernard Nonetem, s Concept Art Orchestra Štěpánky Balcarové a s Big Bandem Bucinatores Jana Jiruchy.

Miroslav Hloucal, Petr Kalfus, Jan Jirucha

Petr Kalfus Sextet začínal s převzatým repertoárem. „Šlo o skladby Walta Weiskopfa, který má natočených několik sextetových desek v tomto obsazení. Já jsem si z nich vybral jednu s názvem Sight to Sound. Celý ten repertoár jsem od něj koupil a začali jsme jej secvičovat. V poslední době jsme však já i kluci přinesli vlastní skladby, od původního repertoáru začínáme upouštět a kombinujeme jej s naší autorskou muzikou,“ líčí kapelník a dodává: „Měli jsme trochu strach, jestli to bude fungovat stejně dobře jako napsaná muzika Walta Weiskopfa, ale po koncertech, které teď máme za sebou, musím říct, že to funguje skvěle.“

Další část rozhovoru se točí kolem tématu volné improvizace, o které Kalfus říká: „Na jednu stranu vám otevírá nové obzory, na stranu druhou hrajete pro pár lidí, nedostáváte za to peníze, je to okrajová záležitost. Nemůžu tedy říct, že bych chtěl dělat jen volnou improvizaci a že napsané věci mě nezajímají. Mám rád, když je to půl na půl. Rád si zahraju napsanou muziku a druhý den jdu hrát volnou improvizaci.“

Petr Kalfus, Miroslav Hloucal

Petr Kalfus je absolventem bakalářského studia na akademii v polských Katovicích. Nyní začíná studovat magisterský program na HAMU. V rozhovoru hovoří o svém skladatelském konceptu, který by rád v rámci studia rozvíjel („Chtěl bych mimo jiné napsat hudbu pro větší ansámbl za použití volné improvizace“) a prozradí také své další plány: Příští rok by chtěl natočit album se sextetem a vzniknout by měly také nové nahrávky Points Septetu a Concept Art Orchestra. Rozhovor s Petrem Kalfusem vede Milan Tesař (Radio Proglas). V pořadu uslyšíte hudbu Ed Partyka Jazz Orchestra a skupiny Points.

autor: Milan Tesař
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.