Vinyl Story: Lifetime a jazzrockové erupce Tonyho Williamse

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Tony Williams

V březnovém Vinyl Story jsme zaostřili na sólové projekty bubeníka Tonyho Williamse, především jeho jazzrockový projekt Lifetime. Poslouchejte kompletní záznam pořadu.

Tony Williams (1945-1997) byl bezesporu jedním z nejdůležitějších jazzových bubeníků vůbec. Jeho výjimečný talent potvrzuje už začátek jeho kariéry. S hrou na bicí nástroje začal v devíti letech. Ve třinácti už byl štamgastem jazzových klubů. Ve čtrnácti se potkal se Samem Riversem. V roce 1963, ve svých sedmnácti letech, natáčí s Jackie McLeanem svou první nahrávku One Step Beyond. Ve stejném roce zasedl do zřejmě nejlepší skupiny té doby – do rytmiky s Ronem Carterem, aby se stal členem skupiny Milese Davise. 

Tony Williams byl inovátorem hry na bicí nejen jako jazzový hráč, ale specificky jako instrumentalista. Jako jeden z prvních začal používat osmnáctipalcový kopák a ladil ho podobně jako floor tom (kotel). Tím dosáhl zcela nového zvuku. Zvuk kopáku byl rychlejší a celkově se souprava jako celek zvukově lépe pojila. 

Williamsova první deska je z roku 1964 a nese název Life Time (Blue Note, 1964), což je pojmenování, které si bubeník ponechal coby svou značku i v následujících letech. Na albu spolupracovali saxofonista Sam Rivers, vibrafonista Bobby Hutcherson, pianista Herbie Hancock a hned několik basistů: Richard Davis, Gary Peacock a Ron Carter. Hudba Tonyho Williamse se v tomto období vyznačuje žánrovou nezařaditelností a velkou hravostí.

Na druhé sólové desce se Williams kromě předchozích spoluhráčů Sama Riverse a Herbieho Hancocka potkává i s Wayne Shorterem. Dále zde hraje na basu opět Gary Peacock.

Po natáčení Davisova alba In a Silent Way (1969) začíná nejzajímavější část Williamsovy sólové kariéry. Po zkušenostech s řadou osobitých leaderů k tomu řekl: „Úroveň mých dosavadních kolegů byla velmi vysoká. Sólový projekt je velká výzva, který jsem ale nemohl dělat s tradiční sestavou, piano, basa a dva dechy.“

I proto angažoval Johna McLauglhina, s nímž hrál u Davise, a tajemného Larryho Younga, který konvertoval k islámu a přijal jméno Khalid Yasin. První deskou nové kapely, kde můžeme slyšet společně Williamse, McLauglina a Younga, je  Emergency! 

Chtěl být rockovou hvězdou

Na desce Turn it over z roku 1970 se objevuje další, nový člen Jack Bruce, basista a zpěvák kapely Cream. Ten později vzpomínal: „Tony byl velmi ovlivněn Milesem, který byl vždy nejlepší, největší fešák, kouřící kubánský doutníky, řídící ferrari, měl nejhezčí ženský. Pokoušel se napodobovat Davise a líbil se mu i můj životní styl – několik Ferrari, pěknej barák, stříbrná nádobka na kokain a můj vlastní ostrov. Takže se Tony chtěl stát rockovou hvězdou.“

Tony Williams

Zásadním členem, i když poněkud nedoceněným, byl varhaník Larry Young. Vytvářel na hammondy zvukové plochy znějící jako syntezátorové vrstvy. „Byl to génius – a to jsem pracoval s mnoha skvělými hudebníky. Měl schopnost vytvářet naprosto jedinečné zvuky. Hráli jsme v Glasgow a Larry hrál na varhany. Když jsme ztichli, vytvářel zvuky na Hammondech jen pomocí táhel. Viděl jsem lidi plakat. To byla síla,“ vzpomínal Jack Bruce. 

Tato sestava kapely Lifetime neměla dlouhého trvání. Příčinou nebyl jen špatný management a organizace, ale i osobní spory mezi Tonym a Larry Youngem (více o nich se dozvíte v pořadu). 

Vzniká proto obměněná skupina New Lifetime, která v roce 1975 vydává u Columbie desku Believe It, na které hrají Tony Newton na basu, Alan Pasqua na klávesy a Allan Holdsworth na kytaru. V roce 1976 vychází ještě další album Million Dollar Legs. 

V roce 1978 vydává Tony Williams sólovou desku The Joy of Flying, která už je ovšem zcela mimo projekt Lifetime. Zajímavé je, že se na albu objeví náš krajan Jan Hammer. Dále pak George Benson, samozřejmě na kytaru, Paul Jackson na basu, Ralph MacDonald na perkuse a dechová sekce snů: David Sanborn, Michael Brecker, Ronnie Cuber – na saxofony, Jon Faddis a Randy Breckrer – trubky, Barry Rogers – trombón.

V pořadu můžete v závěru slyšet i nahrávku projektu Trio Beyond, v němž se původně měli s Tony Williamsem potkat Larry Golding a John Scofield. Bohužel tento plánovaný počin překazilo Williamsovo úmrtí, a tak na tributní live desce hraje Jack DeJohnette.

Spustit audio