Theo Croker – Escape Velocity
Floridský trumpetista, skladatel a aranžér Theo Croker dávno dosáhl únikové rychlosti (Escape Velocity), která dovoluje překonat přitažlivost průměru. Čtvrtým profilovým albem, amalgámem tradičních i aktuálních postupů, potvrdil statut nové jazzové stálice a obešel se i bez přínosné mentorské podpory Dee Dee Bridgewater.
Dnes jedenatřicetiletý vnuk „Doc“ Cheathama a velký ctitel Donalda Byrda dostal první velkou šanci, když v roce 2009 nastoupil do kapely Dee Dee Bridgewater. Hrál tehdy jako rezident v jazzovém klubu v Šanghaji a možnost stát se součástí zpěvaččina turné po Číně, Japonsku či Jižní Koreji prý restartovala jeho tvůrčí schopnosti. „Čína byla můj odrazový můstek!“ svěřil se v rozhovoru pro magazín Jazzwise.
Spolupráce Thea Crokera s Dee Dee Bridgewater vyústila nakonec i ve třetí trumpetistovu profilovou, průlomovou desku Afro Physicist (2014), kterou zpěvačka produkovala. Nový titul Escape Velocity už ovšem produkčně podepsal Croker, ve spolupráci s bubeníkem Kassou Overallem (též z kapely Timeline).
Elegantní odraz Dee Dee najdeme i na Escape Velocity, ovšem tentokrát jde jenom o záležitost epizodní. Jedna z nejvýznamnějších jazzových vokalistek dneška tu hostuje ve žhnoucí R&B verzi písně Love From The Sun, která má zajímavou historii. Dee Dee ji nazpívala už na svoji prvotinu Afro Blue (1974) a ještě o rok dříve jako host na LP Love From The Sun bubeníka Normana Connorse. Nyní, po více než čtyřech dekádách a v Crokerově režii, uchopila skladbu v naprosto současném duchu. Mimochodem, Love From The Sun, zkomponovaná Carlem Clayem, je jedinou cover-verzí na Crokerově jinak zcela autorském nebo spoluautorském albu.
Čtěte takéTrumpetista Theo Croker poprvé v ČR: Šangaj mi otevřela oči
I ve vlastní produkci Croker pokračuje směrem, který vytyčily předchozí nahrávky. Směrem žánrového synkretismu. Svoji tvůrčí metodu trumpetista upřímně popsal v letošním rozhovoru pro Jazzwise:
„Popravdě, moje hudba je reflexe všeho, co jsem kdy slyšel a co se mi honí hlavou. Nikdo nemůže tohle všechno imitovat, stejně jako já nemohu udělat remake nahrávky Milese Davise. Shledal jsem, že pro mě jako umělce je nejdůležitější být věrný svým inspiracím, nikoliv něčemu, do čeho jsem tlačen nebo co je momentálně populární. To je velmi nebezpečné. Ale studoval jsem s Donaldem Byrdem a měl dost štěstí, abych poslouchal rady Roye Hargrova. Oni jsou skvělými příklady muzikantů, otevřených všem žánrům, technikám i technologiím. Nikdy nekázali, že muzika se musí dělat tímhle způsobem a nikoliv jiným.“
Croker se tak může přirozeně pohybovat mezi post bopem a funkem, jazzrockem a hip hopem. Na albu si nijak nepřekáží například downtempo s elektronikou nesenými groovy No Escape From Bliss a skladba Changes, kde může kombinace „dřevních“ elektrických varhan a latinských perkusí evokovat třeba Santanovy výlety do fusion v 70. letech. Všechny reminiscence přitom znějí současně a svěže, přestože koření kdesi v pečlivě a s láskou naposlouchaných dějinách jazzu. Stejně tak může zvuk trubky modulací leckde připomenout zmíněného Milese Davise (nápadně třeba v The Right Time), aniž by se Theo stával pouhým epigonem.
Čtěte takéTheo Croker – Afro Physicist
Deska nepostrádá duchovní rozměr, což naznačují už verše recitované ve skladbičce Raise Your Vibrations, která album uvádí, a název krátké meditace trubky a klavíru RaHspect (Amen), uzavírající celou kolekci.
Ono duchovno navíc dokáže autor pojmout i s humorem, což dokládá zcela nemystický sampl telefonátu v rytmické hříčce A Call To The Ancestors (Volání předkům). Ale nechybí ani impuls světský a mrazivě aktuální v podobě kompozice We Can’t Breathe, kterou Theo reagoval na zabití Afroameričana Erika Garnera policejním důstojníkem: I can’t breathe, nemohu dýchat, byla poslední Garnerova slova.
„Theo má techniku, inteligenci, schopnosti a talent. Budoucnost pro něj vypadá slibně,“ prohlásil před časem Wynton Marsalis. Nespletl se. Escape Velocity slouží jako další důkaz.
Theo Croker – Escape Velocity
Theo Croker – trubka, samplování, perkuse, syntezátory, harmonium
Dee Dee Bridgewater j.h. – zpěv
Kassa Overall – bicí nástroje, produkce, programování, samply, zpěv
Ben Eunson – kontrabas, baskytara, elektrická kytara, zpěv
Eric Wheeler – kontrabas, baskytara
Michael King – piano, elektrické piano, minimoog, elektrické varhany Hammond, syntezátory, perkuse, zpěv
Femi Tomowo – elektrická kytara
Irwin Hall – basklarinet, flétna, altový a tenorový saxofon
Anthony Ware – barytonsaxofon
Label: OKeh Records, 2016
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.