Vincent Peirani – Living Being
Na všech frontách oceňovaný francouzský akordeonista Peirani je opravdu unikátní osobnost. Disponuje přirozenou muzikalitou, jakou bychom čekali od běžného lidového akordeonisty, avšak je navíc vybaven harmonickou a melodickou sofistikovaností jazzmana, technikou klasického hudebníka a stylem člověka, jehož hudební vkus se formoval v dnešní eklektické době. Jeho novinku volíme Albem týdne.
Kromě klasiky a jazzu ho výrazně ovlivnily pop, rock, elektronická hudba, folk a, nutno podotknout, také specifický repertoár jeho nástroje. Tak různorodá hudba přirozeně vyžaduje i všestranné spoluhráče a proto na Peiraniho třetím albu pro vydavatelství ACT v kapele nechybí jazzový saxofonista, klávesista s kořeny ve francouzském popu, hiphopový basista a nakonec bubeník, který se stejnou měrou věnuje jazzu i elektronické muzice.
Sám kapelník je virtuóz schopný zahrát mistrovsky opravdu vše. Součástí jeho přesvědčivosti je také určitý francouzský šarm a bohémská image – náušnice, tetování a rozčepýřené vlasy. Člověka by snad ani nepřekvapila cigareta během vystoupení.
Living Being je Peiraniho první album s výrazně elektrickým zvukem. On ani saxofonista žádné výrazné efekty pro své akustické nástroje nevyužívají, ovšem nahrávka jako celek zvukově připomíná tvorbu Milese Davise ze sedmdesátých let.
Vincent Peirani & Émile Parisien: Slovo jazz nemá dobrou pověst

Ve středu 26. října se v Besedním domě Filharmonie Brno konal další koncert abonentní řady Jazz & World Music. Cyklus šesti vystoupení otevřelo francouzské duo Belle Epoque ‒ Vincent Peirani (akordeon) a Émile Parisien (sopránsaxofon). Čtěte exkluzivní rozhovor, který nám před koncertem poskytli.
Uslyšíme totiž elektrické piano s přirozeně teplým, lampovým zvukem a podobně znějící baskytaru. Bicí jakoby byly ‚pod dekou‘ a ne krystalicky čisté, jako na řadě dnešních jazzových alb. Z produkčního hlediska je album zajímavou směsí starších i nových přístupů.
Pokud jde o samotné skladby, mohlo by se z jejich stylové šíře zdát, že každý ze členů kapely přispěl nejen hráčsky, ale i autorsky. Ovšem není tomu tak. Sedm z devíti kompozic napsal Peirani, jednu rockový písničkář Jeff Buckley a jednu všestranný klarinetista a saxofonista Michel Portal.
K nejzajímavější momentům alba patří On the Heights, v podstatě rocková balada, či úvodní část většího cyklu Suite en V, Pt. 1.
Témata poměrně rozsáhlých a prokomponovaných skladeb jsou prezentována zřetelně, často ve výrazných unisonech. Je zajímavé, jak dobře se akordeon pojí s elektrickým pianem či saxofony. Na to, jak jsou kompozice v několika případech dlouhé (osmi či devět minut), mají také skvělý tah. Hlavními sólisty jsou pak Peirani a Parisien. Ostatní hráče improvizovat prakticky neuslyšíme.
Hudba na Living Being nabízí intimní a sofistikované pasáže, ale také zvuk a energii na jazzových deskách slýchané zřídka. Lze si ji představit v klasické koncertní síni i v zapadlém rockovém klubu. Je po francouzsku vytříbená, ovšem zároveň syrová a náladou spíše vážná. Uspokojí zejména toho, kdo v muzice vyhledává rozumnou míru akademičnosti v kombinaci s energičtějším provedením.
Vincent Peirani – Living Being
Vincent Peirani – akordeon, zpěv
Emile Parisien – soprán saxofon, tenor saxofon
Tony Paeleman – elektrické piano a efekty
Julien Herné – elektrická basa a efekty
Yoann Serra – bicí
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.