Aaron Parks – Find the Way
Jeden z nejzajímavějších amerických pianistů generace čerstvých třicátníků definitivně „našel cestu“ (Find the Way) k estetice stylotvorného evropského labelu ECM. V jižní Francii natočil desku lyrickou, vzdušnou a melodicky nápaditou. Snivé pianové trio se postaralo o přesvědčivé Album týdne.
Mohli bychom spekulovat o vlivu studií klasické hudby, o obdivuhodném filigránství, smyslu pro drobnokresbu a jemnou práci s náladotvorbou. „Miluji Arvo Pärta, on je jeden z nejhlubších,“ zmínil se pianista už před pár lety. Ale lepší než spekulace je pouhé akceptování, že jde o přirozenost Aarona Parkse.
„Já prostě nevím, jak komponuji melodie. Někdy začnu u harmonie, jindy od rytmu, občas nenápadná krátká figura levé ruky vyprovokuje další nápad... Přál bych si mít lepší odpověď, ale nemám. Prostě najednou na něco narazím a pak se kolem toho snažím dál stavět,“ snažil se skladatel popsat v nedávném rozhovoru nehmatatelný, éterický proces vzniku svých skladeb i vedení improvizace.
Právě improvizované meditace pro sólový klavír, natočené v roce 2011 v koncertním sále Mechanics Hall ve Worcesteru v Massachusetts, dovedly Parkse na dnešní cestu. Chvíli nevěděl, co se spontánní nahrávkou počít. Pak se jí ujal label ECM, kde v roce 2013 vyšla pod názvem Arborescence. Převážně komponované impresionistické triové album Find the Way představuje logické pokračování daným směrem.
Rytmika se zabydlela u ECM ještě o chvilku déle než leader. Legendární, dnes šestasedmdesátiletý (ale kdo by mu tolik hádal?) bubeník Billy Hart spolupracoval s Benem Streetem už před více než dekádou. A počínaje deskou All Our Reasons (2012) se přesunuli právě pod produkční „křídla“ Manfreda Eichera. Jejich spojení s Parksem funguje dokonale.
Právě Billy Hart přihrává kapelníkovi a autorovi řadu inspirativních nálad. Slyšme například citlivý úvod pro sólové bicí (což je jaksi něco úplně jiného než „jen“ sólo na bicí) v Hold Music. Samotný Parks pro příspěvek rytmiky vymyslel vtipný příměr „oceánské kvality“. Myslí tím ono uvolněné přelévání rytmu, evokující hudbu příboje, nesvázané konzervativními představami o „swingující“ rytmice.
Spoluhráči přitom chvályhodně neředí poetické vypravěčství pianisty. Parks exceluje právě jako autor. Těžko vypichovat jednotlivé skladby, vydařily se všechny a navíc tvoří vyvážený celek. Snad Alice, inspirovaná podle slov autora duchovností a mystičností kompozice Ptah, the El Daoud z pera Alice Coltrane.
Do koncepce jinak zcela autorského alba výborně zapadne i nadýchané, nostalgické uchopení titulní balady Iana Bernarda Find the Way. „Když jsem píseň slyšel na albu Rosemary Clooney (LP Love z roku 1963), dokonale rezonovala s mojí náladou,“ vysvětlil pianista zařazení jediného coveru. Krásné nalézání cesty a krásný poslech.
Aaron Parks – Find the Way
Aaron Parks – piano
Ben Street – kontrabas
Billy Hart – bicí nástroje
Label: ECM, 2017
Související
-
Aaron Parks vsadil na syntezátory a elektrické piano. Vyplatilo se
V poslední dekádě se pianista Aaron Parks věnoval hlavně hudbě akustické. S novou kapelou Little Big se ovšem vrátil k elektrickému soundu. Jak v této zkoušce obstál?
-
Pianista Aaron Parks: S Dhaferem jsme vždy hráli bez not
Pianistu Aarona Parkse jsme vyzpovídali u pžíležitosti jeho vystoupení s Dhaferem Youssefem na JazzFestuBrno.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka