Uloveno na síti: Intenzivní březnové přitápění
Nová alba vydávají v březnu Dominic Miller, který nás pozve na sklenku absintu, Kokoroko zahřejí africkými rytmy a uhrančivá Rigmor Gustafsson nás titulem Come Home dokonce pozve domů. Pokud podle známé pranostiky „za kamna vlezem“, rozhodně se tam nebudeme nudit. Než naposloucháme všechny žhavé jazzové novinky, bude dávno léto.
Dominic Miller – Absinthe
Ne, nebojte, dvorní Stingův kytarista se nedal na pití. Dobu, kdy mu zaměstnavatel dopřál volno, tráví rozvíjením sólové diskografie. Třináctou sólovou desku temperamentního i snivého Argentince, druhou pro kultovní label ECM, ovlivnilo nejen popíjení absintu.
„Asi proto, že teď žiji na jihu Francie, mě fascinuje impresionismus. Ostré světlo a čarování svěžího mistrálu v kombinaci se silným alkoholem a intenzivními kocovinami muselo dohnat některé ze zdejších umělců k šílenství. Nebesa se barví zeleně, tváře modře a perspektiva se bortí,“ popisuje kytarista výtvarnou inspiraci svojí hudby.
Ovšem nic „šíleného“ nečekejme, to spíše uklidňující impresi. I když oproti předchozímu komornímu albu Silent Light přece jen Dominic Miller trochu přidal na hlasitosti a přibral kapelu. Včetně rytmiky Manu Katché – Nicolas Fitzman. Vedle hřejivě znících Millerových akustických kytar s nylonovými i kovovými strunami čaruje také virtuóz na bandoneon Santiago Arias.
Kokoroko
Název kapely Kokoroko prý znamená v jednom z jazyků Nigérie „Buď silný“. Na eponymním, debutovém EP se opravdu sešla „silná sestava“ muzikantů z agilní londýnské jazzové scény. Především výtečná trumpetistka Sheila Maurice-Grey, kterou můžeme znát i ze SEED Ensemble nebo díky spolupráci se saxofonistkou Nubyí Garcia (o jejich desce When We Are jsme před časem psali v „londýnském Uloveno“). Nebo kytarista Oscar Jerome, který už má na kontě dvě sólová EP.
Všechny hráče osmičlenné sestavy individualit ovšem spojuje jedno. Láska k afrobeatu, který dokáží hrát zároveň živelně i sofistikovaně.
Sarah Tandy – Infection in the Sentence
V Londýně ještě chvilku zůstaneme, protože vynikající debut přichystala i klávesistka Sarah Tandy (též SEED Ensemble, Camilla George, Judi Jackson). Podpořili ji na něm členové Ezra Collective či právě šéfka Kokoroko, trumpetistka Sheila Maurice-Gey.
„Moje hudba se vyvíjela postupně během mnoha let hraní na londýnské undergroundové scéně. Na albu hledám spojení mezi jazzem, hudbou, na které jsem vyrostla, a mnohotvárným, žánry míchajícím zvukem současného Londýna,“ popsala Sarah nahrávku, ve které slyšitelně vyznává lásku k funku, fusion (a to nejen ikonickým zvukem elektrického piana, které ovládá stejně elegantně jako akustické), reggae, ethiojazzu či afrobeatu.
Yotam Silberstein – Future Memories
Ze sidemanů izraelského kytaristy Yotama Silbersteina (Christian McBride, Roy Hargrove, David Sanborn, Marcus Miller), které jsme mohli vidět loni v Praze, hraje na novém albu vynikající Daniel Dor, známý i ze sestav basisty Avishaie Cohena. Jinak ovšem doplnil hráče o mezinárodní „smetánku“. S kontrabasem i baskytarou dorazil John Patitucci a z dalších muzikantů dodává nahrávce příjemně kosmopolitní rozměr třeba nadějný brazilský pianista a akordeonista Vitor Concalves.
Scopes
Vytříbenou sestavu evropských muzikantů dal dohromady New York. Právě tam se totiž v různých projektech několik let setkávali rakouský bubeník Mathias Ruppnig, německý basista Tom Berkmann, francouzský klávesista Tony Tixier a holandský saxofonista Ben van Gelder. Čtveřice se však znovu spojila do kapely Scopes i po návratu do Starého světa. V rozmáchlém turné projela kontinent od Španělska přes Francii a Švýcarsko po Rakousko a Německo, aby nakonec natočila debutové album v polském nahrávacím studiu.
Zaměření? Záměrně velmi široké, rozmáchnuté mezi komponováním s důrazem na nosné melodie a improvizací „nad texturami syntezátorových krajin, kterými pluje tvárný saxofon“. Berkmann v žertu označil styl kvarteta jako „hudební hřiště, kde se každý z hráčů může vyjadřovat po svém“.
Rigmor Gustafsson – Come Home
Jedna z nejpopulárnějších švédských jazzových zpěvaček proslula také jako skladatelka a většina jejího aktuálního alba je autorská. Repertoár desky ovšem ozdobila i třemi cover-verzemi tří výrazných písničkářek, Joni Mitchell, Tanity Tikiaram a Kate Bush. Můžeme s uznáním konstatovat, že paní Rigmor se podařilo i notoricky známé kusy Big Yellow Taxi či Wuthering Heights, v úsporných aranžmá pro doprovodné akustické pianové trio, zakomponovat do celku velmi hladce.
Související
-
Uloveno na síti: Únor věští dobrou jazzovou úrodu
Nové nahrávky pouštějí do světa Manu Katché, Yaron Herman, či Bugge Wesseltoft, skrytý v triu Rymden. Na polích má být bílo kvůli ozimu, ale jazz už nezadržitelně klíčí.
-
Uloveno na síti: Jazzu jako sněhu na horách
Nová alba nabízejí či chystají vibrafonista Jorge Rossy, famózní „tenorák“ Joe Lovano či hledačka kreolských kořenů Leyla McCalla. Poslechněte si ukázky!
-
Uloveno na síti: Advent vibrující jazzem
John Medeski připomíná, že kořeny vší jazzové parády leží v blues, Marcus Strickland se rovnou vrací k africkým kořenům, Mark Lockheart láká na projekt s velkým orchestrem.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
![jak_klara_obratila_na web.jpg jak_klara_obratila_na web.jpg](https://jazz.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_3x2_mobile/public/images/e267b388c06a96c1b90c7443afcd1a84.jpg?itok=NWANcVy-)
![](https://jazz.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_1x1_mobile/public/images/94949a2cda8b0e5970dc036a8b74667d.jpg?itok=bfzCOlUT)
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.