Uloveno na síti: Osvěžující jazz pro „hot“ dny

17. červen 2019

Izraelský kytarista Gilad Hekselman žhaví jazzrockové inspirace. Finové Timo Lassy a Teppo Mäkynen příjemně mrazí nejen experimentováním s ledovou elektronikou. Norské duo Albatrosh sice změnilo jméno, ale pořád krouží ve svěžím větru. I když se nám počasí přehouplo ze zápecního rovnou na plážové, můžeme se podle libosti hudbou buď chladit, nebo ještě víc rozpálit.

Gilad Hekselman – Further Chaos

Album Ask For Chaos nevyčerpalo všechny loňské nápady izraelského kytaristy. Gilad Hekselman nyní připravil k vydání výživný přídavek. Formálně jde o EP s šesti kompozicemi, ovšem stopáž 40 minut ho pasuje spíše na plnohodnotné album v rozsahu „klasického“ vinylového LP.

Gilad tu opět střídá dvě polohy. Elektrickou, vycházející z odkazu fúze, kde ho v projektu ZuperOctave doprovázejí Aaron Parks na syntezátory a Kush Abadey na bicí nástroje. A tradičnější, straight-ahead jazzovou, ve které exceluje gHex Trio s basistou Rickem Rosatem a bubeníkem Jonathanem Pinsonem.

Na rozdíl od loňského titulu se ovšem přidává, ve dvou věcech se ZuperOctave, také brooklynský saxofonista Dayna Stephens. Přinesl si do studia „elektronický dechový instrument“ EWI.

Timo Lassy & Teppo Mäkynen

Saxofonista Timo Lassy a bubeník/„elektronik“ Teppo Mäkynen, známý také pod uměleckými jmény DJ Zäpä či Teddy Rok, spolupracují už léta. Třeba v projektu Five Corners Quintet, vzájemně se podporovali v Teddy Rok Seven respektive Timo Lassy Bandu. Poprvé se ovšem rozhodli natočit album pouze v duu.

Dva spříznění jedinci přitom dosáhli nahrávky velmi různorodé. Začínají akusticky a zcela by si vystačili v duetech saxofonu s bicími či všemožnými perkusemi. Když ovšem cca v polovině alba začne Mäkynen zvuk akustických nástrojů více elektronicky modulovat, přibude nový rozměr. Dalším krokem v gradaci alba je pak přidání záměrně monotónních rytmických smyček. Celá deska působí jako rozvíjející se příběh.

Eyolf Dale & André Roligheten – Departure

Jiné skandinávské duo a jiná muzika. Jediné pojítko spočívá v tom, že norští hudebníci, pianista Eyolf Dale a saxofonista/klarinetista André Roligheten jsou dlouholetí přátelé a spoluhráči. Duetních desek za sebou mají minimálně pět, jen je neuváděli pod svými jmény, ale pod hlavičkou Albatrosh. Nová baladická nahrávka působí jako celek konejšivě a jemně, s přídechem severské šerosvitné nostalgie.

Jamie Saft Quartet – Hidden Cornes

Avantgardní klávesista či spíš multiinstrumentalista Jamie Saft, známý jako častý spolupracovník Johna Zorna, ale také svými přesahy k hip hopovým Beastie Boys, rockovým Bad Brains, novovlnným B52’s či vlastnímu reggae-jazzovém projektu New Zion Trio, tentokrát odložil syntezátory. Sedl za akustické piano a v nových autorských skladbách se odvolává na jazzový mysticismus Johna a Alice Coltraneových či jejich někdejšího spoluhráče Pharoah Sanderse. A podle vlastních slov navíc přidává také duchovnost židovskou.

Elegantně melodické, výpravné motivy přitom pomáhá „klenout“ opravdu prestižní sestava: Pamětník kvasu konce 60. let, saxofonista a flétnista Dave Liebman, kontrabasista Bradley Christopher Jones a bubeník Hamid Drake (u nás velmi oblíbený také díky spolupráci s Ivou Bittovou). Z onoho zvukového tajemna příjemně zamrazí v zádech.

Fred Hersch & The WDR Big Band – Begin Again

Aranžér, skladatel a dirigent Vince Mendoza (Gary Burton, Pat Metheny, ale také Björk či Elvis Costello) si vzal do parády devět starších kompozic Freda Hersche a ukázal, že pianistovi a jeho motivům to sluší i v big bandové instrumentaci. Zvláště, když je aranžmá pojato decentně a vynalézavě tak, aby podporovalo a neválcovalo Herschovu lyričnost, a hraje ho tak brilantní těleso jako rozhlasový WDR Big Band z Kolína nad Rýnem.

Michele Rabbia, Gianluca Petrella, Eivind Aarset – Lost River

Italský bubeník Michele Rabbia a i z našich pódií dobře známý norský kytarista Eivind Aarset, oba zamilovaní do pokusů s elektronikou, se už delší dobu potkávali na pódiu jako duo. K desce se prostě schylovalo. Další zajímavou barvu a často také dominantní melodickou linku přidal ke zvukovým výletům italský trombonista Gianluca Petrella (Enrico Rava, vlastní kapela Indigo 4). Tahle Ztracená řeka je svojí zvukovou originalitou vážně osvěžující, i když z bouřného dunění úvodní kompozice Nimbus jde trochu strach.

Spustit audio

Související

Více o tématu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.