Uloveno na síti: Květnový jazz, který stojí za poslech

22. květen 2017
Dan Tepfer

Každý den se klube na svět plejáda nových nahrávek, ať už osobností renomovaných nebo neokoukaných, a hlásí se o pozornost posluchačů. Není v silách jednotlivce být zcela „v obraze“, ale pojďme se alespoň namátkou podívat po několika exemplářích zajímavé muziky, které právě vyletěly z jazzové líhně!

Dan Tepfer Trio – Eleven Cages

David Dorůžka nedá na spolupráci s francouzsko-americkým pianistou dopustit. A není divu. O jak vynalézavého hráče a skladatele jde, potvrzuje i jeho nové album, na kterém se Tepfer po sedmi letech od titulu Five Pedals Deep (2010) vrátil k obsazení pianového tria a kde se objevuje i ověřený spoluhráč, basista Thomas Morgan.

Nahrávku rozvrhl Tepfer jako tematickou. „Chtěl jsem říct něco o klecích, které vlastně zvětšují svobodu… protože dávají svobodě rám. Ať už jde o klece materiální, nebo formální, které si sami vytvoříme uvnitř sebe. Vyzývají nás k otázkám – jak volný mohu být v rámci konkrétních omezení? Jaký mám prostor k rozmachu?“

Do tématu jinak autorského alba se mu hodily i dva covery. „I Loves You Porgy také pojednává o podobné kleci, kdy Porgy se chce usadit, zatímco Bess potřebuje rozlet.“

Final Step – Live at Estival Jazz

Kytarista Matteo Finali pochází z mnohonárodnostního švýcarského regionu Ticino. Zde založil i progresivní elektrický oktet Final Step, ve kterém excelují také varhaník Alessandro Ponti či trumpetista Fabio Buonarota.

Muzika Final Step je přitom stejně pestrá jako kulturní kořeny regionu. Krom jazz-funk-rockové fúze v ní slyšíme různé vlivy etnické. Třeba blízkovýchodní, jako v kompozici Sultans. Aktuální nahrávka vznikla během loňského ročníku festivalu Estival Jazz v Luganu a je v pořadí čtvrtým albem kapely.

Jared Hall – Hallways

Americký trumpetista a skladatel Jared T. Hall patří k novým objevům labelu Hollistic MusicWorks a album vychází v rámci nové řady debutů Mentor Series, kterou řídí a produkuje šéf labelu a také pedagog Whitworth University v Indianě Brian Lynch.

Hall si vybral pro prvotinu obsazení akustického kvinteta a vsadil výhradně na autorský materiál. Nezapře jednoho ze svých pedagogů, Terence Blancharda, ale zároveň se řídí vlastním instinktem a buduje vlastní jazyk. Mezi sidemeny přijal místo i ostřílený saxofonista Troy Roberts (též Joey DeFrancesco, „Tain“ Watts). Velmi nadějné.

Matthias Müller – Solo Trombone

Je až neuvěřitelné, co vše dokáže vytěžit uznávaný německý jazzman Matthias Müller (1971, Zeven, jako sidemana si ho v minulosti zvolil např. Kenny Wheeler, ale také rockový a industriální experimentátor Blixa Bargeld z kapely Eistürzende Neubauten) ze svého nástroje. Však v prvních minutách ani nepoznáme, že jde o trombon.

Zajímavě využívá zvuku pouhého dechu, vytváří ambientní nálady nebo freejazzově až industriálně „hlučí“ – proto celá nahrávka působí překvapivě pestře. Tedy pokud přijmeme rezignaci na tradiční hudební formy a představy o zvuku trombonu.

Nejzajímavější přitom je, že celý experiment se točil akusticky a živě, jen s využitím přirozeného dozvuku prostor kostela Sv. Lamberta v saském Kirchtimke. Přitom Müller často dokáže „na hubu“ vyvolat (mylný) dojem využívání elektroniky.

Will Wedmedyk – Awakening

Vibrafonista a skladatel Will Wedmedyk pochází z Ohia, kde patří k vyhledávaným sidemanům. A to napříč žánry, neváhá se nechat inspirovat a zaměstnat lecčím včetně fusion, rocku a popu, „i když tenhle nástroj svádí k tradicionalistickému pojetí“.

Je to znát i na kvintetové (vib-p-g-b-dr) nahrávce Awakening, kde se Wedmedyk pohybuje především v současném jazzovém mainstreamu (úvodní Finding Place), ale neváhá lehce odbočit směrem k funku a leckde (třeba v krásné baladické komunikaci s pianem Maxe Greenburga, která se po chvíli rozvine v Brookside Prelude) působí až meditativně.

  • Jazz
  • Hudební album
  • Dan Tepfer
  • Uloveno na síti