Starý jazz v novém lesku: Nad dalšími reedicemi Indies Happy Trails

Reediční řada Významné nahrávky československého jazzu labelu Indies Happy Trails

„Významné nahrávky československého jazzu“ se jmenuje nová reediční řada vydavatelství Indies Happy Trails. V novém remasteru v ní nyní vyšly starší nahrávky Luďka Hulana, Rudolfa Daška, Traditional Jazz Studia a skupiny Naima, ale i koncertní záznam jazzrockové skupiny Ch.A.S.A. z roku 1975. O významném počinu jsme si povídali s producentem Jaromírem Kratochvílem.

V čele vydavatelství Indies Happy Trails stojí Jaromír Kratochvíl dvanáct let. Vedle alb dalších žánrů se příležitostně věnuje také jazzu a jazzrocku. „Měl jsem období, kdy jsem hodně poslouchal starší jazzrockové desky, a zjistil jsem, že na CD ani digitálně často nevyšly,“ vypráví, proč se v roce 2009 rozhodl věnovat i těmto žánrům. Ve spolupráci s editorem Jaroslavem Riedelem připravil nejprve sérii Československý jazzrock – dvojalba skupin Mahagon, Energit a Combo FH a CD skupiny Impuls.

V tomtéž roce vyšly také reedice čtyř desek Laca Décziho. Další velký projekt přišel v roce 2016 – vydání osmi samostatných CD s nahrávkami Karla Velebného. „LP Jazzové nebajky byla první jazzová deska, kterou jsem si kdy koupil. Kvůli ní jsem pak začal poslouchat jazz,“ vysvětluje Kratochvíl, proč jsou pro něj právě Velebného nahrávky tak důležité.

„Všechny tyto nahrávky hrály ve vývoji českého jazzu velkou roli,“ říká Jaromír Kratochvíl.

Nyní vyšlo dalších pět alb, jejichž představení je hlavní náplní březnového rozhovoru měsíce. „Jsou to významné nahrávky československého jazzu, což je i název otevřeného projektu. Během roku 2019 se chystám vydat minimálně dvě další alba, která budou do této série patřit,“ prozrazuje vydavatel.

Časově nejstarší nahrávkou nové řady je album Luďka Hulana s názvem Jazz in My Soul, které vznikalo v letech 1962–64. Šlo o první a nadlouho poslední sólovou desku tohoto kontrabasisty a skladatele. Hulan před vydáním alba fungoval v kapele Studio 5 a ve vlastních souborech Jazzové studio a Jazzové trio.

Vydavatel upozorňuje na původní průvodní slovo Jaromíra Hořce z roku 1965: „Skladby mohou být jakkoli složité, ale vždycky je to jazz. Ty skladby nejsou umělou spekulací a tím pádem mrtvě zrozenou tvorbou. Mluví jimi imaginace a lidský cit.“

Reedice i jeden archivní objev

V roce 1971 vyšlo album kytaristy Rudolfa Daška a jeho tria Pohádka pro Beritku. „Tuto desku jsem miloval už od začátku,“ říká Kratochvíl, „je to pro mne průzračná muzika, která souzněla s názvem alba.“ Rudolf Dašek svou desku totiž komponoval pro svou malou dceru, a proto jsou jednotlivé motivy snadno zapamatovatelné.

Splatit dluh: Vychází archivní nahrávky Karla Velebného

Reedice nahrávek SHQ Karla Velebného

Unikátní soubor takřka zapomenutých nahrávek vibrafonisty Karla Velebného vydalo brněnské vydavatelství Indies Happy Trails. Komplet 8 CD přináší zásadní snímky Studia 5 a SHQ v nově remasterované podobě.

Na počátku 70. let působily na české scéně vedle sebe různé jazzové odnože, a tak například vedle komorního souboru Rudolfa Daška nahrávalo desky Traditional Jazz Studio v čele s klarinetistou Pavlem Smetáčkem. Deska Smetáčkovců Entomologův sen je dalším znovu vydaným albem v této sérii.

„Prvních šest skladeb napsal klavírista Antonín Bílý a kompletní druhou stranu desky složil Pavel Smetáček. Celá deska drží pěkně pohromadě, i když Antonín Bílý preferoval svůj nástroj a vše ostatní k tomu přidával a Pavel Smetáček upřednostňoval tradiční styl,“ říká Kratochvíl.

Čtyři hráči, kteří jsou na české scéně stále aktivní, se sešli v 80. letech v kapele Naima, jejíž stejnojmenné album na značce Indies Happy Trails také vychází v reedici – přesně třicet let po prvním vydání.

Vytvořit napětí a udržet ho: Rozhovor měsíce o hudebních kompilacích

Lukáš Machata s kompilací Czech Up! Vol. 2: We’d Be Happy

Jak se dělá jazzová kompilace? Co musí splňovat, aby byla úspěšná i v éře streamovacích služeb? Potřebujete skvělou dramaturgii a neutuchající zaujetí pro věc, říkají svorně „hudební archeologové a badatelé“ Tomáš Padevět a Lukáš Machata, kteří jsou hosty zářijového Rozhovoru měsíce.

„To bylo první album, které jsem do tohoto výběru zařadil,“ říká Kratochvíl, který s pianistou Zdeňkem Zdeňkem o možné reedici této nahrávky hovořil poprvé už před deseti lety. V kapele Naima dále hráli František Kop (saxofon), Martin Šulc (bicí) a Jaromír Honzák (kontrabas), dnes jeden z nejoceňovanějších českých jazzmanů.

Poslední titul, který prozatím v řadě Významné nahrávky československého jazzu vyšel, je album 1975 Live brněnské jazzrockové skupiny Ch.A.S.A. V tomto případě nejde o reedici, ale o první oficiální vydání tohoto koncertního záznamu z klubu Horizont v Brně. Tímto CD se vydavatelství Indies Happy Trails zároveň obloukem vrací k zásadním jazzrockovým kapelám, jejichž tvorbu mapovalo už v roce 2009.

V pořadu uslyšíte po jedné ukázce ze všech pěti zmíněných alb z edice Významné nahrávky československého jazzu. Rozhovor s Jaromírem Kratochvílem vede Milan Tesař (Radio Proglas).