Rozhovor měsíce: Petr Beneš a jeho debutové album

Pianista Petr Beneš
Pianista Petr Beneš

Pianistu Petra Beneše znají posluchači z alb Libora Šmoldase nebo skupiny Jazz Efterrätt, případně z nahrávek Bigbandu sv. Blažeje. V srpnu 2013 založil svůj Petr Beneš Quartet, s nímž pracoval na svém debutovém autorském albu. Právě o něm především hovoříme v lednovém vydání Rozhovoru měsíce, který vysíláme na ČRo Jazz 1. ledna ve 14:00 (repr. 22:00).

Hlavním tématem pořadu je právě Benešovo první autorské album, které by mělo vyjít na jaře 2016. V té souvislosti pianista vysvětluje, proč na debutu intenzivně pracoval dva roky a proč se rozhodl pro autorský repertoár:

„Preferuji interpretaci vlastní hudby, protože to je jediná věc, která může kapelu vyčlenit z šedi průměrných uskupení, která hrají jen jazzové standardy, byť v sebelepších úpravách.“ Na albu Beneš pracoval se svým kvartetem, který dále tvoří saxofonista Ondřej Štveráček, kontrabasista Tomáš Baroš a mladý bubeník Marek Urbánek.

„Je mu teprve dvaadvacet let a je to opravdu výjimečný talent,“ chválí jej Beneš s tím, že takto mladý hudebník má oproti špičkovým hráčům výhodu v tom, že je ještě tvárný: „Má v sobě určitou pokoru a dobře se s ním v tomto ohledu pracuje.“

V další části rozhovoru Petr Beneš vysvětluje, jak se v posledních letech změnil jeho způsob komponování: „Dříve jsem skládal tak, že jsem si sedl ke klavíru a snažil jsem se něco složit. Někdy to šlo, někdy to nešlo. V současné době mi připadá jako nejzajímavější práce na původních myšlenkách, které mohou být zaznamenány v jakémkoli prostoru a jakoukoli metodou – například do telefonu nebo do notové osnovy.“

Na čem dělá... pianista Petr Beneš

03350165.jpeg

Sladit hudební aktivity s osobním životem nemusí být vždy lehké. Pianista Petr Beneš dělí svůj čas mezi učení, psaní bakalářské práce, hraní, kompozici, přípravu natáčení nové desky a také rozrůstající se rodinu. „Aktivit je mnoho a času málo, a tak se stále snažím vyladit systém, který mi i do budoucna umožní všechny tyto věci skloubit dohromady,“ říká na začátek.

Pro vydání svého alba Petr Beneš původně oslovil vydavatele, ale ten mu sám poradil, aby si debutový materiál vydal vlastním nákladem. Skladatel vysvětluje, že pokud si desku vydá sám, musí umět financovat celý tvůrčí proces. Jemu se však podařilo sehnat finanční podporu, mimo jiné od OSA. Jako jasnou výhodu vlastního nákladu vnímá tvůrčí svobodu:

„Pokud celou desku děláte na vlastní pěst, máte naprosto volné ruce ve zvuku, v obsazení, v grafickém návrhu.“ Skupina se ve studiu obešla bez externího producenta. Beneš však nevylučuje spolupráci s producentem při příštím projektu: „Propříště může taková osobnost být úsporou času.“ Produkuje-li si album sám, musí během procesu natáčení stále poslouchat, jak jednotlivé nahrávky dopadly.

Petr Beneš absolvoval bakalářské studium na Katedře jazzové interpretace na JAMU v Brně. Školu v rozhovoru chválí. „JAMU je od počátku nastavena velmi profesionálně. Na té škole je tvůrčí klid, úroveň vzdělání je srovnatelná se světem a studium mohu jenom doporučit. Jsem rád, že jsem tuto kapitolu ve svém životě podstoupil,“ dodává hudebník, který sám vyučuje na Konzervatoři Jaroslava Ježka v Praze. Jako nejzajímavější zkušenost ze studia na JAMU zmiňuje interpretační seminář:

„Na něm se setkává celá katedra, všichni učitelé a všichni studenti. Každý student má povinnost jednou za semestr vystoupit se svým programem, který se skládá ze tří skladeb a k němuž může přizvat kterékoli studenty nebo pedagogy. Poté, co svůj repertoár odehraje, nastane diskuse. Kdokoli může vystoupení jakkoli hodnotit.“

„A musím říct, že je něco jiného vystoupit v jazzovém klubu a zahrát na takovémto semináři. Tam se totiž sejdou lidé, kteří dobře vědí, co v hudbě řešíte a jak by to zhruba mohlo vypadat. Byla to zajímavá zkušenost, obhájit si svou interpretaci před tímto sborem.“